ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Opleiden is het antwoord om tekorten tegen te gaan

Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt opleiden tot monteur bij technische werkgevers. Technisch uitzender De Werkunie en De Techniekschool doen dit met een hoog succespercentage.

Werkgevers in de technische sectoren kampen structureel met een schreeuwend personeelstekort. Opleiden van zij-instromers en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is één van de manieren om daar wat aan te doen. “Driekwart van onze flexkrachten stroomt door naar een vast dienstverband bij technische werkgevers. Dat is veelzeggend over de enorme vraag,” schetst directeur Bart Hornman van De Werkunie.

Opleiden en verder ontwikkelen van vakmensen doet deze uitzender in Woerden sinds 2014 met een eigen vakschool. “Het begon met bijscholen van bestaande uitzendkrachten en daarna ook het personeel van opdrachtgevers. Om extra bronnen aan te boren en meer mensen kansen te bieden, is De Sleutel tot Succes – gericht op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt – daar in 2017 bijgekomen.” Ook worden regelmatig techniekworkshops gegeven op scholen om jongeren te interesseren voor technische beroepen.

In het kort

De Sleutel tot Succes leidt jaarlijks mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt op tot (assemblage)monteur voor de technieksector. Het gaat om werkzoekenden zonder startkwalificatie, statushouders en bijvoorbeeld mensen met een bijstandsuitkering. Technische uitzender De Werkunie en De Techniekschool werken hiervoor samen met werkgeversorganisaties, gemeenten en UWV in de regio Utrecht. Na drie maanden stroomt ongeveer de helft van de deelnemers door naar betaald werk via De Werkunie of bij een andere technische werkgever.

De aanpak

Met De Sleutel tot Succes volgen jaarlijks twaalf tot veertien mensen uit de doelgroep een opleiding van drie maanden. Ze volgen drie dagen per week technische scholing bij De Techniekschool en een dag coaching. “Ze worden straks aangenomen op hun kennis en vaardigheden, maar ze mogen blijven door hun gedrag en werknemersvaardigheden,” zegt coördinator Rowanda Borst van De Techniekschool. “Daarom besteden we veel aandacht aan coaching, afgestemd op de specifieke behoeften van deelnemers. En we beginnen iedere lesdag met sporten om iedereen in beweging te krijgen. Deelnemers kijken in het begin soms even raar op, maar vaak blijven ze later zelf ook sporten. Dit draagt ook zeker bij aan het succes.”

Er wordt nauw samengewerkt met gemeenten in de regio, UWV en meerdere werkgeversorganisaties. De financieringsconstructie verschilt vaak per jaar en soms per kandidaat, maar De Werkunie zorgt zelf ook altijd voor medefinanciering. Hornman: “Dat moet ook wel, want dit zijn kostbare trajecten, maar tegelijkertijd zijn dit zakelijke investeringen die financieel passen. Al deze mensen zijn ook hard nodig voor de sector.”

Succesaantallen vergroten

Deelnemers worden geselecteerd op basis van hun motivatie om een technisch beroep uit te oefenen, hun opleidbaarheid en de ‘plaatsbaarheid’ bij werkgevers. Borst: “Dit zal meestal via De Werkunie zijn, maar soms ook bij een andere werkgever.” Dit lukt bij ongeveer de helft van de deelnemers, een relatief hoge score bij deze doelgroep met bijvoorbeeld veel statushouders. Na vijf jaar is nu ook de fase aangebroken dat de initiatiefnemers proberen deze conversie nog verder te verhogen. Hornman: “Naast opleidbaarheid kijken we daarom steeds sterker naar de plaatsbaarheid, ook samen met andere werkgevers. Wij betrekken hen vroegtijdig bij het traject om de succeskansen nog verder te vergroten. Zo bieden we veel mensen een kantelpunt in hun loopbaan. Want zodra ze eenmaal aan de slag zijn, kunnen zij zich ook blijven ontwikkelen in de technieksector.”

‘Mijn vrienden denken nu dat ik een genie ben’

Jakob van der Perk (34) nam in 2017 deel aan het opleidingstraject De Sleutel tot Succes, van technisch uitzender De Werkunie en De Techniekschool voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Na een niet-afgeronde Marketing-opleiding (hbo) begon een zoektocht naar wat hij wél wilde en bij hem past. “Ik ben ook een tijdje bezig geweest bij een bedrijf in 3D-printen, maar dat was het ook niet helemaal. Wel groeide het besef dat ik een soort ambacht wilde doen, iets met mijn handen.”

Toen hij in de bijstand zat, zag Van der Perk een oproep voor kandidaten die zich wilden laten omscholen tot (assemblage)monteur bij De Werkunie. “Dat wekte mijn interesse. Ik ben gaan kennismaken en werd direct enthousiast. Ik had vooraf nog geen idee wat ik na drie maanden dan precies zou gaan doen, maar ik wist wel dat dit voor mij een grote vooruitgang zou zijn. Ik zat in een hele diverse groep deelnemers qua leeftijd, opleidingsniveau en land van herkomst. Dat maakte het heel verrijkend. En ik merkte dat ik bij De Techniekschool zo dicht op de praktijk beter begeleid kon worden dan ik eerder had ervaren via de gemeente. We begonnen iedere lesdag met sporten. Daar zag ik het nut ook wel van in en dat werkte goed. Door het sporten kun je echt beter leren.”

Na het opleidingstraject kreeg Van der Perk direct een baan aangeboden bij De Techniekschool zelf. Hier is hij inmiddels medewerker Research & Development. “Ik maak technische tekeningen en prototypen en bijvoorbeeld lesmateriaal voor het technisch onderwijs. Op het gebied van mechatronica maak ik ook speciale (PLC) kasten waarmee leerlingen in het techniekonderwijs kunnen oefenen. Hiervoor hebben we nu zelfs een eigen bedrijf (T Gear) opgezet dat ik de komende jaren wil zien slagen. Er is via dit opleidingstraject heel veel op zijn plek gevallen voor mij. En mijn vrienden denken nu dat ik een ‘genie’ ben dat alles kan repareren. Dit is echt ‘toveren’ voor hen.”

Gerelateerde artikelen