Nieuwe tijd vraagt nieuwe skills van mensen30-11-2017


Uitzendwerk 5, 2017 cover klein

Dat de arbeidsmarkt verandert, is van alle tijden. Maar door de razendsnelle technologische ontwikkelingen verandert deze op dit moment sneller dan we gewend zijn. Dit stelt Annemarie Muntz, voorzitter van de World Employment Confederation (WEC) in de nieuwe uitgave van Uitzendwerk. “Dat vraagt van overheden, sociale partners én de flexbranche om na te denken over hoe we onze arbeidsmarkten toekomstbestendig kunnen maken.” In een onlangs uitgebracht manifest pleit WEC om te komen tot een open, inclusieve en duurzame arbeidsmarkt, waarbij decent work het uitgangspunt is.

Decent work staat ook centraal in het thema in dit nummer: Samen werken aan fatsoenlijk werk. Ieder jaar wordt wereldwijd stilgestaan bij decent work tijdens de World Day of Decent Work. Fatsoenlijk werk is ook voor de ABU en zijn leden het uitgangspunt. Hoe wordt dit in de praktijk vormgegeven en welke uitdagingen liggen er nog?

Ruim aandacht voor het regeerakkoord. ABU-directeur Jurriën Koops is tevreden over de arbeidsmarktmaatregelen die het kabinet Rutte-III in het regeerakkoord aankondigt, maar mist op een aantal onderdelen nog de ambitie. Zo is een Leven Lang Ontwikkelen onderbelicht en pleit hij onder meer voor een forse investering in de publiek-private samenwerking.

SEO Economisch Onderzoek onderzocht, in opdracht van de ABU, alternatieve financieringswijzen van de WW-sectorpremie. “Het is nog altijd zo dat de uitzendbranche méér mensen laat uitstromen uit de WW dan instromen,” stelt SEO-onderzoeker Arjan Heyma. Het onderzoek laat zien dat er een evenwichtiger systeem mogelijk is, dat goed is voor de maatschappij als geheel. Heyma hoopt dat het kabinet hier nog eens goed naar kijkt.

Verder in deze uitgave:

Aandacht voor de toegevoegde waarde van payrolling voor onze arbeidsmarkt. Een toelichting op de nieuwe CAO voor Uitzendkrachten door ABU-voorzitter De Leeuw en FNV-onderhandelaar Pentenga, de Code Goed Opdrachtgeverschap bij zzp, de rol van de uitzendbranche bij de bemiddeling van statushouders in Noord-Holland, CBS is kennispartner van de Flexbarometer geworden en de gastcolumn van Koert van Mensvoort.


Reacties

Reageren

Naam
E-mail
Reactie

Meest gelezen berichten


Twitter