Hubert Ummels, directeur Mise en Place: “Jongeren helpen hun dromen waar te maken”6 dec 2018


Uitzendkracht Amber Bakker.JPGUitzendkracht Amber Bakker (21)

Bij horeca-uitzendbureau Mise en Place krijgen uitzendkrachten al sinds jaar en dag volop training en opleiding. Niet alleen vakinhoudelijk, maar ook op het gebied van empowerment. “We willen jongeren helpen hun talenten, dromen en passies te ontdekken,” aldus directeur Hubert Ummels.

Jonge mensen moeten in onze maatschappij steeds vroeger keuzes maken, zegt Ummels. “Die keuzes worden dan vaak gebaseerd op wat anderen willen. Vader ziet een bankcarrière voor zich en moeder verwacht een universitaire opleiding. Het zorgt ervoor dat veel mensen halverwege de dertig niet gelukkig zijn met hun leven, terwijl ze alles lijken te hebben. Met onze trainingen willen wij jongeren de kennis geven die ze anders op hun veertigste pas krijgen. We willen ze helpen stil te staan bij zichzelf en ze in hun kracht zetten.”

We hopen oprecht een bijdrage te leveren aan het levensgeluk van onze uitzendkrachten. - Hubert Ummels, directeur Mise en Place

Academy voor interne opleidingen

Al meer dan vijftien jaar heeft Mise en Place nu een eigen academy voor interne opleidingen. “Wij selecteren onze kandidaten op gedrag, niet op vaardigheden. Iedere uitzendkracht begint bij ons met een vakinhoudelijke basistraining met onderdelen als barista, cocktailshaken, keuken en bediening. Daarna volgt binnen drie maanden een inspiratiedag waarop ze met, door en voor elkaar leren. Niet zelden staat bij ons een 24-jarige op het podium om zijn verhaal te vertellen aan 18-jarigen,” vertelt Ummels. “Het programma van de academy bestaat uit ongeveer tien stappen en telkens als iemand een vaardigheidsonderdeel heeft gedaan, kan hij ook een stap in empowerment maken. Iedere uitzendkracht heeft daarvoor zijn eigen digitale academy-paspoort.”

Van angst naar energie

Een belangrijk onderdeel van de academy behelst de carrièrerelevante bijbaan. “Tijdens een studie rechten leer je geen timemanagement, sales of coaching. Dat leer je daarom bij ons. Wij geloven in het beter maken van nieuwe talenten. En willen op de lange termijn relevantie bieden voor de carrière,” zegt Ummels gedreven. “Als alle stappen van de academy doorlopen zijn, volgt een vijfdaagse empowerment-masterclass in Barcelona. Daar gaan ze aan de slag met vragen als: waar droom je van en wat houdt je tegen in je keuzes? Ze leren angst om te zetten in energie. Daarnaast doen we aan teambuilding. Je ziet dat deze masterclass vaak een grote impact heeft op het verdere levenspad van de jongeren.”

Levensgeluk

Het resultaat van deze aanpak is dat uitzendkrachten langer bij Mise en Place blijven en enthousiaster zijn in hun werk, besluit Ummels. “Maar dat is niet onze drijfveer. We willen simpelweg iets terug doen voor de jonge mensen die zich inzetten voor ons bedrijf. En hopen oprecht een bijdrage te leveren aan hun levensgeluk. Ons doel is uiteindelijk de wereld een plek te maken waar jonge mensen hun dromen waar kunnen maken.”

Uitzendkracht Amber Bakker (21): “Er wordt volop in mij geïnvesteerd”

“Toen ik bij uitzendbureau Mise en Place aan de slag ging, had ik nog geen enkele ervaring in de horeca. Ik kreeg de uitgebreide basistraining voor vaardigheden in gastvrijheid, bediening en tappen. En een jobcoach begeleidde mij bij mijn eerste stappen in de horeca. Ook daarna kon ik mezelf blijven ontwikkelen. Ik ben jobcoach geworden en kreeg daar feedback- en coachtrainingen voor. En toen ik als projectleider aan de slag ging, heb ik een training leiderschap gevolgd. Kortom, ik heb ontzettend veel geleerd en waardevolle ervaring opgedaan.”

Ruben Kotterink (23): “Ik leer nog iedere dag”

“Mijn werk bij uitzendbureau Mise en Place is begonnen als een bijbaantje. De horeca leek me leuker dan vakken vullen in de supermarkt, maar ervaring had ik niet. Gelukkig bleek dat geen enkel probleem. Ik kreeg een uitgebreide basistraining in bediening en gastvrijheid. En ook daarna heb ik volop trainingen ontvangen én gegeven. Van coachen en feedback geven tot empowerment en visie. Inmiddels ben ik als projectleider de schakel tussen ons team en de opdrachtgever. Een uitdagende baan, want niet zelden gaat het om grote relaties als Hotel Okura Amsterdam of Grand Hotel Krasnapolsky. En het mooie is: ik leer nog iedere dag."