ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

ABU-leden slaan handen ineen met Geldfit.nl: “We willen uitzendkrachten ondersteunen in deze moeilijke tijden”

“Mensen blijven te lang worstelen, met als gevolg dat de schulden alleen maar oplopen. Het taboe moet er vanaf.”

Liesbeth Nagelhout, coördinator SchuldHulpMaatje Zwolle

Door de toenemende inflatie en hoge energieprijzen neemt het aantal mensen met geldzorgen toe. En dat terwijl al tien procent van de Nederlandse huishoudens ernstige betalingsproblemen had. Het grote probleem is dat mensen vaak jaren wachten met hulp zoeken. Daarom is de ABU een samenwerking gestart met Geldfit.nl.

“In januari dit jaar zagen we voor het eerst een flink hoger aantal schuldhulpvragen,” vertelt Liesbeth Nagelhout, coördinator SchuldHulpMaatje Zwolle. “We verwachten dat de hoos nog moet komen. Het kan bijna niet anders met de sterk stijgende prijzen van zowel boodschappen als energie. Maar mensen gaan niet direct morgen al bellen wanneer ze één rekening niet hebben kunnen betalen.” Door schaamte wachten mensen met betaalproblemen gemiddeld vijf jaar voordat ze hulp zoeken, blijkt uit onderzoek van Nibud. Nagelhout: “Mensen blijven te lang worstelen, met als gevolg dat de schulden alleen maar oplopen. Het taboe moet ervanaf. Voor werknemers kan het helpen als werkgevers alert zijn en vanuit zorg naar werknemers ze naar hulp toe leiden. Vandaar dat we heel blij zijn met de aansluiting van de ABU bij Geldfit.nl.”

Preventief actie

“Ook onze leden zien een toename van het aantal werknemers met geldzorgen,” zegt ABU-beleidsadviseur Wouter Klomp. “Bijvoorbeeld door een stijgend aantal loonbeslagen. Maar wat vooral opvalt, is dat steeds meer uitzendorganisaties preventief actie willen ondernemen. Voorheen werd er vaak pas hulp aangeboden na een loonbeslag. Nu willen leden vanuit goed werkgeverschap hun uitzendkrachten eerder helpen financieel fit te zijn. Financiële gezondheid heeft immers invloed op het algemene welzijn en zorgt voor minder ziekteverzuim, meer betrokkenheid en hogere arbeidsproductiviteit. Het zou daarom onderdeel moeten zijn van het duurzame inzetbaarheidsbeleid, zeker gezien de huidige krappe arbeidsmarkt waarin we iedereen inzetbaar willen houden.”

Werkgevers en uitzendorganisaties hebben een belangrijke taak, aldus Nagelhout. “De stress van geldproblematiek is enorm. Het zit dag en nacht in je systeem, waardoor werknemers al snel uitvallen of minder presteren. Naast een uiteindelijk loonbeslag, is een geldprobleem op het werk dus goed zichtbaar. De oorzaak van schulden verschilt van persoon tot persoon. Maar velen hebben geen overzicht van de maandelijkse uitgaven en sparen niet voor een appeltje voor de dorst. Zo kan het gebeuren dat iemand financieel vastloopt bij onverwachte kosten. Wie geen grip heeft op de maandelijkse uitgaven, geeft al snel te veel uit voordat de huur of energiekosten afgeschreven moeten worden. Met alle gevolgen van dien.”

 

Wouter Klomp, beleidsadviseur ABU:

“Steeds meer ABU-leden ondernemen preventief actie om hun uitzendkrachten te helpen financieel fit te zijn.”

Breed maatschappelijk probleem

Door de samenwerking met Geldfit.nl investeert de ABU in de aanpak van een breed maatschappelijk probleem. “Geldfit.nl is een onafhankelijk platform van de Stichting Nederlandse Schuldhulproute (NSR) en biedt mensen met mogelijke geldzorgen in een vroeg stadium passende hulp. Eén loket met landelijke dekking, laagdrempelig en anoniem,” legt Klomp uit. “Geldproblematiek komt in alle lagen van de bevolking voor. Maar uitzendorganisaties hebben extra vaak te maken met werknemers met geldzorgen, omdat de uitzendbranche ook een belangrijke opstapfunctie heeft voor mensen die vanuit een uitkeringssituatie aan werk komen. Dat is een kwetsbare doelgroep en uitzenders hebben dan ook de verantwoordelijkheid deze mensen op een goede manier te ondersteunen.”

De kick-off van Geldfit.nl was in oktober vorig jaar. Inmiddels zijn er bijna twintig ABU-leden aangesloten bij de samenwerking. Ze betalen een bedrag om gebruik te kunnen maken van een gepersonaliseerde omgeving en inzicht te krijgen in het gebruik van de site. “Meer dan 12.000 uitzendkrachten zijn tot nu toe bereikt via het platform, van wie ruim 1.800 mensen een persoonlijk advies hebben ontvangen en 218 de vervolgstap hebben gezet naar passende hulp,” vertelt Klomp. “Het bereik van Geldfit.nl kan enorm zijn. En om leden zo goed mogelijk op weg te helpen, organiseren we regelmatig workshops en inspiratiesessies. Het doel is gezamenlijk zoveel mogelijk mensen in beweging te krijgen.”

Joska Ruske, head of HR YoungCapital Nederland:

“We denken graag mee over méér dan werk”

YoungCapital is een van de ABU-leden die aangesloten is bij Geldfit.nl. Van de ruim 3.300 bezoekers die zij naar Geldfit.nl wisten te bewegen, ontvingen al 1.165 mensen een persoonlijk financieel advies. “Het zijn uitdagende tijden voor iedereen, ook voor jongeren. Ondanks de onzekere situatie zijn we tevreden dat we al zoveel van onze flexkrachten hebben kunnen helpen met advies via Geldfit. We denken graag mee over méér dan werk,” zegt Joska Ruske, head of HR YoungCapital Nederland. “We steken er ook veel energie in. Op onze website, op de persoonlijke pagina van de uitzendkracht, in een WhatsAppje van intercedenten en op ons intranet hebben we er volop aandacht aan gegeven. En eenmaal op Geldfit.nl weet de site je perfect naar de juiste informatie te bewegen. Het is prachtig vormgegeven, overzichtelijk, laagdrempelig en gericht op een jonge doelgroep als de onze. We zijn er dan ook erg blij mee.”

“We trainen al onze intercedenten op het aangaan van een open gesprek,” vervolgt Ruske. “Zijn er problemen op het werk, dan is het erg belangrijk om verder te kijken dan je neus lang is. We maken gebruik van budgetcoaching van Doorzaam (red. het fonds van de uitzendbranche dat zich inzet voor de duurzame inzetbaarheid van uitzendkrachten) en als er een loonbeslag is, dan zijn er allerlei trajecten mogelijk. Met alle recente ontwikkelingen in de wereld hebben we extra aandacht voor geldzorgen. Maar Geldfit.nl is precies wat we nog zochten. Mensen hoeven nu niet meer te vragen om hulp, ze kunnen zonder tussenkomst van ons anoniem onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. En die behoefte blijkt groot. Het is mooi dat we als branche onze uitzendkrachten op deze manier kunnen ondersteunen in deze moeilijke tijden.”

Gerelateerde artikelen