ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Europese werknemers thuis in voormalig klooster: "Wij doen onze stinkende best voor deze mensen"

Over de inzet van arbeidsmigranten door uitzendorganisaties wordt door de buitenwereld te gemakkelijk gedacht. Terwijl er veel bij komt kijken om dit goed te doen, volgens de ABU-kwaliteitsregels. Hoe dat werkt bekijken we in een voormalig klooster bij het Noord-Brabantse Steenbergen waar 420 arbeidsmigranten wonen, werken én Nederland beleven.

Als je komt aanrijden bij voormalig klooster Stella Maris lijkt het of je een sfeervol restaurant met hotel bezoekt. En dat is ook zo. Hier is brasserie Stella Maris gevestigd. Rond de binnentuin met een ruim terras liggen als ‘hotelkamers’ de appartementen voor arbeidsmigranten. Zij werken vanuit uitzendorganisatie Goodmorning (onderdeel van Labour Power Company: LPC) bij regionale werkgevers in de glastuinbouw, voeding, logistiek en techniek. Hun aanwezigheid is eigenlijk alleen zichtbaar door de vele auto’s met belettering van het uitzendbureau op de ruime eigen parkeerplaats.

Nederland beleven
Het uitzendbureau kocht dit klooster in 2009 vanwege de geschikte ligging voor huisvesting van arbeidsmigranten. In 2011 is het volledig gerenoveerd en uitgebreid met een extra vleugel voor appartementen. De brasserie wordt gerund door een extern horecabedrijf en trekt gasten uit de wijde regio. Ook de buitenlandse werknemers benutten het.
De arbeidsmigranten komen uit Polen, Spanje, Portugal, Roemenië, Kroatië, Litouwen, Letland en Slowakije. “Het zijn veel jonge mensen die ervoor kiezen om een paar jaar in Nederland te werken om later terug te keren naar hun geboorteland en daar hun bestaan verder op te bouwen. Sommigen komen korter, bijvoorbeeld om hun studie te bekostigen. Ze willen hier werken, maar vaak ook het avontuur van het leven in Nederland ervaren,” schetst algemeen directeur Eefke Visser van Goormorning.

Stinkende best doen
Voor de Europese werknemers van Goodmorning is dit een van de vier grote woonlocaties in Zuid- en Midden-Nederland. In totaal beheert dit uitzendbedrijf 260 woonlocaties, waarvan veel kleinere. Het is veel werk om alles goed te regelen, gasten snel op weg te helpen en het hen naar de zin te maken. “Onze uitzendbureaus moeten hun stinkende best doen om deze werknemers hier te krijgen en te houden voor de vele vacatures in Nederland,” zegt Han van Horen, CCO en mede-eigenaar van LPC en tevens bestuurslid bij de ABU. “Wij willen én moeten goed voor deze mensen zorgen. Allereerst omdat we een goed werkgever willen zijn. Dat is een principiële keuze, maar het is ook gewoon nodig. Wij zijn er bij gebaat dat werknemers lang bij ons werken. Als wij niet ons best zouden doen, zijn ze zo weer weg. Iedereen heeft tegenwoordig een mobiele telefoon en zicht op vacatures en met de tekorten op de arbeidsmarkt vertrekken ontevreden mensen direct naar een andere werkgever.”

Toch wordt er gemakkelijk gedacht over de inzet van arbeidsmigranten. “Dat steekt wel,” bekent Van Horen, maar met dertig jaar praktijkervaring kijkt hij er niet van op. “Er gebeurt zoveel goeds, maar de beeldvorming ontstaat vooral door excessen en misstanden in de markt. Daar hebben alle goede uitzendorganisaties last van. Er wordt soms nog steeds gedacht dat wij in andere landen ‘even een blik mensen’ opentrekken, op de bus naar Nederland zetten en hier direct bij een werkgever afleveren. Maar dat kan helemaal niet. Er komt zoveel meer bij kijken.” Visser: “Laatst vroeg iemand hoeveel ‘mensen wij beheren’. Dat doen wij niet. Wij zorgen goed voor deze belangrijke werknemers met alles wat daarbij komt kijken. Het is eigenlijk net zoals met gasten in een hotel, maar dan ook met zorg en begeleiding zodat zij goed functioneren. En met alle voorzieningen en hospitality die daarbij komen kijken.”

 

“Er wordt soms nog steeds gedacht dat wij in andere landen ‘even een blik mensen’ opentrekken.” – Han van Horen

 

 

 

Verwachtingsmanagement
Om Nederlandse vacatures te vervullen, werkt LPC met eigen recruitmentbureaus in verschillende Europese landen, allemaal in één recruitmentsysteem. Kandidaten krijgen filmpjes en informatie in hun taal over het wonen en werken in Nederland. Wat verdien je? Wat zijn de voorwaarden? Hoeveel pauzes heb je? Wat gebeurt er voor de veiligheid? Dat komt allemaal voorbij. “We doen vooral veel aan verwachtingsmanagement,” zegt Van Horen. “We willen een duidelijk beeld schetsen zodat iedereen goed weet waarvoor hij kiest. Dit voorkomt dat mensen naar Nederland komen met een verkeerd beeld en ontevreden terugkeren. Daar is niemand bij gebaat. Zo begint in hun eigen land eigenlijk ook al de eerste onboarding, doordat mensen goed voorbereid zijn.”

Kwaliteitscodes
De zorg voor huisvesting is omvangrijk. Visser: “Rond de appartementen zelf moet veel gebeuren om de beoogde kwaliteit te bieden. Daarvoor hebben we een eigen facilitair bedrijf. Zo kunnen we bijvoorbeeld een storing aan een cv-ketel of warmtepomp direct verhelpen. Dat wil je thuis toch ook? Daarnaast hebben we veel werk met alle regelgeving en diverse veiligheidsinspecties.”

Uiteraard werken de uitzendorganisaties van LPC volgens de Fair Recruitment Code van de International Labour Organization (ILO) en de Fair Employment Code Arbeidsmigranten van de ABU. Dit geeft arbeidsmigranten extra zekerheden bovenop de reguliere wet- en regelgeving en de CAO voor Uitzendkrachten. Bijvoorbeeld ten aanzien van gelijke beloning, de informatievoorziening en goede huisvesting. Van Horen: “Beide codes zijn belangrijke kwaliteitswaarborgen. Het is belangrijk dat ze er zijn, maar eigenlijk deden wij het meeste zelf al, omdat we daarin geloven. Wie een goed werkgever wil zijn, hoeft niet veel extra te doen om deze codes na te leven.”

Na dertig jaar geeft dit vak Van Horen nog steeds veel voldoening. “Dit werk heeft zoveel impact op het werk- en privéleven van mensen. Iedereen heeft recht op een fijn en goed bestaan. Daar dragen wij dagelijks aan bij voor mensen die hier belangrijk werk komen doen. Dat zijn niet alleen zakelijke contacten. Ik heb in al die jaren al zoveel mooie menselijke verbinding zien ontstaan tussen veel mensen van uiteenlopende nationaliteiten.”

Over LPC en Goodmorning

Labour Power Company (LPC) is een groep van elf bedrijven met negen uitzendbedrijven, waaronder Goodmorning. Daarmee is LPC een grote speler in werving, selectie en het opleiden van internationale medewerkers en alles wat daarbij komt kijken. De bedrijven van LPC zijn vooral actief in de sectoren: Energie, Techniek, Bouw, Transport & Logistiek, Productie & Industrie en de Agrarische sector. Zij helpen Nederlandse werkgevers aan personeel, gemiddeld zo’n 11.500 medewerkers waarvan voor ongeveer 7.000 ook de huisvesting wordt verzorgd. De rest regelt dit zelf of woonde al in Nederland. Goodmorning is in Zuid- en Midden-Nederland één van de grotere uitzendbureaus in de sectoren Glastuinbouw, Voeding, Logistiek en Techniek.

Klantreis van een arbeidsmigrant

Werving kandidaten
Recruitmentbureaus van LPC in het buitenland werven kandidaten. Belangstellenden bespreken hun plannen, wensen en competenties.

Voorinformatie
Wie past bij Nederlandse vacatures krijgt in de eigen taal realistische informatie (filmpjes) over wonen en werken in Nederland.

Voor-arbeidsovereenkomst
Wie naar Nederland komt, krijgt vooraf zekerheid over arbeidsvoorwaarden met een voor-arbeidsovereenkomst. Eventueel wordt een voorbereidende opleiding gevolgd.

De reis
Arbeidsmigranten komen met vliegtuig, auto of georganiseerd busvervoer naar Nederland.

Warm welkom
Persoonlijk ontvangst in eigen taal bij het restaurant. Na korte incheck (met verplichte ID-check) kunnen ze snel naar hun appartement, bijkomen van de reis.

Verdere onboarding
Wegwijs maken, gebeurt in de volgende dagen door een persoonlijke begeleider (buddy) en met informatie in de eigen taal.

Ontzorgd regelwerk
Het uitzendbureau helpt met het vele regelwerk zoals aanvragen Burgerservicenummer, Registratie Niet-ingezetenen (RNI), fiscale ET-regeling en indien gewenst de zorgverzekering.

Naar de werkplek
De vaste begeleider blijft aanspreekpunt en gaat ook mee naar het werk voor een goede landing en onboarding. Ook is er een digitale helpdesk en wekelijks vast spreekuur op de woonlocatie.

Verder opleiden en ontwikkelen
Naast de inlener blijft de uitzendorganisatie als formele werkgever ook loopbaan-, functionerings- en beoordelingsgesprekken voeren. Ook over het verder opleiden en ontwikkelen.

Gerelateerde artikelen