De ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen) hecht veel waarde aan de bescherming van uw persoonsgegevens. Respect voor de privacy en een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens zien wij als een belangrijk onderdeel van de betrouwbaarheid van onze organisatie. In deze Privacyverklaring vindt u informatie over hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan. Deze Privacyverklaring is zowel van toepassing op leden van de ABU (zie specifiek artikel 1 hieronder) als op niet-leden van de ABU (zie specifiek artikel 2 hieronder). Alle andere artikelen zijn van toepassing op beide groepen betrokkenen.
1. Verwerking persoonsgegevens van ABU-leden
Ons doel is om u zo goed mogelijk van dienst te zijn. Wij willen u gerichte en persoonlijke services bieden en ervoor zorgen dat de voordelen van het ABU-lidmaatschap optimaal benut kunnen worden. Daarvoor hebben wij persoonsgegevens nodig van de contactpersonen van onze leden.
Welke gegevens hebben we van u of uw contactpersoon nodig?
Bij de aanmelding van het lidmaatschap bij de ABU verzoeken we u de volgende gegevens door te geven van u en/of de contactpersoon binnen uw organisatie (dit zijn dus de persoonsgegevens die wij verwerken):
- Voor- en achternaam
- Mobiele telefoonnummer
- E-mailadres
- Functie
- Postadres
Periodiek kunnen we u en/of de contactpersoon binnen uw organisatie verzoeken om deze gegevens te updaten. Mocht er een wijziging plaatsvinden van de contactpersoon, dan verzoeken we u de bovenstaande gegevens van deze nieuwe contactpersoon aan ons door te geven. Indien gewenst verwijderen wij de persoonsgegevens van de oude contactpersoon.
Voor welke doeleinden gebruiken we de persoonsgegevens?
De persoonsgegevens kunnen door de ABU alleen worden verwerkt voor de volgende doeleinden:
- Informatievoorziening
- Communicatieve doeleinden
- Het onderhouden van contacten voor lobbyactiviteiten
- De financiële administratie
- Het berekenen, vaststellen en innen van contributie
- Het versturen van uitnodigingen voor (leden)bijeenkomsten
- Het organiseren van fysieke en online bijeenkomsten (zoals commissies, werkgroepen, denktanks, workshops, trainingen en webinars)
- Relatiebeheer
- Advies
- Het beantwoorden van vragen via de Helpdesk, waarbij de vragen, antwoorden en contactgegevens bewaard blijven voor kennisopbouw
- Het online (op Mijn ABU) informeren van andere leden over wie onderdeel uitmaakt van een werkgroep/commissie binnen de ABU
Op welke grondslag baseren wij deze gegevensverwerking?
De persoonsgegevens worden in principe slechts verwerkt, indien dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst die ten grondslag ligt aan het ABU-lidmaatschap. De gegevens zijn noodzakelijk om invulling te geven aan het ABU-lidmaatschap.
In voorkomende gevallen kan de ABU de verwerking van persoonsgegevens ook baseren op een van de volgende voorwaarden (grondslagen):
- U heeft hiervoor toestemming gegeven.
- Het is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op de ABU rust.
- Het is noodzakelijk om de vitale belangen van u en/of uw contactpersoon of van een andere natuurlijke persoon te beschermen.
- Het is noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van de ABU of een derde, behalve wanneer de belangen of de grondrechten en de fundamentele vrijheden van u en/of uw contactpersoon zwaarder wegen dan de belangen van de ABU en/of de derde.
2. Verwerking persoonsgegevens van niet-leden
De ABU verwerkt ook persoonsgegevens van niet-leden om haar rol als branchevereniging goed te kunnen vervullen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om relaties, leveranciers en stakeholders, maar ook melders die bij de ABU een melding doen over een ABU-lid.
Welke gegevens hebben we van u of uw contactpersoon nodig?
Van u of uw contactpersoon (in het geval van een onderneming) kunnen wij de volgende persoonsgegevens verwerken:
- Voor- en achternaam
- Mobiele telefoonnummer
- E-mailadres
- Functie
- Postadres
In het geval van bijvoorbeeld een relatie of leverancier kunnen we u periodiek verzoeken om deze gegevens te updaten. Zo hebben we altijd de juiste contactpersoon in ons systeem staan. Mocht er een wijziging plaatsvinden van de contactpersoon, dan verzoeken we u de bovenstaande gegevens van deze nieuwe contactpersoon ook aan ons door te geven. Indien gewenst, verwijderen wij de persoonsgegevens van de oude contactpersoon.
Indien persoonsgegevens worden verwerkt die wij niet rechtstreeks van u hebben ontvangen maar via openbaar toegankelijke bronnen, dan wordt u binnen een maand geïnformeerd over welke soort persoonsgegevens het gaat en wat de bron is van de persoonsgegevens.
Voor welke doeleinden gebruiken we de persoonsgegevens?
De persoonsgegevens kunnen door de ABU alleen worden verwerkt voor de volgende doeleinden:
- Dienstverlening
- Informatievoorziening
- Communicatieve doeleinden
- Het onderhouden van contacten voor lobbyactiviteiten
- Het tot stand brengen, onderhouden en uitvoeren van de overeenkomst tussen de ABU en de (onderneming van de) relatie
- Het onderhouden van een zakelijke relatie
- De financiële administratie
- Relatiebeheer
- Acquisitie van nieuwe leden
- Het voldoen aan wettelijke verplichtingen die op de ABU rusten
- De (interne) afhandeling van een melding over een ABU-lid
- Het Scheidsgerecht van de ABU in de gelegenheid stellen een melding te behandelen
Op welke grondslag baseren wij deze gegevensverwerking?
De persoonsgegevens worden slechts verwerkt, indien aan een van de volgende voorwaarden (grondslagen) is voldaan:
- U heeft hiervoor toestemming gegeven.
- Het is noodzakelijk voor de uitvoering van een overeenkomst waarbij u betrokken bent.
- Het is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting die op de ABU rust.
- Het is noodzakelijk om de vitale belangen van u en/of uw contactpersoon of van een andere natuurlijke persoon te beschermen.
- Het is noodzakelijk voor de behartiging van de gerechtvaardigde belangen van de ABU of een derde, behalve wanneer de belangen of de grondrechten en de fundamentele vrijheden van u en/of uw contactpersoon zwaarder wegen dan de belangen van de ABU en/of de derde. Deze grondslag is (onder andere) aan de orde bij het versturen van publicaties. In het kader van volledige transparantie, vindt u hieronder een toelichting op de grondslag van het gerechtvaardigde belang voor zover hierop een beroep wordt gedaan voor het versturen van publicaties.
Toelichting gerechtvaardigd belang verwerking persoonsgegevens voor het versturen van publicaties
De ABU heeft volgens zijn statuten ten doel ‘de bevordering van het algemeen belang van zijn leden en alles wat hiermee verband houdt, waaronder de “verruiming van de markt”’. In dat kader is de ABU een kennisinstituut op het gebied van de arbeidsmarkt en verricht de ABU als belangenbehartiger lobbyactiviteiten. Onderdeel van deze rollen is informatievoorziening.
De ABU verspreidt regelmatig publicaties over met name arbeidsmarktgerelateerde onderwerpen. Het gaat daarbij om nieuwsbrieven, rapporten, whitepapers, publicaties, persberichten etc. Deze worden per gewone post en/of e-mail verzonden naar stakeholders, zoals personen werkzaam bij de media, Rijksoverheid, advies- en uitvoeringsorganen, belangenbehartigers/werkgeversorganisaties etc. Deze personen hebben gemeen dat ze de publicaties van de ABU uit hoofde van hun functie ontvangen, op het postadres/e-mailadres van hun organisatie. Voor het verspreiden van de publicaties verwerkt de ABU (de hiervoor in de Privacyverklaring genoemde) persoonsgegevens. De grondslag voor het verwerken van de persoonsgegevens is het gerechtvaardigd belang, zoals bedoeld in artikel 6 lid 1 sub f AVG.
Het gerechtvaardigd belang bestaat uit het feit dat contact met stakeholders cruciaal is bij het vergaren en delen van kennis en het voeren van een effectieve lobby, wat noodzakelijk is bij het bevorderen van de belangen van de ABU-leden, zoals bedoeld in de statuten. Een beroep op het gerechtvaardigd belang vereist het maken van een belangenafweging tussen het gerechtvaardigde belang van de ABU en de belangen/rechten/vrijheden van de betrokkenen. In dat kader is relevant dat de inbreuk op de privacy van de betrokkenen zeer gering is. Het betreft persoonsgegevens die een zakelijk karakter hebben. In bijna alle gevallen is het onderhouden van contacten met (partijen zoals) de ABU inherent aan de functie van de betrokkene. De ABU meent dan ook dat er voor de betrokkenen geen belangen/rechten/vrijheden zijn die zwaarder wegen dan het gerechtvaardigde belang van de ABU.
Toelichting verwerken persoonsgegevens van melders
Doet u bij de ABU een melding over een ABU-lid, dan probeert de ABU door bemiddeling tot een oplossing te komen. Om de melding in behandeling te nemen, hebben we een aantal persoonsgegevens van u nodig.
U kunt hier een melding doen. Daar ziet u ook welke (persoons)gegevens we van u nodig hebben. Bij het versturen van de melding (het webformulier) geeft u (uitdrukkelijk) toestemming aan de ABU om uw (persoons)gegevens te verwerken.
Net als bij alle persoonsgegevens die wij verwerken, zullen wij uw (persoons)gegevens ook vertrouwelijk behandelen. De (persoons)gegevens die u met ons deelt in het kader van de melding, worden ook uitsluitend gebruikt om uw melding in behandeling te nemen en verder af te handelen. Uw (persoons)gegevens worden alleen verwerkt door de personen binnen de ABU die van uw (persoons)gegevens kennis moeten nemen om de melding te behandelen. Uw (persoons)gegevens worden dan ook niet met de onderneming gedeeld, waarover u de melding doet, tenzij u daarvoor schriftelijk en uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven.
Mocht de bemiddeling niet tot een gewenste uitkomst leiden, dan kan, op verzoek van de melder, de kwestie aan het Scheidsgerecht van de ABU worden voorgelegd. In dat geval zullen we uw (persoons)gegevens delen met het Scheidsgerecht. Dat stelt het Scheidsgerecht in de gelegenheid de kwestie verder te behandelen. Gaat het geschil over naleving van de CAO voor Uitzendkrachten, dan is hiervoor een aparte Geschillencommissie opgesteld waarmee uw (persoons)gegevens worden gedeeld.
3. Verstrekking aan derden
De ABU deelt, verkoopt of verhuurt geen persoonsgegevens die u aan de ABU heeft verstrekt aan derden. De ABU verstrekt uw persoonsgegevens alleen aan derden, als sprake is van de hieronder genoemde situatie(s).
De ABU schakelt derde partijen en/of verwerkers in om diensten te verrichten, bijvoorbeeld de softwareleverancier, de ICT-beheerder, de drukker, of andere zakelijke relaties en overheidsinstanties. Het kan zijn dat de ABU persoonsgegevens verstrekt aan deze derde partijen. Dit gebeurt altijd alleen indien dit noodzakelijk is voor het doel van de verwerking, voor de uitvoering van een wettelijke verplichting of met uw uitdrukkelijke instemming. De verstrekking van de persoonsgegevens is altijd in overeenstemming met het doel van de verwerking van persoonsgegevens. De ABU verplicht deze partijen om uw persoonsgegevens uitsluitend te gebruiken in verband met de diensten die ze verrichten en zorgt ervoor dat uw rechten contractueel zo goed als mogelijk worden gewaarborgd. Het kan zijn dat uw persoonsgegevens worden doorgegeven buiten Nederland. Doorgifte gebeurt alleen aan landen met een passend beschermingsniveau.
4. Beveiliging persoonsgegevens
De ABU neemt passende technische en organisatorische maatregelen om het verlies van persoonsgegevens of onrechtmatige verwerkingen tegen te gaan. Zo vindt de verzending van gegevens via de website plaats met een beveiligde verbinding, wordt blijvend aandacht besteed aan beveiligingsbewustzijn, is apparatuur fysiek beveiligd, is de toegang tot het pand beveiligd, is de toegang tot persoonsgegevens beperkt tot degene voor wie dat noodzakelijk is voor het uitoefenen van zijn of haar functie en is er een procedure voor de afhandeling van datalekken.
Mochten er gegevens worden verstrekt aan verwerkers die namens de ABU diensten verlenen, dan is de ABU met hen een verwerkersovereenkomst overeengekomen. Met de verwerkers is eveneens optimale beveiliging overeengekomen (voor zover dit in alle redelijkheid kan worden verlangd).
5. Bewaartermijnen
De ABU bewaart uw gegevens niet langer dan noodzakelijk is voor het doel van de verwerking. Na de (wettelijke) bewaarperiode worden uw persoonsgegevens vernietigd.
Voor leden geldt dat in beginsel persoonsgegevens binnen twee jaar worden verwijderd nadat het lidmaatschap is beëindigd, tenzij het noodzakelijk is dat de persoonsgegevens langer worden bewaard, bijvoorbeeld voor de financiële administratie of vragen die zijn gesteld via de Helpdesk. Handtekeningen op presentielijsten worden binnen één maand verwijderd nadat de bijeenkomst heeft plaatsgevonden. Persoonsgegevens worden verwijderd indien u de ABU verzoekt uw persoonsgegevens te verwijderen (tenzij er op de ABU een wettelijke plicht rust om de gegevens langer te bewaren).
6. Cookies en websitestatistieken
Met het gebruik van onze website deelt u gegevens met ons via functionele, analytische en tracking cookies. Voor het beheer van de website wordt technische informatie gedeeld met Google Analytics, Mailchimp en Hotjar. Voor zowel Google Analytics, Mailchimp als Hotjar gebruikt de ABU analytische, functionele en tracking cookies. Dit zal hierna verder worden toegelicht.
Uitleg verschillende soorten cookies
Analytische cookies helpen bij het verzamelen van informatie over hoe bezoekers de website gebruiken. Ze worden onder andere gebruikt om bezoekersaantallen, bezochte pagina’s en verkeersbronnen te meten. Functionele cookies zijn bedoeld om bezoekerservaringen te verbeteren door functies, zoals het onthouden van inloggegevens. Tracking cookies worden gebruikt om gebruikers over verschillende websites te volgen. Bij het allereerste bezoek op de ABU-website wordt expliciet toestemming gevraagd voor het verzamelen van functionele, analytische en/of tracking cookies.
De ABU maakt gebruik van deze cookies om te ontdekken hoe bezoekers door de website navigeren en waar optimalisaties mogelijk zijn.
Toelichting tracking Mijn ABU
Via Mijn ABU maakt de ABU ook gebruik van tracking cookies. De tracking cookies gebruikt de ABU voor het volgende: het verzamelen van demografische gegevens (leeftijd, geslacht, locatie, taalvoorkeuren), browsertype, apparaat type en online gedrag (hoelang blijven bezoekers op een pagina, welke pagina’s bezoeken ze etc.).
Toelichting tracking Google Analytics
De ABU maakt gebruik van Google Analytics om te analyseren hoe de website wordt gebruikt. Via Google Analytics verzamelt de ABU gegevens over het aantal gebruikers dat de website bezoekt en vanuit welke pagina deze bezoekers/gebruikers zijn doorgestuurd naar de ABU-website. Via Google Analytics worden de volgende (persoons)gegevens verzameld: type device, surfgedrag op de website (zoals welke gegevens/pagina’s bekeken worden en hoelang en hoe er op de website genavigeerd wordt), de data en tijdstippen van het bezoek van de ABU-website, het besturingssysteem dat gebruikt wordt, de geolocatie, het browsertype, de internetprovider, het internetadres van de website waarmee wordt doorgelinkt, de gegevens die van de website gedownload worden en linktracking om te herkennen waar bezoekers vandaan komen.
Toelichting tracking Mailchimp
Via Mailchimp worden onder andere ABU-nieuwsbrieven aan leden verstuurd. Bij het aanmaken van een account voor Mijn ABU gaat u akkoord met het ontvangen van de ABU-nieuwsbrief. Bij het aanmaken van het account, stemt u ook in met de algemene voorwaarden van Mailchimp. Bij elke nieuwsbrief heeft de gebruiker de mogelijkheid om zich voor de nieuwsbrief af te melden. In Mailchimp kan de ABU zien hoe vaak een nieuwsbrief of e-mail geopend wordt, op welke onderdelen geklikt wordt en hoe vaak er geklikt wordt. Aan persoonsgegevens worden het geslacht, de naam, de leeftijd en het e-mailadres verzameld. Meer informatie hierover kunt u vinden in de privacyverklaring van Mailchimp.
Toelichting tracking Hotjar
Via Hotjar verzamelt de ABU gegevens over het algemene gebruik van de website. Ook worden er heatmaps met video-opnamen verzameld, met informatie over op welke knoppen wordt geklikt en tot waar er wordt gescrold. Het gaat hier dus alleen om gemaakte schermopnamen. Voor het verzamelen van gegevens in Hotjar heeft de ABU een Javascript tracking code op de website die informatie naar Hotjar verstuurt (naar servers van Hotjar in Ierland). U kunt zich afmelden (opt-out) voor het aanmaken van een profiel, het opslaan van data door Hotjar met betrekking tot het gebruik van de ABU-website en het gebruik van tracking cookies door Hotjar door de opt-out link te gebruiken.
Bewaartermijnen
Gegevens die worden gedeeld met Google Analytics worden veertien dagen bewaard. Binnen Hotjar worden alle gegevens, waaronder onbewerkte en bewerkte video-opnamen van websitebezoeken, na 365 dagen automatisch verwijderd. In Mailchimp blijven de gegevens bewaard zolang u hier toestemming voor geeft. Onder elke gepubliceerde nieuwsbrief heeft u de mogelijkheid om u af te melden. Na afmelding worden de gegevens verwijderd uit Mailchimp.
7. Uw privacyrechten
U heeft de volgende rechten ten aanzien van de verwerking van uw persoonsgegevens door de ABU:
- Het recht op inzage in de persoonsgegevens die wij van u verwerken.
- Het recht om uw persoonsgegevens te laten aanpassen of corrigeren (recht op rectificatie).
- Het recht op beperking van de verwerking van uw persoonsgegevens.
- Het recht om te vragen uw persoonsgegevens over te laten dragen (recht op dataportabiliteit).
- Het recht op verwijdering van uw persoonsgegevens (recht op vergetelheid).
- Het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens.
- Het recht om een klacht in te dienen.
Wilt u gebruikmaken van een recht of heeft u hierover vragen? Neem dan contact op met Doretta Asare, beleidsadviseur Juridische Zaken bij de ABU: asare@abu.nl.
8. Contact
Heeft u vragen, klachten of opmerkingen over de bescherming van uw persoonsgegevens of wilt u gebruikmaken van een van de hiervoor genoemde rechten, dan kunt u contact opnemen met de ABU. Dit kan per e-mail via asare@abu.nl of per gewone post naar Singaporestraat 74, 1175 RA Lijnden, t.a.v. Doretta Asare, beleidsadviseur Juridische Zaken bij de ABU. U kunt ook altijd contact opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens.
De ABU zal uw vragen, klachten of verzoeken in behandeling nemen en daar uiterlijk binnen vier weken op reageren.
9. Wijzigingen in deze Privacyverklaring
Deze Privacyverklaring kan van tijd tot tijd worden gewijzigd, bijvoorbeeld indien nieuwe wet- en regelgeving daartoe aanleiding geeft. Wij raden u aan om de meest actuele versie van deze Privacyverklaring geregeld te raadplegen via https://www.abu.nl/privacy/ zodat u van deze wijzigingen op de hoogte bent.
Deze Privacyverklaring is voor het laatst gewijzigd op 25 oktober 2024.