ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Uitzendondernemer, zoekt u bevestiging of u de goede keuzes maakt?

Word lid van de ABU

Laat uw bedrijfsvoering en strategie profiteren van ons netwerk, kennis en keurmerk

Als uitzend- of payrollorganisatie doet u geweldig werk voor uw klanten, uw uitzendkrachten, de Nederlandse arbeidsmarkt én hopelijk uw eigen financiële doelstellingen.

Maar er komt veel op u af. De wereld van werk verandert snel en de coronacrisis zorgt voor grote onzekerheid. Hoe ziet de toekomst voor uitzendbureaus eruit? Wat betekent dit voor de keuzes die u nu moet maken? Hoe kunt u in de nieuwe realiteit kansen grijpen?

En dan de wetgeving en cao, ook altijd in beweging. Dit zorgt voor druk op de bedrijfsvoering. Moet u in nieuwe technologieën investeren, of is het dat niet waard? U wilt professionaliseren, voorop lopen, vernieuwen.

Bij het maken van al deze keuzes is steun onmisbaar. Ten eerste de praktische steun van een snel antwoord op bijvoorbeeld een juridische vraag. Maar ook bijvoorbeeld het informele gesprek met een ervaren mede-ABU-lid dat voor vergelijkbare uitdagingen heeft gestaan.

Door lid te worden van de ABU krijgt u al deze steun. Het resultaat is de zekerheid van een solide bedrijfsvoering en een slimme strategie.

En doordat u ons keurmerk voert, geeft u deze zekerheid van kwaliteit ook door aan klanten en uitzendkrachten.

Information about ABU membership in English

Voor uitzendondernemingen die willen groeien door kwaliteit te leveren

Wat is het ABU-lidmaatschap?

De ABU behartigt de belangen van meer dan 500 grote, middelgrote én kleine uitzendondernemingen. Die zijn goed voor ongeveer twee derde van de omzet van de Nederlandse uitzend- en payrollmarkt. Ons keurmerk is het meest toonaangevende in de markt en een enorme pre als u zaken wilt doen met de grote inleners.

Aanmelden

De voordelen van het ABU-lidmaatschap

In het kort gezegd: door het lidmaatschap worden uw dagelijkse activiteiten makkelijker uitvoerbaar en minder foutgevoelig. We kijken met u mee voor hulp en bevestiging bij ingewikkelde situaties. Voor het sparren op strategisch niveau, over bedrijfsgroei en professionalisering, kunt u terecht op onze netwerkbijeenkomsten.

  • ABU-leden mogen de bepalingen uit de CAO voor Uitzendkrachten altijd toepassen, terwijl ongebonden uitzendondernemingen voor de toepassing van een deel van de cao afhankelijk zijn van de algemeenverbindendverklaring.
  • Lobbykracht in Den Haag: wij zitten regelmatig om de tafel met wetgevers en belichten bij alle stakeholders de waarde van de branche. Wij vragen uw input en u bent de eerste in de branche die hoort wat er speelt. 
  • Onze leden kunnen deelnemen in onze commissies. Deze bijeenkomsten zijn waardevol om te horen wat er speelt in de markt en hoe collega’s hier tegenaan kijken. Discussieer mee over de onderwerpen waaraan u richting zou willen geven. 
  • Gratis bijeenkomsten met en door onze juridisch specialisten, over kwesties als een aanstaande wet of de CAO voor Uitzendkrachten. 
  • Bevestiging dat u het goed doet en vraagbaak voor kwesties waarin u toetsing kunt gebruiken. Denk aan juridische kwesties, zaken rond verloning. Onze helpdesk beantwoordt dagelijks zo’n 30 tot 50 vragen van leden over de meest uiteenlopende onderwerpen, van hr- tot juridische vraagstukken.
  • Een online kennisbank met speciaal voor leden veelgestelde vragen over veranderingen in wetten en regels. Zo weten onze leden op tijd wat dit voor hen in de dagelijkse praktijk betekent. 
  • ABU Legal geeft juridisch advies tegen een gereduceerd tarief, bijvoorbeeld bij (het voorkomen van) geschillen of bij de voorbereiding van een audit.
  • Voor de eigen bedrijfsvoering kan een ABU-lid gebruikmaken van handige tools (met korting of gratis) zoals model uitzendovereenkomsten en CAOweb.
  • Een ABU-lid profiteert van voordeel op verzekeringen, zoals voordeel op het gebied van ziekte, zorg en verzuim. Voor vaste medewerkers en/of uitzendkrachten.
  • Het ABU-keurmerk maakt u als uitzendbureau aantrekkelijker voor opdrachtgevers en toegankelijk voor méér opdrachtgevers. Grote marktpartijen stellen het ABU-lidmaatschap vaak als voorwaarde.

Naar boven ^

Wat onze leden zeggen

“In alle rust veranderingen kunnen doorvoeren”

“In de uitzendbranche is het nooit rustig en gaan de veranderingen snel. Als je je nieuws van nos.nl moet halen, ben je te laat. Als lid van de ABU weet je dingen als eerste.

De ABU heeft ons ruim op tijd geïnformeerd over de gevolgen van de Wet arbeidsmarkt in balans, waardoor we in alle rust de veranderingen in de organisatie konden implementeren. Daardoor hoefden we in de altijd drukke decembermaand geen extra wissel te trekken op onze organisatie.

Het ledennet en de helpdesk raadplegen we dagelijks. Voor allerlei praktische zaken, maar ook als we een vraag hebben over de interpretatie van bijvoorbeeld een cao-artikel.

Tot slot is het lidmaatschap voor onze klanten belangrijk. Die willen gewoon dat ABU-logo zien!”

– Occo Lijding, Algemeen Directeur Gi Group

"We hebben veel aan de kennis van de ABU op het gebied van arbeidsrecht, cao en wet- en regelgeving. De bijeenkomsten zijn goed om je kennis up-to-date te houden en mensen uit het vak te spreken." - Richard Philips van Recruitment Backoffice
Video afspelen
Deze video is embedded in de site en wordt geladen van YouTube. Als je de video speelt, ga je akkoord met de privacyverklaring van Google
"De keuze voor ABU was voor ons makkelijk: het is de beste en bekendste werkgeversorganisatie in onze branche. Met ons lidmaatschap geven wij nieuwe klanten het signaal dat we een betrouwbare en kwalitatief goede payrollorganisatie zijn." - Pieter Woud van Triplet Payroll
Video afspelen
Deze video is embedded in de site en wordt geladen van YouTube. Als je de video speelt, ga je akkoord met de privacyverklaring van Google

Snel naar

Waar wij in geloven: de waarde van uitzendwerk


De waarde van uitzendwerk is groot. Voor opdrachtgevers is uitzendwerk een manier om te groeien en wendbaar te zijn. Dat is belangrijk voor onze economie en welvaart.

Maar uitzendwerk is vooral van waarde voor de uitzendkrachten zelf. Werken via het uitzendbureau is laagdrempelig en er is altijd werk. Dat maakt het verschil tussen meedoen en niet meedoen in de maatschappij. Daarbij heeft de uitzendbranche oog voor de zekerheden die uitzendkrachten nodig hebben. 

Naar boven ^

Past u bij ons?


Onze leden zijn het met ons eens over deze kernpunten.

  • Ze zorgen goed voor hun uitzendkrachten en eigen personeel. Om als branche onze klanten en uitzendkrachten echt te kunnen helpen, is bijvoorbeeld opleiding onmisbaar.
  • Ze geloven in vernieuwing: kansen pakken als het gaat om zaken als digitalisering, opleiding en huisvesting
  • Ze staan pal voor een antidiscriminatiebeleid: uitzendwerk is bij uitstek de manier om groepen (ouderen, mensen met een andere afkomst dan de Nederlandse) aan het werk te helpen. 
  • Ze respecteren wet- en regelgeving. Wij zijn een organisatie die niet houdt van het creatief interpreteren van de regels. Wij trekken fel van leer tegen malafide praktijken in de branche, die de naam van uitzendwerk schaden.

De contributie


De contributie voor het lidmaatschap is afhankelijk van de omzet van alle ondernemingen binnen het hele concern. Dat wil zeggen: ondernemingen die arbeidskrachten ter beschikking stellen aan derden om onder leiding en toezicht van die derde arbeid te verrichten. Bedenk bij het afwegen van de kosten en baten van het lidmaatschap het volgende:

Wat zijn de kosten van een juridische procedure die voorkomen had kunnen worden door advies in te winnen bij onze helpdesk of beleidsmensen? Wat kosten specialisten als u zelf inhuurt? Hoeveel omzet zou u mislopen doordat een grote potentiële klant het ABU-lidmaatschap als voorwaarde stelt?

Lees over de contributie

“Ondenkbaar dat we dit zouden doen zonder steun van de ABU”


“Er zijn genoeg uitzendondernemingen waarvan ik me afvraag of ze bestaansrecht hebben. Snel geld verdienen zonder aan het belang te denken van de klant of de uitzendkracht: dan heb je geen hart voor je vak – en daar red je het ook niet mee op lange termijn. Wij willen over tien jaar nog bestaan. Er verandert zo veel in de wet- en regelgeving en dat moet en wil je allemaal op orde hebben. Dat kun je niet alleen: je hebt een partij nodig die je de weg wijst in dat woud van wetten en regels.

In de markt van tegenwoordig ben je meer dan personeelsleverancier. De vragen van de klanten gaan veel verder: hoe moet ik mijn flexibele schil inrichten? Hoe verhoudt die zich tot het vaste personeelsbestand? Wij bieden de klant meer dan die magazijnman. 

Ik kan me niet voorstellen hoe ik zonder de ABU deze kennis op peil zou moeten houden. Het is voor mij ondenkbaar dat je als uitzendonderneming dit soort kwaliteit levert zonder de steun van een brancheorganisatie. Bij de ABU zijn er commissies waar je van je collega’s de specialisten ontmoet op bijvoorbeeld juridisch en fiscaal-technisch terrein. Door die kennisuitwisseling ga je het totaalbeeld zien van de arbeidsmarktontwikkelingen. Daar komt bij dat je ervaringen en meningen worden gehoord en meegenomen: de ABU praat mee tot ministerieel niveau.”

– Remco Valkman, eigenaar NestrX Uitzendbureau

“Zonder lidmaatschap zouden we niet aan tafel komen”

“Befaflex is een zelfstandig opererend uitzendbureau. Toen ik tien jaar geleden met Befaflex begon, hoorde ik van klanten: als je niet gecertificeerd bent, kom je bij ons niet aan tafel. De keuze om lid te worden was dus niet moeilijk. Ik heb ook veel aan de ABU. Vooral de helpdesk. Zeker het laatste jaar hing ik wekelijks aan de telefoon. Dit mede vanwege van de Wab. Zonder helpdesk zouden we vaker duur juridisch advies moeten inwinnen.”

– Bernard Faber, oprichter Befaflex

Checklist: kan ik lid worden?


Omdat kwaliteit zo belangrijk is in de uitzendbranche, waarborgen wij deze bij onze leden door een aantal lidmaatschapscriteria.

  1. Uw onderneming is ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel. Uit de activiteitenomschrijving blijkt dat uw onderneming zich bezighoudt met het ter beschikking stellen van arbeidskrachten. Buitenlandse ondernemingen moeten een soortgelijk bewijs uit het land van herkomst overleggen.
  2. Uw uitzendonderneming is gecertificeerd door de Stichting Normering Arbeid (SNA) of bij een andere organisatie die gelijkwaardige waarborgen biedt.
  3. Uw onderneming toont door een toetredingsaudit aan dat de CAO voor Uitzendkrachten op correcte wijze wordt toegepast.
  4. U toont door een toetredingsaudit aan dat uw onderneming een actief beleid voert dat discriminatie tegengaat.
  5. Als u huisvesting aanbiedt aan arbeidsmigranten, dan moet uw onderneming geregistreerd zijn bij de Stichting Normering Flexwonen (SNF).
  6. Er is geen lopend onderzoek bij de Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten (SNCU).
  7. Voor de bepaling van de contributie overlegt u ons een opgave van uw omzet over het voorgaande kalenderjaar. Of, als u een startende uitzendonderneming bent – een inschatting van de jaaromzet.

Toelichting bij de checklist

Veelgestelde vragen

  • Hoe lang duurt het voordat we lid zijn van de ABU?

    Gemiddeld duurt het drie maanden voordat u lid kunt worden van de ABU. Voor een deel heeft u zelf invloed op de snelheid waarmee u de aanmeldprocedure doorloopt. Zo kunt u zelf contact onderhouden met de Certificerende Instelling om de controleafspraken in te plannen. En u bent zelf verantwoordelijk voor de aanmelding bij SNA en (wanneer van toepassing) SNF.

  • Kunnen wij aspirant-lid worden?

    Nee. De ABU heeft geen aspirant-lidmaatschap.

  • Hoe zit het met het lidmaatschapscriterium van KvK-inschrijving?

    Uit een uittreksel uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel moet blijken dat uw onderneming zich bezighoudt met het ter beschikking stellen van arbeidskrachten.

    Daarom moet het uittreksel aan de volgende voorwaarden voldoen:

    • Uit de activiteitenomschrijving blijkt dat uw onderneming zich bezighoudt met het ter beschikking stellen van arbeidskrachten.
    • Het uittreksel is niet ouder dan drie maanden.

    Als een onderneming uit het buitenland zich bij de ABU meldt, kan deze aan dit vereiste voldoen door een soortgelijk bewijs uit het land van herkomst te overleggen.

    Is de onderneming die u aanmeldt voor het ABU-lidmaatschap (onderdeel van) een concern? Dan moet u naast een uittreksel van de aangemelde onderneming ook een uittreksel van het concern aanleveren. Ook dit uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden.

  • Hoe zit het met het lidmaatschapscriterium rond SNA?

    Om lid te kunnen zijn van de ABU, moet u aangesloten zijn bij de Stichting Normering Arbeid of een vergelijkbaar register. SNA-gecertificeerde uitleners bewijzen dat zij conform de NEN 4400-1 of NEN 4400-2 handelen. Dat houdt onder meer in dat hun (personeels)administratie op orde is, dat zij op tijd voldoende loonheffingen en/of omzetbelasting afdragen en dat de medewerkers arbeid in Nederland mogen verrichten. 

    De aansluiting bij SNA regelt u zelf. Eenmaal aangesloten, wordt uw onderneming twee keer per jaar geïnspecteerd door een Certificerende Instelling.

    Heeft u de aansluiting bij SNA nog niet? Dan kunt u de aanmelding voor het ABU-lidmaatschap wel al indienen.

  • Hoe zit het met het lidmaatschapscriterium voorkoming van discriminatie?

    De ABU is tegen elke vorm van discriminatie. Daarom stellen wij aan leden de eis dat zij een actief beleid voeren op dit punt. Als onderdeel van de toetredingsaudit toetst de Certificerende Instelling of uw onderneming invulling heeft gegeven aan een antidiscriminatiebeleid. Hierbij wordt gekeken naar zes vormvereisten.

    Het beleid ter voorkoming van discriminatie moet:

    1. door de directie zijn vastgesteld
    2. regelmatig getoetst en onderhouden worden
    3. bekend zijn bij alle vaste medewerkers
    4. actief ingevuld worden door een stappenplan of een lijst met actiepunten om discriminatie tegen te gaan
    5. vast onderdeel uitmaken van de opleiding van de vaste medewerker
    6. een klachtenprocedure bevatten voor zowel medewerkers als uitzendkracht
  • Hoe zit het met het lidmaatschapscriterium van aangesloten zijn bij SNF?

    Onder het aanbieden van huisvesting aan arbeidsmigranten verstaan wij:

    • dat u inhouding of verrekening op het loon van de uitzendkracht doet voor huisvesting

    OF

    • dat u een overeenkomst heeft met de uitzendkracht over het gebruik/huur van huisvesting

    Uw onderneming moet dan geregistreerd zijn in het reguliere register of het inhuurregister van Stichting Normering Flexwonen (SNF), of bij een andere organisatie die gelijkwaardige waarborgen biedt. Huisvestingslocaties van de organisaties die zich aanmelden bij SNF worden jaarlijks gecontroleerd.

    Biedt u huisvesting aan arbeidsmigranten, maar heeft u nog geen SNF-aansluiting? Neem dan contact op met SNF.

  • Hoe zit het met de toetredingsaudit door een certificerende instelling?

    Naast aansluiting bij de Stichting Normering Arbeid (SNA) verwachten we ook dat u de CAO voor Uitzendkrachten correct toepast en een actief antidiscriminatiebeleid voert. Hiervoor moet u een toetredingsaudit ondergaan, die wordt uitgevoerd door een certificerende instelling op basis van een door de ABU vastgesteld auditdocument. 

    Met de uitkomsten van de controle bepalen we aan de hand van een beslisboom of we een positief rapport kunnen afgeven.

    In een periode dat er geen sprake is van een algemeen verbindend verklaarde CAO voor Uitzendkrachten, gebeurt auditering op een andere manier. In eerste instantie wordt bepaald of uw onderneming in staat is de CAO voor Uitzendkrachten correct uit te voeren. Op basis van een positief rapport kan de onderneming lid worden van de ABU. Dan is uw onderneming gehouden de cao toe te passen. Na zes maanden komt er een tweede audit, waarbij wordt getoetst of uw onderneming de cao correct toepast. 

    Zowel de SNA-certificering als de toetredingsaudit op toepassing CAO voor Uitzendkrachten en antidiscriminatiebeleid worden, eventueel gecombineerd, uitgevoerd door een door u gekozen certificerende instelling. Neem hiervoor zelf contact op met een certificerende instelling.

  • Wat is de rol van de SNCU bij het lid worden?

    De Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten (SNCU) houdt toezicht op naleving van de CAO voor Uitzendkrachten. Op basis van meldingen doet de SNCU onderzoek. Bij uw aanvraag van het ABU-lidmaatschap controleren wij bij de SNCU of er een onderzoek naar uw onderneming aanhangig is. Mocht er een onderzoek lopen, dan heeft de SNCU dat aan u laten weten. Zolang er een onderzoek loopt, kunt u geen lid worden.

  • Hoe zit het met het verstrekken van de omzetopgaaf?

    Wij vragen een omzetverklaring in verband met het vaststellen van de contributie. In het opgaveformulier moet alle omzet meegenomen worden binnen de groep / het concern die gerealiseerd wordt met het ter beschikking stellen van arbeidskrachten. Hieronder valt ook de omzet uit uitzendactiviteiten, detacheren en payrollen van rechtspersonen binnen de groep / het concern die geen ABU-lid zijn. 

    Hierbij wordt door de ABU rekening gehouden met een eventueel lidmaatschap van Cedris. Dit om dubbele contributieafdrachten te voorkomen. Concreet betekent dit dat u de omzet van eventuele SW-bedrijven binnen het concern die lid zijn van Cedris buiten beschouwing kunt laten.

  • Moet ik al verlonen als ik lid wil worden?

    Ja. Een van de voorwaarden voor het ABU-lidmaatschap is dat uw onderneming geregistreerd staat bij de Stichting Normering Arbeid (SNA). Hiervoor zult u een controle moeten ondergaan op de normen van de NEN-4400. Om te voldoen aan de NEN-4400, moet een Controlerende Instelling (CI) toetsen of de onderneming voldoet aan de aangifte en afdracht van loonbelasting, omzetbelasting en sociale verzekeringspremies. Ook wordt er tijdens deze screening gecontroleerd op het uitvoeren van identiteitscontroles. En of medewerkers gerechtigd zijn om arbeid in Nederland te verrichten. Er moet minimaal eenmaal een verloning gedaan zijn. Ook moet er eenmaal aangifte omzetbelasting en loonbelasting gedaan zijn en zijn betaald (geen nihil-aangifte).

  • Kan ik al voor het lidmaatschap de voorbeelduitzendovereenkomsten krijgen?

    Nee, de voorbeeldcontracten zijn een van de voordelen van het ABU-lidmaatschap. Zodra u bij de ABU bent aangesloten, kunt u al onze voorbeelddocumenten gratis downloaden.

  • Hoe kan ik bepalen in hoeverre mijn uitzendonderneming onder de werkingssfeer van de CAO voor Uitzendkrachten valt?

    In art. 2 van de CAO voor Uitzendkrachten is de bepaling over de werkingssfeer opgenomen. Hierover is een handige factsheet gemaakt met een stroomschema, inclusief uitleg over de werkingssfeer.

  • Ik zoek ondersteuning bij het opzetten en inrichten van mijn onderneming. Welke dienstverlening kan ABU hierin bieden?

    De dienstverlening van de ABU wordt gefinancierd vanuit de contributie van leden en is daarom alleen bestemd voor aangesloten ondernemingen. Wij bieden dus geen maatwerkondersteuning voor startende ondernemingen. Wel vinden wij het wel belangrijk dat startende ondernemingen in onze branche voorzien worden van de juiste kennis en feiten. Daarom hebben we in samenwerking met Professionals in Flex en andere partners het boek Ondernemen in Flex ontwikkeld. U kunt dit bestellen in onze webshop. Wij bieden u ook de mogelijkheid om een compleet starterspakket aan te schaffen. Lees meer over het starten van een uitzendbureau op deze pagina.

De stappen richting lidmaatschap

Om lid te kunnen worden van de ABU doorloopt u een aantal stappen:

  1. Meld u aan

    U vult het aanmeldformulier in en stuurt de volgende stukken op:

      • Een uittreksel van de Kamer van Koophandel:
        • Niet ouder dan drie maanden;
        • Uit de activiteitenomschrijving blijkt dat uw onderneming zich bezighoudt met het ter beschikking stellen van arbeidskrachten.
      • Is de onderneming die u aanmeldt voor het ABU-lidmaatschap (onderdeel van) een concern, dan moet u naast een uittreksel van de aangemelde onderneming ook een uittreksel van het concern aanleveren. Ook dit uittreksel mag niet ouder zijn dan drie maanden.
      • Is uw onderneming al aangesloten bij SNA? Upload dan het SNA-certificaat.
      • Biedt u huisvesting aan arbeidsmigranten en is uw onderneming al aangesloten bij SNF? Upload dan het SNF-certificaat.

     

  2. U maakt een afspraak met een certificerende instelling (CI) van uw keuze.

      • Als u nog geen aansluiting heeft bij de Stichting Normering Arbeid (SNA), dan toetst de certificerende instelling uw onderneming voor de NEN4400-1 of NEN 4400-2 en neemt u op in het register van de SNA.
      • De certificerende instelling toetst ook een correcte toepassing van de CAO voor Uitzendkrachten en het actief voeren van beleid ter voorkoming van discriminatie. De certificerende instelling mailt de rapportage (ongeveer 20 dagen na de controle) naar u en naar de ABU. Deze rapportage is zes maanden geldig.
      • De inspectie op SNA (NEN 4400-1 of NEN 4400-2) en toetredingsaudit voor toepassing van de cao en antidiscriminatiebeleid wordt idealiter door de certificerende instelling gecombineerd. Meer informatie over certificerende instellingen vindt u hier.

     

  3. Bent u betrokken bij de huisvesting voor uitzendkrachten? Registreer uw onderneming dan bij SNF.

    Onder het aanbieden van huisvesting aan arbeidsmigranten verstaan wij:

      • dat u inhouding of verrekening op het loon van de uitzendkracht doet voor huisvesting,
        of
      • dat u een overeenkomst heeft met de uitzendkracht over het gebruik / huur van huisvesting.
        Uw onderneming moet dan geregistreerd zijn in het reguliere register of het inhuurregister van Stichting Normering Flexwonen (SNF), of bij een andere organisatie die gelijkwaardige waarborgen biedt. Huisvestingslocaties van de organisaties die zich aanmelden bij SNF worden jaarlijks gecontroleerd.

     

  4. De stappen die de ABU vervolgens zet.

    • Wij controleren en verwerken uw aanmelding. U krijgt van ons een ontvangstbevestiging.
    • Wij controleren bij de Stichting Naleving CAO voor Uitzendkrachten (SNCU) of uw uitzendonderneming niet (meer) betrokken is in een procedure.
    • Wij sturen u een formulier omzetopgave, zodat we de contributie kunnen bepalen.
    • Als wij alle benodigde documentatie compleet hebben, besluit het bestuur over toetreding als lid. Nieuwe leden treden toe op de eerste dag van een kalendermaand. De ondernemingen die bovenstaande procedure volledig hebben doorlopen, zijn dan lid.

Snel naar

Contact met ons

Meer weten over hoe u lid wordt? Bel of mail ons:

020 655 82 10
verenigingszaken@abu.nl

Kom kennismaken

De ABU organiseert informatiebijeenkomsten, voor beginnende uitzendondernemingen of voor bedrijven die het van plan zijn. Bekijk de agenda met evenementen.

Naar boven ^