Delilah Sarmo van landelijk kenniscentrum Art. 1: “Geen plaats voor discriminatie in uitzendbranche”6 dec 2018


Delilah Sarmo (Landelijk kenniscentrum Art.1)

Onlangs lanceerde de ABU de campagnewebsite Werkjijmeezegnee.nl. Met deze campagne wil de uitzendbranche een duidelijk statement maken tegen discriminatie en vóór een diverse arbeidsmarkt.

“Discriminatie op de arbeidsmarkt is een serieus en hardnekkig probleem,” zegt Delilah Sarmo, trainer arbeidsmarkt van het landelijke kenniscentrum discriminatie Art. 1. “Eén op de vier meldingen die wij binnenkrijgen gaat om discriminatie op de arbeidsmarkt. Het komt dus heel vaak voor.” Dat discriminatie voor mensen ingrijpend is, weet Sarmo uit de verhalen die zij hoort. “Als je wordt afgewezen ‘omdat je vanwege je hoofddoek niet in het team past’, is dat niet alleen kwetsend. Het betekent ook dat iemand wordt uitgesloten van een werkzaam bestaan en de mogelijkheid wordt ontnomen om een toekomst op te bouwen. Dat heeft enorm veel impact.”

Bij alle uitzendorganisaties zal het antidiscriminatiebeleid een structurele plek moeten krijgen. - Delilah Sarmo, trainer arbeidsmarkt van kenniscentrum discriminatie Art. 1

In opdracht van de Stichting Opleiding & Ontwikkeling Flexbranche (STOOF) zijn er inmiddels trainingen gestart voor intercedenten, vertelt Sarmo. “Intercedenten vertellen dat zij bijna dagelijks te maken krijgen met discriminatie in een of andere vorm. Zo vertelde een van hen dat een opdrachtgever direct na de kennismaking al zei ‘geen buitenlanders te willen’. De intercedent was zo geshockeerd, dat ze er niet op inging. Dat geeft aan dat het belangrijk is om intercedenten voor te bereiden op dit soort discriminerende verzoeken.”

Breed maatschappelijk probleem

Discriminatie is volgens Sarmo een probleem dat veel breder in onze maatschappij speelt. “De uitzendbranche bemiddelt jaarlijks 150.000 mensen met een niet-westerse achtergrond. Ik vind het dan ook goed dat de uitzendbranche na de uitzending van tv-programma Radar begin dit jaar nu met deze campagne komt. Er wordt duidelijk een grens aangegeven: dat er geen plaats is voor discriminatie in de uitzendbranche.” Positief vindt ze daarnaast dat er een meldpunt is opgezet voor discriminerende verzoeken van opdrachtgevers. “Dat geeft je als branche veel informatie over hoe vaak discriminatie voorkomt en op welke manier. Belangrijk is echter wel dat je er duidelijke consequenties aan verbindt. De uiterste consequentie is dat je opdrachtgevers uitsluit als zij meer dan eens over de schreef gaan. Doe je dat niet, dan blijft zo’n meldpunt een tandeloze tijger.”

Structurele aandacht

Sarmo benadrukt dat het niet bij een eenmalige campagne moet blijven. “De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er vijfentwintig jaar geleden ook al een rapport lag over discriminatie in de uitzendbranche. Er zal nu echt iets moeten veranderen.” En dan is er meer nodig dan alleen een campagne, meent ze. “Bij alle uitzendorganisaties zal het antidiscriminatiebeleid een structurele plek moeten krijgen. De uitzendbranche zal ook onderzoek moeten doen naar maatregelen die discriminatie verminderen, zodat je preventief beleid kunt ontwikkelen. We stellen onze kennis en expertise op dat vlak graag aan de ABU ter beschikking. De uitzendbranche is voor velen de springplank naar een betaalde baan. Dat maakt het des te noodzakelijker dat er structurele aandacht voor antidiscriminatie komt.”