Word lid van de ABU
Samen gaan we voor goed werk, nu én in de toekomst. Als ABU-lid profiteer je van ons keurmerk, netwerk en begeleiding.
Je wil met jouw uitzend- of payrollonderneming starten, groeien, professionaliseren en voorop blijven lopen in een snel veranderende arbeidsmarkt. Maar hoe blijf je op de hoogte van nieuwe wet- en regelgeving? Hoe onderscheid je je van partijen die niet volgens de regels werken? En hoe zorg je ervoor dat jouw organisatie wendbaar blijft en toekomstbestendig is?
Als lid van de ABU sta je er niet alleen voor. Je profiteert van hét keurmerk in de branche, een sterk netwerk en deskundige ondersteuning. Wij helpen je navigeren door complexe vraagstukken, geven je direct toegang tot kennis en advies en zorgen dat jouw belangen worden behartigd.
Word lid en versterk je positie in de markt.
Snel naar
De voordelen van een ABU-lidmaatschap
Als lid van de ABU profiteer je van een sterk netwerk, ledenservices en een sterke vertegenwoordiging in de branche. Sluit je aan en maak gebruik van deze voordelen:
- Het ABU-keurmerk: kwaliteit en betrouwbaarheid
Als ABU-lid toon je aan dat jouw uitzendonderneming voldoet aan hoge kwaliteitseisen en strenge regelgeving. Het ABU-keurmerk staat voor betrouwbaarheid en professionaliteit, wat vertrouwen wekt bij opdrachtgevers en flexkrachten.
- Cao-afspraken: zekerheid en duidelijkheid
De ABU maakt collectieve afspraken over arbeidsvoorwaarden in de uitzendbranche. Als lid ben je automatisch aangesloten bij de ABU-cao, die zorgt voor eerlijke en duidelijke arbeidsvoorwaarden voor uitzendkrachten.
- Belangenbehartiging: een krachtige stem in de politiek
De ABU zet zich actief in voor een eerlijke en toekomstbestendige uitzendbranche. Wij vertegenwoordigen jouw belangen in politiek Den Haag en strijden ervoor dat wet- en regelgeving de positie van uitzendondernemingen versterkt.
- Ledenservices: direct toepasbare ondersteuning
Als lid krijg je toegang tot een breed scala aan ledenservices die jou helpen bij de dagelijkse gang van zaken. Denk aan:
- ABU Business Coaching om strategisch te sparren over bijvoorbeeld de inrichting van je onderneming.
- Modelovereenkomsten en -brieven: documenten en sjablonen die jij kunt gebruiken bij de dagelijkse bedrijfsvoering.
- ABU Academy met actuele workshops en trainingen om bij te blijven in de sector.
Bekijk het volledige aanbod op onze Ledenservices-pagina.
- Netwerk: kennisdeling en samenwerking
Sluit je aan bij een sterk netwerk van honderden uitzendondernemingen. Via onze bijeenkomsten, evenementen en themasessies deel je kennis met andere ondernemers en blijf je op de hoogte van trends en ontwikkelingen.
Wil jij profiteren van deze voordelen? Word lid en versterk jouw positie in de uitzendbranche!
Past mijn onderneming bij de ABU?
Bij de ABU geloven we in een sterke, eerlijke en toekomstgerichte uitzendbranche. Onze leden zetten zich in voor kwaliteit, innovatie en goed werkgeverschap. We verwachten dat jij als lid dezelfde waarden deelt. Dit betekent dat je:
- Goed zorgt voor je uitzendkrachten en medewerkers, met aandacht voor opleiding en ontwikkeling.
- Vernieuwing omarmt en kansen pakt op het gebied van digitalisering, opleiding en huisvesting.
- Actief beleid voert tegen discriminatie en uitzendwerk inzet als een manier om iedereen een eerlijke kans op de arbeidsmarkt te geven.
- Wet- en regelgeving respecteert en werkt volgens eerlijke en integere normen. Malafide praktijken passen niet binnen onze vereniging.
Herken jij jouw onderneming in bovenstaande punten? Mooi!
Heb je vragen? Neem dan contact met ons op.
Contact met ons
Meer weten over hoe je lid wordt? Bel of mail ons:
020 655 82 10
verenigingszaken@abu.nl
Stappenplan
Naast het invullen van het aanmeldformulier zijn er nog een aantal stappen die je zet voordat je officieel ABU-lid bent. Hieronder vind je deze stappen.
- Vul het aanmeldformulier in
Hier vind je ons aanmeldformulier. Om het volledig in te vullen, heb je verschillende gegevens en documenten nodig. Bovenaan het formulier vind je alles wat je nodig hebt. Na het verzenden van het formulier ontvang je van ons een bevestiging.
- SNA-inspectie & ABU-audit
In het aanmeldformulier heb je jouw inspectie-instelling doorgegeven. Met deze instelling plan je een afspraak in voor de volgende zaken:
- ABU-audit: de inspectie-instelling controleert ook of je de CAO voor Uitzendkrachten en/of de ABU payrollvoorschriften correct toepast. Daarnaast wordt beoordeeld of je actief beleid voert tegen discriminatie. Je ontvangt het rapport vaak binnen 20 dagen per e-mail. Het rapport is zes maanden geldig en de ABU ontvangt het rapport ook. Let op: je kan pas beginnen aan de audit nadat je het aanmeldformulier hebt ingestuurd.
- SNA-inspectie: ben je nog niet aangesloten bij de Stichting Normering Arbeid (SNA)? Dan controleert een inspectie-instelling je onderneming op basis van de NEN 4400-1 of NEN 4400-2 normen. Voldoe je aan de eisen? Dan word je bedrijf opgenomen in het SNA-register.
De ABU-audit en SNA-inspectie kunnen vaak in één controle worden uitgevoerd worden. Dit bespaart tijd en moeite. Hier vind je de inspectie-instellingen.
- Arbeidsmigranten
Bemiddel je arbeidsmigranten? Dan vragen we je om de ABU-Fair Employment Code Arbeidsmigranten te onderschrijven. Deze code biedt internationale medewerkers extra zekerheden, bovenop de wet- en regelgeving en de CAO voor Uitzendkrachten. Zo dragen we naast extra zekerheden bij aan een hogere kwaliteitsstandaard van dienstverlening, eerlijke concurrentie en een gelijk speelveld in de branche.
Ben je ook betrokken bij de huisvesting voor uitzendkrachten? Dan moet je bedrijf geregistreerd zijn bij Stichting Normering Flexwonen (SNF) of een organisatie die gelijkwaardige waarborgen biedt. Je valt onder deze verplichting als je:
- Inhoudingen of verrekeningen op het loon van de uitzendkracht doet voor huisvesting
- Een overeenkomst hebt met uitzendkrachten over het gebruik of de huur van huisvesting
- Zorg voor vakbekwame vaste medewerkers
Vakbekwaam personeel is een belangrijk onderdeel van het ABU-keurmerk. Als uitzender of payroller kun je je onderscheiden door goed opgeleide intercedenten, contractmedewerkers en salarisadministrateurs. Zij voorkomen fouten, schakelen snel en bieden toegevoegde waarde aan zowel klanten als uitzend- en payrollkrachten.
Wat verwachten we van leden?
De vakbekwaamheid van vaste medewerkers wordt geborgd in een intern opleidingsbeleid. Hierin leg je vast hoe jouw organisatie ervoor zorgt dat medewerkers over de juiste kennis beschikken. Tijdens de toetredingsaudit voor het ABU-lidmaatschap wordt gecontroleerd of je onderneming een intern opleidingsbeleid heeft. Zorg er voor dat dit goed geregeld is.
Tip: wij adviseren om vaste medewerkers het SEU-diploma Uitzendprofessionals en/of Backoffice Professional te laten behalen.
- Vul de omzetverklaring in
Je ontvangt van ons een formulier waarop je de omzet van het vorige boekjaar invult. Het gaat hier om de omzet die voortkomt uit het ter beschikking stellen van arbeidskrachten. Aan de hand hiervan word je ABU-contributie bepaald.
Je eerste lidjaar betaal je contributie naar rato. Word je bijvoorbeeld in juli lid? Dan ontvang je een contributienota voor de periode van juli tot en met december.
- Wat doet de ABU na jouw aanmelding?
De ABU doorloopt de volgende stappen om te kijken of je lid kan worden:
- We controleren en verwerken je aanmelding. Je ontvangt hiervan een bevestiging.
- Bij de Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten (SNCU) controleren we of jouw onderneming niet betrokken is in een lopende procedure.
- Het ABU-bestuur beslist over je aanmelding nadat alle acties zijn uitgevoerd.
Zodra je de volledige procedure hebt doorlopen, ben je officieel ABU-lid. Nieuwe leden treden toe op de eerste dag van een nieuwe kalendermaand.
Snel naar
-
Meld je aan als lid
Laat ons je helpen om te groeien door kwaliteit te leveren.
-
Vragen over de vereisten en/of procedure?
Lees dan eerst de checklist en het stappenplan op deze pagina. Of download de informatie.
-
Tools voor starters
Op zoek naar informatie over het starten van een uitzendbureau?
De contributie
Om ABU-lid te zijn, betaal je elk jaar contributie. De contributie wordt bepaald door de omzet van je bedrijf binnen het hele concern. Dat wil zeggen: ondernemingen die arbeidskrachten ter beschikking stellen aan derden. Meer weten over de contributie en hoe deze is opgebouwd? Je leest het hier.
Veelgestelde vragen over het ABU-lidmaatschap
-
Gemiddeld duurt het drie maanden voordat u lid kunt worden van de ABU. Voor een deel heeft u zelf invloed op de snelheid waarmee u de aanmeldprocedure doorloopt. Zo kunt u zelf contact onderhouden met de Certificerende Instelling om de controleafspraken in te plannen. En u bent zelf verantwoordelijk voor de aanmelding bij SNA en (wanneer van toepassing) SNF.
-
Nee. De ABU heeft geen aspirant-lidmaatschap.
-
Uit een uittreksel uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel moet blijken dat uw onderneming zich bezighoudt met het ter beschikking stellen van arbeidskrachten.
Daarom moet het uittreksel aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Uit de activiteitenomschrijving blijkt dat uw onderneming zich bezighoudt met het ter beschikking stellen van arbeidskrachten.
- Het uittreksel is niet ouder dan drie maanden.
Als een onderneming uit het buitenland zich bij de ABU meldt, kan deze aan dit vereiste voldoen door een soortgelijk bewijs uit het land van herkomst te overleggen.
Is de onderneming die u aanmeldt voor het ABU-lidmaatschap (onderdeel van) een concern? Dan moet u naast een uittreksel van de aangemelde onderneming ook een uittreksel van het concern aanleveren. Ook dit uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden.
-
Om lid te kunnen zijn van de ABU, moet u aangesloten zijn bij de Stichting Normering Arbeid of een vergelijkbaar register. SNA-gecertificeerde uitleners bewijzen dat zij conform de NEN 4400-1 of NEN 4400-2 handelen. Dat houdt onder meer in dat hun (personeels)administratie op orde is, dat zij op tijd voldoende loonheffingen en/of omzetbelasting afdragen en dat de medewerkers arbeid in Nederland mogen verrichten.
De aansluiting bij SNA regelt u zelf. Eenmaal aangesloten, wordt uw onderneming twee keer per jaar geïnspecteerd door een Certificerende Instelling.
Heeft u de aansluiting bij SNA nog niet? Dan kunt u de aanmelding voor het ABU-lidmaatschap wel al indienen.
-
De ABU is tegen elke vorm van discriminatie. Daarom stellen wij aan leden de eis dat zij een actief beleid voeren op dit punt. Als onderdeel van de toetredingsaudit toetst de Certificerende Instelling of uw onderneming invulling heeft gegeven aan een antidiscriminatiebeleid. Hierbij wordt gekeken naar zes vormvereisten.
Het beleid ter voorkoming van discriminatie moet:
- door de directie zijn vastgesteld
- regelmatig getoetst en onderhouden worden
- bekend zijn bij alle vaste medewerkers
- actief ingevuld worden door een stappenplan of een lijst met actiepunten om discriminatie tegen te gaan
- vast onderdeel uitmaken van de opleiding van de vaste medewerker
- een klachtenprocedure bevatten voor zowel medewerkers als uitzendkracht
- het beleid wordt actief uitgedragen richting opdrachtgevers.
Hier vindt u suggesties voor de invulling van deze vormvereisten.
-
ABU-leden die internationale medewerkers bemiddelen moeten sinds 1 februari 2021 voldoen aan strenge regels die hun zorg- en informatieplicht regelen. De ABU ontwikkelde een bindende Fair Employment Code. De code biedt – boven op wet- en regelgeving en de CAO voor Uitzendkrachten – extra zekerheden voor deze groep werknemers. De ABU streeft met deze code naar het bijdragen aan meer zekerheid voor de internationale medewerker, het verhogen van de kwaliteitsstandaard van de dienstverlening, eerlijke concurrentie en een gelijk speelveld in de branche. Met deze doelen staat het gebruik van A1-verloning en contracting op gespannen voet. Daarom wijst de ABU het gebruik van deze vormen af. Leden zullen hierop worden aangesproken. De code maakt als verplicht lidmaatschapscriterium onderdeel uit van het Huishoudelijk Reglement van de ABU. Leden die internationale medewerkers bemiddelen, verklaren door de ondertekening van deze code zich hieraan te houden en beschikbaar te zijn voor controle op de naleving ervan. De ABU heeft het recht om leden te schrappen als lid die zich niet aan deze code houden.
-
Onder het aanbieden van huisvesting aan internationale medewerkers verstaan wij:
- dat u inhouding of verrekening op het loon van de uitzend- of payrollkracht doet voor huisvesting
OF
- dat u een overeenkomst heeft met de uitzend- of payrollkracht over het gebruik/huur van huisvesting
Uw onderneming moet dan geregistreerd zijn in het reguliere register of het inhuurregister van Stichting Normering Flexwonen (SNF), of bij een andere organisatie die gelijkwaardige waarborgen biedt. Huisvestingslocaties van de organisaties die zich aanmelden bij SNF worden jaarlijks gecontroleerd.
Biedt u huisvesting aan arbeidsmigranten, maar heeft u nog geen SNF-aansluiting? Neem dan contact op met SNF.
-
Naast aansluiting bij de Stichting Normering Arbeid (SNA) verwachten we ook dat u de CAO voor Uitzendkrachten dan wel de payrollwetgeving correct toepast en een actief antidiscriminatiebeleid voert. Hiervoor moet u een toetredingsaudit ondergaan, die wordt uitgevoerd door een inspectie-instelling op basis van een door de ABU vastgesteld auditdocument. Payrollondernemingen worden niet gecontroleerd op naleving van de CAO voor Uitzendkrachten, voor hen geldt de ABU payroll audit. Deze audit geldt aanvullend voinor uitzendondernemingen die payrollovereenkomsten sluiten.
Met de uitkomsten van de controle bepalen we aan de hand van een beslisboom of we een positief rapport kunnen afgeven.
Voor uitzendondernemingen: in een periode dat er geen sprake is van een algemeen verbindend verklaarde CAO voor Uitzendkrachten, gebeurt auditering op een andere manier. In eerste instantie wordt bepaald of uw onderneming de wettelijke bepalingen omtrent uitzenden correct toepast en uw onderneming in staat is de CAO voor Uitzendkrachten correct uit te voeren. Op basis van een positief rapport kan de onderneming lid worden van de ABU. Dan is uw onderneming gehouden de cao toe te passen. Na zes maanden komt er een tweede audit, waarbij wordt getoetst of uw onderneming de cao correct toepast.
Zowel de SNA-certificering als de toetredingsaudit op toepassing CAO voor Uitzendkrachten en antidiscriminatiebeleid worden, eventueel gecombineerd, uitgevoerd door een door u gekozen inspectie-instelling. Neem hiervoor zelf contact op met een inspectie-instelling.
-
Een onderdeel van het ABU-keurmerk is ook de vakbekwaamheid van uw vaste medewerkers.
Vakkundige intercedenten, maar ook contract- en salarisadministrateurs, zorgen er (mede) voor dat u zich als uitzender of payroller kunt onderscheiden op kwaliteit naar klanten en kandidaten. Wie beschikt over goede kennis voorkomt fouten, kan snel schakelen en biedt daarmee toegevoegde waarde aan klanten en uitzend- en payrollkrachten.
Wij verwachten van onze leden dat de vakbekwaamheid van vast personeel geborgd is in een intern opleidingsbeleid. In dit beleid is vastgelegd hoe de organisatie borgt dat vaste medewerkers over de benodigde kennis beschikken. Het beleid is in eerste instantie vormvrij, maar in dit beleid moet wel voor de verschillende rollen in de organisatie omschreven zijn hoe per rol in opleidingen wordt voorzien.
De ABU hecht veel waarde aan een diploma/certificaat als aantoonbare borging van kennis en toepassing van wet- en regelgeving. Wij adviseren dan ook om vaste medewerkers het SEU-diploma uitzendprofessional en/of backoffice professional te laten behalen. De in de branche gespecialiseerde opleidingsbureaus helpen u graag om uw medewerkers op te leiden in voorbereiding op het SEU-examen.
-
De Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten (SNCU) houdt toezicht op naleving van de CAO voor Uitzendkrachten. Op basis van meldingen doet de SNCU onderzoek. Bij uw aanvraag van het ABU-lidmaatschap controleren wij bij de SNCU of er een onderzoek naar uw onderneming aanhangig is. Mocht er een onderzoek lopen, dan heeft de SNCU dat aan u laten weten. Zolang er een onderzoek loopt, kunt u geen lid worden.
-
Wij vragen een omzetverklaring in verband met het vaststellen van de contributie. In het opgaveformulier moet alle omzet meegenomen worden binnen de groep / het concern die gerealiseerd wordt met het ter beschikking stellen van arbeidskrachten. Hieronder valt ook de omzet uit uitzendactiviteiten, detacheren en payrollen van rechtspersonen binnen de groep / het concern die geen ABU-lid zijn.
Hierbij wordt door de ABU rekening gehouden met een eventueel lidmaatschap van Cedris. Dit om dubbele contributieafdrachten te voorkomen. Concreet betekent dit dat u de omzet van eventuele SW-bedrijven binnen het concern die lid zijn van Cedris buiten beschouwing kunt laten.
-
Ja. Een van de voorwaarden voor het ABU-lidmaatschap is dat uw onderneming geregistreerd staat bij de Stichting Normering Arbeid (SNA). Hiervoor zult u een controle moeten ondergaan op de normen van de NEN-4400. Om te voldoen aan de NEN-4400, moet een Certificerende Instelling (CI) toetsen of de onderneming voldoet aan de aangifte en afdracht van loonbelasting, omzetbelasting en sociale verzekeringspremies. Ook wordt er tijdens deze screening gecontroleerd op het uitvoeren van identiteitscontroles. En of medewerkers gerechtigd zijn om arbeid in Nederland te verrichten. Er moet minimaal eenmaal een verloning gedaan zijn. Ook moet er eenmaal aangifte omzetbelasting en loonbelasting gedaan zijn en zijn betaald (geen nihil-aangifte).
-
Af en toe krijgt de ABU de vraag of een onderneming die niet onder de werkingssfeer bepaling van de ABU-cao valt, toch lid kan zijn van de ABU.
In artikel 1 van de CAO voor Uitzendkrachten is de werkingssfeer opgenomen. De werkingssfeer bepaalt op welke activiteiten de cao van toepassing is. Iedere cao heeft daarom een werkingssfeerartikel.
In de ABU-cao is niet opgenomen dat een onderneming altijd onder de cao valt wanneer zij lid is van de ABU.
De ABU cao is van toepassing op ondernemingen waarvan de uitzendloonsom ten minste 50% van het totale premieplichtig loon op jaarbasis van die uitzendonderneming bedraagt. Als er meerdere activiteiten in een rechtspersoon zijn ondergebracht, is dit een bepaling die consequenties kan hebben. De uitzendonderneming die niet minimaal voor 50% aan uitzenden doet, naast deze andere type activiteiten, valt niet onder de ABU-cao.
Daarnaast kan het zo zijn dat de werkzaamheden van de uitzendkrachten onder een andere sector-cao vallen. Wanneer niet aan de vijf cumulatieve vereisten uit artikel 1 lid 4 wordt voldaan, valt de uitzendonderneming onder die andere sector cao.
Betekent dit dat een onderneming die niet onder de cao valt, geen lid kan zijn of worden van de ABU? Nee, dat betekent het niet! Het betekent wel dat de onderneming geen gebruik kan maken van de flexibelere bepalingen rondom de rechtspositie en de beloning, maar dat zij onder het reguliere arbeidsrecht voor uitzenders vallen (Burgerlijk Wetboek en Waadi). En waarschijnlijk staan er over deze onderwerpen een bepaling in de cao waar de onderneming wel onder valt.
Bij de controles voor het ABU-keurmerk zal een onderneming die onder de werkingssfeer van een andere cao getoetst worden op dezelfde onderwerpen als ABU-leden die wel onder de ABU-cao vallen. Alleen wordt dan beoordeeld of dezelfde bepalingen uit de betreffende sector juist worden toegepast.
En als de onderneming toch de ABU-cao wil toepassen zijn er twee mogelijkheden. In de eerste plaats zorgen dat meer dan 50% in de rechtspersoon bestaat uit uitzenden. Als dat lastig wordt, is een wat ingrijpendere oplossing nodig. Dan kunnen de uitzendactiviteiten het beste in een aparte BV worden ondergebracht. Die BV doet voor 100% aan uitzenden en valt daarmee binnen de werkingssfeer van de ABU-cao.
Valt de onderneming onder de andere sector-cao, dan kan de onderneming een poging doen de activiteiten zo aan te passen dat wel aan de vijf cumulatieve vereisten wordt voldaan.
In ieder geval kan een uitzender wel lid worden of zijn van de ABU, terwijl ze de ABU-cao niet (mogen) toepassen. ABU-lidmaatschap betekent niet dat de cao van toepassing is!
Ook voor starters: Heroyam vertelt
“Zonder lidmaatschap zouden we niet aan tafel komen”
“Befaflex is een zelfstandig opererend uitzendbureau. Toen ik tien jaar geleden met Befaflex begon, hoorde ik van klanten: als je niet gecertificeerd bent, kom je bij ons niet aan tafel. De keuze om lid te worden was dus niet moeilijk. Ik heb ook veel aan de ABU. Vooral de Helpdesk. Zeker het laatste jaar hing ik wekelijks aan de telefoon. Dit mede vanwege van de Wab. Zonder Helpdesk zouden we vaker duur juridisch advies moeten inwinnen.”
– Bernard Faber, oprichter Befaflex, no-nonsense uitzendbureau uit Roden
Snel naar
-
Meld je aan als lid
-
Alle informatie op een rij
Alles nog eens rustig nalezen?
Contact met ons
Meer weten over hoe je lid wordt? Bel of mail ons:
020 655 82 10
verenigingszaken@abu.nl