Het Omnibus-voorstel van de Europese Commissie: de belangrijkste wijzigingen
Met het Omnibus-voorstel wil de Europese Commissie de administratieve lasten voor bedrijven verlagen. Wat zijn de belangrijkste wijzigingen die in het voorstel staan?
Het ‘Stop-the-clock’-voorstel: uitstel rapportageverplichtingen
Een belangrijk onderdeel van het Omnibus-voorstel is het ‘Stop-the-clock’-voorstel. Dit voorstel moet ervoor zorgen dat ondernemingen die over boekjaar 2025 moeten rapporteren snel duidelijkheid krijgen over wat het omnibusvoorstel voor hen gaat betekenen. Het ‘Stop-the-clock’-voorstel stelt de rapportageverplichtingen uit naar boekjaar 2027. Dit voorstel wordt snel ingediend bij het parlement. Zo is er snel meer duidelijkheid om te voorkomen dat je onnodig voorbereidingen treft voor rapportage, mocht het gehele omnibusvoorstel worden aangenomen.
Voor de groep die nu al gerapporteerd heeft over boekjaar 2024 veranderd deze stop the clock richtlijn niets.
Alleen beursvennootschappen en grote ondernemingen moeten rapporteren
Als het Omnibus-voorstel in zijn geheel wordt aangenomen en omgezet naar wetgeving, dan geldt de rapportageplicht alleen voor:
- Beursvennootschappen met meer dan 1000 werknemers én een omzet boven de € 50 miljoen en/of een balanstotaal boven de € 25 miljoen.
- Grote ondernemingen met meer dan 1000 werknemers én een omzet boven de € 50 miljoen en/of een balanstotaal boven de € 25 miljoen.
Heb jij een onderneming met minder dan 1000 werknemers? Dan hoef je niet te rapporteren. Je wordt wel aangemoedigd om vrijwillig te rapporten onder een vrijwillige standaard die gebaseerd zal worden op de VSME (Voluntary small and medium enterprise, Europese MKB-duurzaamheidsrapportage-standaarden).
Veranderingen in de manier van rapporteren
In het voorstel zijn de volgende veranderingen opgenomen:
- Minder datapunten
- Duidelijkere bepalingen
- Betere consistentie met andere wetgeving
- Er komen geen sectorspecifieke standaarden: er blijft 1 generieke ESRS standaard voor alle ondernemingen die onder CSRD vallen. Het principe van dubbele materialiteit blijft wel bestaan.
EU-taxonomie alleen voor grote ondernemingen
De EU-taxonomie verplichting gaat alleen gelden voor grote ondernemingen met een omzet van meer dan € 450 miljoen. Dit wordt gelijkgetrokken met de CSDDD. De eerder genoemde VSME zal als ‘limiet’ fungeren voor ondernemingen die op grond van de CSRD verplicht rapporteren. Rapportageplichtige ondernemingen mogen niet meer informatie uitvragen van niet-rapportageplichtige ketenpartners dan de limiet geformuleerd in de VSME.
Op dit moment gelden de huidige richtlijnen
Het Omnibus is nog een voorstel. Het is niet opgenomen in de Europese Richtlijnen. Op dit moment gelden dus nog de huidige richtlijnen. Het is niet duidelijk wanneer het Europese wetgevingsproces is afgerond en wat het effect op de CSRD en ESRS zal zijn.
Meer weten? Bekijk de webinars over de CSRD van SER en VNO-NCW.