ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Uitzendondernemer, wilt u meespelen in de hoogste klasse?

Word lid van de ABU

Laat uw bedrijfsvoering en resultaat profiteren van ons keurmerk, netwerk en begeleiding.

Als uitzend- of payrollorganisatie doet u geweldig werk voor uw klanten, uw uitzendkrachten, de Nederlandse arbeidsmarkt én hopelijk uw eigen financiële doelen.

Maar er komt veel op u af. De wereld van werk verandert snel – de coronacrisis heeft dat proces nog eens versneld. Dit zorgt  voor grote onzekerheid. Hoe ziet de toekomst voor uitzendbureaus eruit? Wat betekent dit voor de keuzes die u nu moet maken? Hoe kunt u in deze snel veranderende wereld kansen grijpen?

En dan de wetgeving en cao, ook altijd in beweging. Dit zorgt voor druk op de bedrijfsvoering. Moet u in nieuwe technologieën investeren, of is het dat niet waard? U wilt professionaliseren, voorop lopen, vernieuwen. En ook: u wilt zich onderscheiden van concurrenten die niet integer handelen.

Bij het realiseren van al deze doelen is steun van een branchevereniging wel zo handig. De kwaliteit die u levert wordt door ons keurmerk – het belangrijkste in de branche – aantoonbaar. En de lijnen zijn kort als u een vraag heeft voor onze specialisten, of van gedachten wil wisselen met een lid dat voor vergelijkbare uitdagingen heeft gestaan.

Door lid te worden van de ABU krijgt u al deze steun.

Information about ABU membership in English

Snel naar

Voor uitzendondernemingen die willen groeien door kwaliteit te leveren

Wat is het ABU-lidmaatschap?

De ABU behartigt al zestig jaar de belangen van meer dan 500 grote, middelgrote én kleine uitzend- en payrollondernemingen. Die zijn goed voor ongeveer twee derde van de omzet van de Nederlandse uitzend- en payrollmarkt. Ons keurmerk is het meest toonaangevende in de markt en een enorme pre als u zaken wilt doen met de grote inleners.

Aanmelden

Contact met ons

Meer weten over hoe u lid wordt? Bel of mail ons:

020 655 82 10
verenigingszaken@abu.nl

De voordelen van dé kwaliteitsstandaard in de branche

Doordat u het belangrijkste keurmerk van de uitzendbranche voert, wordt u aantrekkelijker voor opdrachtgevers en uitzendkrachten. Daarbij krijgt u persoonlijke hulp bij zaken die met bedrijfsvoering te maken hebben. Een greep uit de ledenvoordelen:

1. De ABU verbetert uw marktpositie

  • Het ABU-keurmerk is een stempel van professionaliteit. Daarmee maakt het u als uitzendbureau aantrekkelijker voor opdrachtgevers en toegankelijk voor méér opdrachtgevers. Grote marktpartijen stellen het ABU-lidmaatschap vaak als voorwaarde. Ook voor uw uitzendkrachten heeft het die meerwaarde: ze weten dat ze gaan werken voor een partij die het goed met mensen voor heeft.
  • ABU-leden die uitzenden mogen de bepalingen uit de CAO voor Uitzendkrachten altijd toepassen, terwijl ongebonden uitzendondernemingen voor de toepassing van een deel van de cao afhankelijk zijn van de algemeenverbindendverklaring.
  • Inspraak in nationaal beleid. Wij hebben toegang tot beïnvloeders en beslissers en zitten om de tafel met politieke partijen. Dit is nu belangrijker dan ooit omdat de komende jaren nieuwe certificering voor uitzendwerk vorm gaat krijgen. Wij vragen voor onze lobby uw input: bij de ABU hebben álle leden inspraak: grote en kleine.

2. We helpen uw bedrijf vooruit

  • Workshops van de ABU Academy. Word met onze hulp deskundiger op het vlak van aanstaande wetten, de CAO voor Uitzendkrachten of wel of geen eigenrisicodrager worden.
  • U heeft dagelijks toegang tot onze Helpdesk. Die beantwoordt dagelijks zo’n 30 tot 50 vragen van leden over de meest uiteenlopende onderwerpen Onze leden maken gretig gebruik van deze vraagbaak voor bijvoorbeeld juridische kwesties en zaken rond verloning.
  • Profiteer van een online kennisbank met speciaal voor leden veelgestelde vragen over veranderingen in wetten en regels. Zo weten onze leden op tijd wat dit voor hen in de dagelijkse praktijk betekent. 
  • Voor de eigen bedrijfsvoering kan een ABU-lid gebruikmaken van handige tools (met korting of gratis) zoals gratis modelovereenkomsten.
  • Voor het sparren op strategisch niveau, over bedrijfsgroei en professionalisering, kunt u terecht bij één van onze ervaren businesscoaches. Of doe dit samen met collega ondernemers in onze intervisiebijeenkomsten..

3. De ABU is van alle leden

  • Onze leden kunnen deelnemen in onze commissies. Deze bijeenkomsten zijn waardevol om te horen wat er speelt in de markt en hoe collega’s hier tegenaan kijken. Discussieer mee over de onderwerpen waaraan u richting zou willen geven.

4. U profiteert van financiële voordelen

  • U kunt kosteloos of tegen gereduceerd tarief gebruik maken van Advies op Maat en handige tools. Bijvoorbeeld advies over eigenrisicodragen, een RI&E tool of aansluiting op Geldfit.
  • ABU Legal geeft juridisch advies tegen een gereduceerd tarief, bijvoorbeeld bij (het voorkomen van) geschillen of bij de voorbereiding van een audit.

Naar boven ^

Wat onze leden zeggen

“In alle rust veranderingen kunnen doorvoeren”

“In de uitzendbranche is het nooit rustig en gaan de veranderingen snel. Als je je nieuws van NOS.nl moet halen, ben je te laat. Als lid van de ABU weet je dingen als eerste.

De ABU heeft ons ruim op tijd geïnformeerd over de gevolgen van de Wet arbeidsmarkt in balans, waardoor we

in alle rust de veranderingen in de organisatie konden implementeren. Daardoor hoefden we in de altijd drukke decembermaand geen extra wissel te trekken op onze organisatie.

Het ledennet en de Helpdesk raadplegen we dagelijks. Voor allerlei praktische zaken, maar ook als we een vraag hebben over de interpretatie van bijvoorbeeld een cao-artikel.

Tot slot is het lidmaatschap voor onze klanten belangrijk. Die willen gewoon dat ABU-logo zien!”

– Remco van Rijn, Sales Director | Commercieel Directeur Gi Group (wereldwijde speler op alle vlakken van de flexbranche)

Ook voor starters: Heroyam vertelt

Video afspelen
Deze video is embedded in de site en wordt geladen van YouTube. Als je de video speelt, ga je akkoord met de privacyverklaring van Google

Groeikansen door coaching: Greenfox vertelt

Video afspelen
Deze video is embedded in de site en wordt geladen van YouTube. Als je de video speelt, ga je akkoord met de privacyverklaring van Google

Snel naar

Waar wij in geloven: de waarde van uitzendwerk


De waarde van uitzendwerk is groot. Voor opdrachtgevers is uitzendwerk een manier om te groeien en wendbaar te zijn. Dat is belangrijk voor onze economie en welvaart.

Maar uitzendwerk is vooral van waarde voor de uitzendkrachten zelf. Werken via het uitzendbureau is laagdrempelig en er is altijd werk. Dat maakt het verschil tussen meedoen en niet meedoen in de maatschappij. Daarbij heeft de uitzendbranche oog voor de zekerheden die uitzendkrachten nodig hebben. Gelooft u hier ook in? Dan verwelkomen we u graag als lid.

Naar boven ^

Past u bij ons?


Onze leden zijn het met ons eens over deze kernpunten.

  • Ze zorgen goed voor hun uitzendkrachten en eigen personeel. Om als branche onze klanten en uitzendkrachten echt te kunnen helpen, is bijvoorbeeld opleiding onmisbaar.
  • Ze geloven in vernieuwing: kansen pakken als het gaat om zaken als digitalisering, opleiding en huisvesting
  • Ze staan pal voor een antidiscriminatiebeleid: uitzendwerk is bij uitstek de manier om groepen (ouderen, mensen met een andere afkomst dan de Nederlandse) aan het werk te helpen. 
  • Ze respecteren wet- en regelgeving. Wij zijn een organisatie die niet houdt van het creatief interpreteren van de regels. Wij trekken fel van leer tegen malafide praktijken in de branche, die de naam van uitzendwerk schaden.

De contributie


De contributie voor het lidmaatschap is afhankelijk van de omzet van alle ondernemingen binnen het hele concern. Dat wil zeggen: ondernemingen die arbeidskrachten ter beschikking stellen aan derden om onder leiding en toezicht van die derde arbeid te verrichten. Bedenk bij het afwegen van de kosten en baten van het lidmaatschap het volgende:

Wat zijn de kosten van een juridische procedure die voorkomen had kunnen worden door advies in te winnen bij onze Helpdesk of beleidsmensen? Wat kosten specialisten als u zelf inhuurt? Hoeveel omzet zou u mislopen doordat een grote potentiële klant het ABU-lidmaatschap als voorwaarde stelt?

Lees over de contributie

“Ondenkbaar dat we dit zouden doen zonder steun van de ABU”


“Er zijn genoeg uitzendondernemingen waarvan ik me afvraag of ze bestaansrecht hebben. Snel geld verdienen zonder aan het belang te denken van de klant of de uitzendkracht: dan heb je geen hart voor je vak – en daar red je het ook niet mee op lange termijn. Wij willen over tien jaar nog bestaan. Er verandert zo veel in de wet- en regelgeving en dat moet en wil je allemaal op orde hebben. Dat kun je niet alleen: je hebt een partij nodig die je de weg wijst in dat woud van wetten en regels.

In de markt van tegenwoordig ben je meer dan personeelsleverancier. De vragen van de klanten gaan veel verder: hoe moet ik mijn flexibele schil inrichten? Hoe verhoudt die zich tot het vaste personeelsbestand? Wij bieden de klant meer dan die magazijnman. 

Ik kan me niet voorstellen hoe ik zonder de ABU deze kennis op peil zou moeten houden. Het is voor mij ondenkbaar dat je als uitzendonderneming dit soort kwaliteit levert zonder de steun van een brancheorganisatie. Bij de ABU zijn er commissies waar je van je collega’s de specialisten ontmoet op bijvoorbeeld juridisch en fiscaal-technisch terrein. Door die kennisuitwisseling ga je het totaalbeeld zien van de arbeidsmarktontwikkelingen. Daar komt bij dat je ervaringen en meningen worden gehoord en meegenomen: de ABU praat mee tot ministerieel niveau.”

– Remco Valkman, eigenaar NestrX Uitzendbureau uit Dordrecht, landelijk expert op het gebied van de bemiddeling van zelfstandige professionals.

“Zonder lidmaatschap zouden we niet aan tafel komen”

“Befaflex is een zelfstandig opererend uitzendbureau. Toen ik tien jaar geleden met Befaflex begon, hoorde ik van klanten: als je niet gecertificeerd bent, kom je bij ons niet aan tafel. De keuze om lid te worden was dus niet moeilijk. Ik heb ook veel aan de ABU. Vooral de Helpdesk. Zeker het laatste jaar hing ik wekelijks aan de telefoon. Dit mede vanwege van de Wab. Zonder Helpdesk zouden we vaker duur juridisch advies moeten inwinnen.”

– Bernard Faber, oprichter Befaflex, no-nonsense uitzenbureau uit Roden

Checklist: kan ik lid worden?


Omdat kwaliteit zo belangrijk is in de branche, waarborgen wij deze bij onze leden door een aantal lidmaatschapscriteria.

  1. Uw onderneming is ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Uit de activiteitenomschrijving blijkt dat uw onderneming zich bezighoudt met het ter beschikking stellen van arbeidskrachten. Buitenlandse ondernemingen moeten een soortgelijk bewijs uit het land van herkomst overleggen.
  2. Uw uitzendonderneming is gecertificeerd door de Stichting Normering Arbeid (SNA) of bij een andere organisatie die gelijkwaardige waarborgen biedt.
  3. Uw uitzendonderneming toont door een toetredingsaudit aan dat de CAO voor Uitzendkrachten op correcte wijze wordt toegepast. Payrollondernemingen ondergaan de ABU payroll audit. Voor gemengde ondernemingen gelden beide audits. Een toetredingsaudit is pas mogelijk als er minimaal één uitzend- of payrollkracht in dienst is bij uw onderneming.
  4. U toont door een toetredingsaudit aan dat uw onderneming een actief beleid voert dat discriminatie tegengaat.
  5. U zorgt ervoor dat uw vaste medewerkers beschikken over de benodigde basiskennis. U heeft dit geborgd in een intern opleidingsbeleid. U wordt hierop tijdens de toetredingsaudit getoetst.
  6. U houdt zich aan de gedragsregels zoals vastgelegd in onze Gedragscode.
  7. Als u internationale medewerkers bemiddelt verklaart u de ABU-Fair Employment Code te zullen opvolgen. Met deze code beoogt de ABU bij te dragen aan meer zekerheid voor de internationale medewerker, het verhogen van de kwaliteitsstandaard van dienstverlening, eerlijke concurrentie en een gelijk speelveld in de branche.
  8. Als u huisvesting aanbiedt aan internationale medewerkers, dan moet uw onderneming geregistreerd zijn bij de Stichting Normering Flexwonen (SNF).
  9. Er is geen lopend onderzoek bij de Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten (SNCU).
  10. Voor de bepaling van de contributie overlegt u ons een opgave van uw omzet over het voorgaande kalenderjaar. Of, als u een startende uitzendonderneming bent – een inschatting van de jaaromzet.

Toelichting bij de checklist

Veelgestelde vragen

  • Hoe lang duurt het voordat we lid zijn van de ABU?

    Gemiddeld duurt het drie maanden voordat u lid kunt worden van de ABU. Voor een deel heeft u zelf invloed op de snelheid waarmee u de aanmeldprocedure doorloopt. Zo kunt u zelf contact onderhouden met de Certificerende Instelling om de controleafspraken in te plannen. En u bent zelf verantwoordelijk voor de aanmelding bij SNA en (wanneer van toepassing) SNF.

  • Kunnen wij aspirant-lid worden?

    Nee. De ABU heeft geen aspirant-lidmaatschap.

  • Hoe zit het met het lidmaatschapscriterium van KvK-inschrijving?

    Uit een uittreksel uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel moet blijken dat uw onderneming zich bezighoudt met het ter beschikking stellen van arbeidskrachten.

    Daarom moet het uittreksel aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • Uit de activiteitenomschrijving blijkt dat uw onderneming zich bezighoudt met het ter beschikking stellen van arbeidskrachten.
    • Het uittreksel is niet ouder dan drie maanden.

    Als een onderneming uit het buitenland zich bij de ABU meldt, kan deze aan dit vereiste voldoen door een soortgelijk bewijs uit het land van herkomst te overleggen.

    Is de onderneming die u aanmeldt voor het ABU-lidmaatschap (onderdeel van) een concern? Dan moet u naast een uittreksel van de aangemelde onderneming ook een uittreksel van het concern aanleveren. Ook dit uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden.

  • Hoe zit het met het lidmaatschapscriterium rond SNA?

    Om lid te kunnen zijn van de ABU, moet u aangesloten zijn bij de Stichting Normering Arbeid of een vergelijkbaar register. SNA-gecertificeerde uitleners bewijzen dat zij conform de NEN 4400-1 of NEN 4400-2 handelen. Dat houdt onder meer in dat hun (personeels)administratie op orde is, dat zij op tijd voldoende loonheffingen en/of omzetbelasting afdragen en dat de medewerkers arbeid in Nederland mogen verrichten. 

    De aansluiting bij SNA regelt u zelf. Eenmaal aangesloten, wordt uw onderneming twee keer per jaar geïnspecteerd door een Certificerende Instelling.

    Heeft u de aansluiting bij SNA nog niet? Dan kunt u de aanmelding voor het ABU-lidmaatschap wel al indienen.

  • Hoe zit het met het lidmaatschapscriterium voorkoming van discriminatie?

    De ABU is tegen elke vorm van discriminatie. Daarom stellen wij aan leden de eis dat zij een actief beleid voeren op dit punt. Als onderdeel van de toetredingsaudit toetst de Certificerende Instelling of uw onderneming invulling heeft gegeven aan een antidiscriminatiebeleid. Hierbij wordt gekeken naar zes vormvereisten.

    Het beleid ter voorkoming van discriminatie moet:

    1. door de directie zijn vastgesteld
    2. regelmatig getoetst en onderhouden worden
    3. bekend zijn bij alle vaste medewerkers
    4. actief ingevuld worden door een stappenplan of een lijst met actiepunten om discriminatie tegen te gaan
    5. vast onderdeel uitmaken van de opleiding van de vaste medewerker
    6. een klachtenprocedure bevatten voor zowel medewerkers als uitzendkracht
    7. het beleid wordt actief uitgedragen richting opdrachtgevers.

    Hier vindt u suggesties voor de invulling van deze vormvereisten.

  • Hoe zit het met het lidmaatschapscriterium van het opvolgen van hetgeen is vastgelegd in de ABU-Fair Employment Code Arbeidsmigranten?

    ABU-leden die internationale medewerkers bemiddelen moeten sinds 1 februari 2021 voldoen aan strenge regels die hun zorg- en informatieplicht regelen. De ABU ontwikkelde een bindende Fair Employment Code. De code biedt – boven op wet- en regelgeving en de CAO voor Uitzendkrachten – extra zekerheden voor deze groep werknemers. De ABU streeft met deze code naar het bijdragen aan meer zekerheid voor de internationale medewerker, het verhogen van de kwaliteitsstandaard van de dienstverlening, eerlijke concurrentie en een gelijk speelveld in de branche. Met deze doelen staat het gebruik van A1-verloning en contracting op gespannen voet. Daarom wijst de ABU het gebruik van deze vormen af. Leden zullen hierop worden aangesproken. De code maakt als verplicht lidmaatschapscriterium onderdeel uit van het Huishoudelijk Reglement van de ABU. Leden die internationale medewerkers bemiddelen, verklaren door de ondertekening van deze code zich hieraan te houden en beschikbaar te zijn voor controle op de naleving ervan. De ABU heeft het recht om leden te schrappen als lid die zich niet aan deze code houden.

  • Hoe zit het met het lidmaatschapscriterium van aangesloten zijn bij SNF?

    Onder het aanbieden van huisvesting aan internationale medewerkers verstaan wij:

    • dat u inhouding of verrekening op het loon van de uitzend- of payrollkracht doet voor huisvesting

    OF

    • dat u een overeenkomst heeft met de uitzend- of payrollkracht over het gebruik/huur van huisvesting

    Uw onderneming moet dan geregistreerd zijn in het reguliere register of het inhuurregister van Stichting Normering Flexwonen (SNF), of bij een andere organisatie die gelijkwaardige waarborgen biedt. Huisvestingslocaties van de organisaties die zich aanmelden bij SNF worden jaarlijks gecontroleerd.

    Biedt u huisvesting aan arbeidsmigranten, maar heeft u nog geen SNF-aansluiting? Neem dan contact op met SNF.

  • Hoe zit het met de toetredingsaudit door een inspectie-instelling?

    Naast aansluiting bij de Stichting Normering Arbeid (SNA) verwachten we ook dat u de CAO voor Uitzendkrachten dan wel de payrollwetgeving correct toepast en een actief antidiscriminatiebeleid voert. Hiervoor moet u een toetredingsaudit ondergaan, die wordt uitgevoerd door een inspectie-instelling op basis van een door de ABU vastgesteld auditdocument. Payrollondernemingen worden niet gecontroleerd op naleving van de CAO voor Uitzendkrachten, voor hen geldt de ABU payroll audit. Deze audit geldt aanvullend voinor uitzendondernemingen die payrollovereenkomsten sluiten.

    Met de uitkomsten van de controle bepalen we aan de hand van een beslisboom of we een positief rapport kunnen afgeven.

    Voor uitzendondernemingen: in een periode dat er geen sprake is van een algemeen verbindend verklaarde CAO voor Uitzendkrachten, gebeurt auditering op een andere manier. In eerste instantie wordt bepaald of uw onderneming de wettelijke bepalingen omtrent uitzenden correct toepast en uw onderneming in staat is de CAO voor Uitzendkrachten correct uit te voeren. Op basis van een positief rapport kan de onderneming lid worden van de ABU. Dan is uw onderneming gehouden de cao toe te passen. Na zes maanden komt er een tweede audit, waarbij wordt getoetst of uw onderneming de cao correct toepast. 

    Zowel de SNA-certificering als de toetredingsaudit op toepassing CAO voor Uitzendkrachten en antidiscriminatiebeleid worden, eventueel gecombineerd, uitgevoerd door een door u gekozen inspectie-instelling. Neem hiervoor zelf contact op met een inspectie-instelling.

  • Hoe zit het met het lidmaatschapscriterium vakbekwaamheid vaste medewerkers?

    Een onderdeel van het ABU-keurmerk is ook de vakbekwaamheid van uw vaste medewerkers.

    Vakkundige intercedenten, maar ook contract- en salarisadministrateurs, zorgen er (mede) voor dat u zich als uitzender of payroller kunt onderscheiden op kwaliteit naar klanten en kandidaten. Wie beschikt over goede kennis voorkomt fouten, kan snel schakelen en biedt daarmee toegevoegde waarde aan klanten en uitzend- en payrollkrachten.

    Wij verwachten van onze leden dat de vakbekwaamheid van vast personeel geborgd is in een intern opleidingsbeleid. In dit beleid is vastgelegd hoe de organisatie borgt dat vaste medewerkers over de benodigde kennis beschikken. Het beleid is in eerste instantie vormvrij, maar in dit beleid moet wel voor de verschillende rollen in de organisatie omschreven zijn hoe per rol in opleidingen wordt voorzien.

    De ABU hecht veel waarde aan een diploma/certificaat als aantoonbare borging van kennis en toepassing van wet- en regelgeving. Wij adviseren dan ook om vaste medewerkers het SEU-diploma uitzendprofessional en/of backoffice professional te laten behalen. De in de branche gespecialiseerde opleidingsbureaus helpen u graag om uw medewerkers op te leiden in voorbereiding op het SEU-examen.

  • Wat is de rol van de SNCU bij het lid worden?

    De Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten (SNCU) houdt toezicht op naleving van de CAO voor Uitzendkrachten. Op basis van meldingen doet de SNCU onderzoek. Bij uw aanvraag van het ABU-lidmaatschap controleren wij bij de SNCU of er een onderzoek naar uw onderneming aanhangig is. Mocht er een onderzoek lopen, dan heeft de SNCU dat aan u laten weten. Zolang er een onderzoek loopt, kunt u geen lid worden.

  • Hoe zit het met het verstrekken van de omzetopgaaf?

    Wij vragen een omzetverklaring in verband met het vaststellen van de contributie. In het opgaveformulier moet alle omzet meegenomen worden binnen de groep / het concern die gerealiseerd wordt met het ter beschikking stellen van arbeidskrachten. Hieronder valt ook de omzet uit uitzendactiviteiten, detacheren en payrollen van rechtspersonen binnen de groep / het concern die geen ABU-lid zijn. 

    Hierbij wordt door de ABU rekening gehouden met een eventueel lidmaatschap van Cedris. Dit om dubbele contributieafdrachten te voorkomen. Concreet betekent dit dat u de omzet van eventuele SW-bedrijven binnen het concern die lid zijn van Cedris buiten beschouwing kunt laten.

  • Moet ik al verlonen als ik lid wil worden?

    Ja. Een van de voorwaarden voor het ABU-lidmaatschap is dat uw onderneming geregistreerd staat bij de Stichting Normering Arbeid (SNA). Hiervoor zult u een controle moeten ondergaan op de normen van de NEN-4400. Om te voldoen aan de NEN-4400, moet een Certificerende Instelling (CI) toetsen of de onderneming voldoet aan de aangifte en afdracht van loonbelasting, omzetbelasting en sociale verzekeringspremies. Ook wordt er tijdens deze screening gecontroleerd op het uitvoeren van identiteitscontroles. En of medewerkers gerechtigd zijn om arbeid in Nederland te verrichten. Er moet minimaal eenmaal een verloning gedaan zijn. Ook moet er eenmaal aangifte omzetbelasting en loonbelasting gedaan zijn en zijn betaald (geen nihil-aangifte).

  • Kan ik lid worden van de ABU als de CAO voor Uitzendkrachten niet van toepassing is op mijn onderneming?

    Af en toe krijgt de ABU de vraag of een onderneming die niet onder de werkingssfeer bepaling van de ABU-cao valt, toch lid kan zijn van de ABU.

    In artikel 1 van de CAO voor Uitzendkrachten is de werkingssfeer opgenomen. De werkingssfeer bepaalt op welke activiteiten de cao van toepassing is. Iedere cao heeft daarom een werkingssfeerartikel.

    In de ABU-cao is niet opgenomen dat een onderneming altijd onder de cao valt wanneer zij lid is van de ABU.

    De ABU cao is van toepassing op ondernemingen waarvan de uitzendloonsom ten minste 50% van het totale premieplichtig loon op jaarbasis van die uitzendonderneming bedraagt. Als er meerdere activiteiten in een rechtspersoon zijn ondergebracht, is dit een bepaling die consequenties kan hebben. De uitzendonderneming die niet minimaal voor 50% aan uitzenden doet, naast deze andere type activiteiten, valt niet onder de ABU-cao.

    Daarnaast kan het zo zijn dat de werkzaamheden van de uitzendkrachten onder een andere sector-cao vallen. Wanneer niet aan de vijf cumulatieve vereisten uit artikel 1 lid 4 wordt voldaan, valt de uitzendonderneming onder die andere sector cao.

    Betekent dit dat een onderneming die niet onder de cao valt, geen lid kan zijn of worden van de ABU? Nee, dat betekent het niet! Het betekent wel dat de onderneming geen gebruik kan maken van de flexibelere bepalingen rondom de rechtspositie en de beloning, maar dat zij onder het reguliere arbeidsrecht voor uitzenders vallen (Burgerlijk Wetboek en Waadi). En waarschijnlijk staan er over deze onderwerpen een bepaling in de cao waar de onderneming wel onder valt.

    Bij de controles voor het ABU-keurmerk zal een onderneming die onder de werkingssfeer van een andere cao getoetst worden op dezelfde onderwerpen als ABU-leden die wel onder de ABU-cao vallen. Alleen wordt dan beoordeeld of dezelfde  bepalingen uit de betreffende sector juist worden toegepast.

    En als de onderneming toch de ABU-cao wil toepassen zijn er twee mogelijkheden. In de eerste plaats zorgen dat meer dan 50% in de rechtspersoon bestaat uit uitzenden. Als dat lastig wordt, is een wat ingrijpendere oplossing nodig. Dan kunnen de uitzendactiviteiten het beste in een aparte BV worden ondergebracht. Die BV doet voor 100% aan uitzenden en valt daarmee binnen de werkingssfeer van de ABU-cao.

    Valt de onderneming onder de andere sector-cao, dan kan de onderneming een poging doen de activiteiten zo aan te passen dat wel aan de vijf cumulatieve vereisten wordt voldaan.

    In ieder geval kan een uitzender wel lid worden of zijn van de ABU, terwijl ze de ABU-cao niet (mogen) toepassen. ABU-lidmaatschap betekent niet dat de cao van toepassing is!

De stappen richting lidmaatschap

Om lid te kunnen worden van de ABU doorloopt u een aantal stappen:

  1. Meld u aan

    U vult het digitale aanmeldformulier in en uploadt de volgende stukken:

      • Een uittreksel van de Kamer van Koophandel:
        • Niet ouder dan drie maanden;
        • Uit de activiteitenomschrijving blijkt dat uw onderneming zich bezighoudt met het ter beschikking stellen van arbeidskrachten.
      • Is de onderneming die u aanmeldt voor het ABU-lidmaatschap (onderdeel van) een concern, dan moet u naast een uittreksel van de aangemelde onderneming ook een uittreksel van het concern aanleveren. Ook dit uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden.
      • Is uw onderneming al aangesloten bij SNA? Upload dan het SNA-certificaat.
      • Biedt u huisvesting aan internationale medewerkers en is uw onderneming al aangesloten bij SNF? Upload dan het SNF-certificaat.

    Na uw aanmelding sturen wij u zo snel mogelijk een ontvangstbevestiging met daarin de vervolgstappen naar het lidmaatschap.

  2. U maakt een afspraak met een inspectie-instelling (II) van uw keuze.

      • SNA-inspectie: Heeft u nog geen aansluiting  bij de Stichting Normering Arbeid (SNA)? Dan toetst de inspectie-instelling uw onderneming voor de NEN4400-1 of NEN 4400-2 en neemt u op in het register van de SNA.
      • ABU toetredingsaudit: de inspectie-instelling toetst ook een correcte toepassing van de CAO voor Uitzendkrachten en/of de ABU payroll audit en het actief voeren van beleid ter voorkoming van discriminatie. De inspectie-instelling mailt de rapportage (ongeveer 20 dagen na de controle) naar u en naar de ABU. Deze rapportage is zes maanden geldig. Zonder bevestiging van de ABU zal de inspectie-instelling geen afspraak inplannen voor het uitvoeren van deze toetredingsaudit. Het is daarom belangrijk dat u zich eerst aanmeldt voor het ABU-lidmaatschap.
        Let op: is de aangemelde onderneming onderdeel van een concern? Dan kunt u er – eenmaal lid geworden – voor kiezen om toekomstige periodieke ABU-audits als een concern audit uit te laten voeren. Concern audits zijn bedoeld om leden met meerdere uitzendondernemingen binnen een concern minder te belasten. Voorwaarde voor het uitvoeren van een concern audit is dat de verschillende concern-entiteiten dezelfde overkoepelende procedures en systemen hebben. Uw inspectie-instelling kan u hierover meer vertellen.
      • De inspectie op SNA (NEN 4400-1 of NEN 4400-2) en de toetredingsaudit voor toepassing van de cao, correcte naleving van de payrollvoorschriften en het antidiscriminatiebeleid wordt idealiter door de inspectie-instelling gecombineerd. Meer informatie over inspectie-instellingen vindt u hier.

     

  3. Bemiddelt u internationale medewerkers?

      • ABU-Fair Employment Code
        Wij vragen u de ABU-Fair Employment Code te onderschrijven. Deze code geeft – bovenop wet- en regelgeving en de CAO voor Uitzendkrachten – extra zekerheden voor deze groep werknemers. Met deze code willen wij bijdragen aan meer zekerheid voor de internationale medewerker, het verhogen van de kwaliteitsstandaard van dienstverlening, eerlijke concurrentie en een gelijk speelveld in de branche.
      • Bent u betrokken bij de huisvesting voor uitzendkrachten? Registreer uw onderneming dan bij SNF.
        Onder het aanbieden van huisvesting aan internationale medewerkers verstaan wij:
        –   dat u inhouding of verrekening op het loon van de uitzendkracht doet voor huisvesting.
        of
        –   dat u een overeenkomst heeft met de uitzendkracht over het gebruik / huur van huisvesting.
        Uw onderneming moet dan geregistreerd zijn in het reguliere register of het inhuurregister van Stichting Normering Flexwonen (SNF), of bij een andere organisatie die gelijkwaardige waarborgen biedt. Huisvestingslocaties van de organisaties die zich aanmelden bij SNF worden jaarlijks gecontroleerd.

     

  4. Vakbekwaamheid vaste medewerkers

    Onderdeel van het ABU-keurmerk is ook de vakbekwaamheid van uw vaste medewerkers. Vakkundige intercedenten, maar ook contract- en salarisadministrateurs, zorgen er (mede) voor dat u zich als uitzender of payroller kunt onderscheiden op kwaliteit naar klanten en kandidaten. Wie beschikt over goede kennis, voorkomt fouten, kan snel schakelen en biedt daarmee toegevoegde waarde aan klanten en uitzend- en payrollkrachten.Wij verwachten van onze leden dat de vakbekwaamheid van vast personeel geborgd is in een intern opleidingsbeleid. In dit beleid is vastgelegd hoe de organisatie borgt dat deze vaste medewerkers over de benodigde kennis beschikken. De ABU hecht veel waarde aan een diploma/certificaat als aantoonbare borging van kennis en toepassing van wet- en regelgeving. Wij adviseren dan ook om vaste medewerkers het SEU-diploma uitzendprofessional en/of backoffice professional te laten behalen. De in de branche gespecialiseerde opleidingsbureaus helpen u graag om uw medewerkers op te leiden in voorbereiding op het SEU-examen. In de toetredingsaudit voor het ABU-lidmaatschap wordt u getoetst op de aanwezigheid van dit interne opleidingsbeleid.

  5. Omzetverklaring

    Wij sturen u een formulier waarop u de omzet (voortkomend uit het ter beschikking stellen van arbeidskrachten) van het vorige boekjaar dient te vermelden. De hoogte van de contributie van het ABU lidmaatschap wordt hierop gebaseerd. Voor nieuwe leden wordt de contributie berekend naar rato van het aantal maanden lidmaatschap in het eerste kalenderjaar. Wordt u bijvoorbeeld lid in juli? Dan krijgt u een contributienota over de maanden juli tot en met december. In het jaar daarna ontvangt u de contributienota over het hele kalenderjaar.

  6. De stappen die de ABU vervolgens zet

      • Wij controleren en verwerken uw aanmelding. U krijgt van ons een ontvangstbevestiging.
      • Wij controleren bij de Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten (SNCU) of uw uitzendonderneming niet (meer) betrokken is in een procedure.
      • Als wij alle benodigde documentatie compleet hebben, besluit het bestuur over toetreding als lid. Nieuwe leden treden toe op de eerste dag van een kalendermaand. De ondernemingen die bovenstaande procedure volledig hebben doorlopen, zijn dan lid.

Snel naar

Contact met ons

Meer weten over hoe u lid wordt? Bel of mail ons:

020 655 82 10
verenigingszaken@abu.nl