Goed werkgeverschap bij CEVA Logistics: "Arbeidsmigranten zijn onderdeel van ons team"
CEVA Logistics ademt goed werkgeverschap. Voor de logistieke dienstverlener staat het welzijn en werkgeluk van medewerkers voorop. En dat is precies wat ze ook verwachten van de uitzendorganisaties met wie ze samenwerken.
Welzijn van medewerkers staat voorop bij CEVA
“Wij zijn een internationaal opererende logistieke dienstverlener,” vertelt Dirkjan van Lienden, Manager Workforce bij CEVA. “Voor ons bedrijf werken 110.000 werknemers op meer dan 1.300 locaties in ruim 170 landen. In Nederland verzorgen we de logistiek voor meerdere grote online retailers.”
Goed werkgeverschap is de kern van onze bedrijfsfilosofie, vervolgt Van Lienden zijn verhaal. “Het welzijn en werkgeluk van onze medewerkers, inclusief uitzendkrachten, staat altijd voorop.” Het grootste gedeelte van de uitzendkrachten die voor CEVA werkt, is arbeidsmigrant, vertelt hij. “Nederland is hét doorvoerland van Europa, daar ligt onze kracht. We kunnen simpelweg niet zonder arbeidsmigranten. Zonder hen zou de logistieke sector tot stilstand komen.”

Geen doorleenconstructies
Maar hoe geeft CEVA nu in de praktijk vorm en inhoud aan goed werkgeverschap? “Wij werken uitsluitend met uitzendbureaus die zijn aangesloten bij de ABU of NBBU en SNA- en SNF-gecertificeerd zijn,” legt Van Lienden uit. “We maken géén gebruik van doorleenconstructies. We willen precies weten wie er bij CEVA werkt en onder welke voorwaarden.” Goede en verantwoorde huisvesting is tevens een topprioriteit. “We letten naast het aantal vierkante meters of aantal douches, daarbij mede op de algemene kwaliteit en leefbaarheid van de woning.” Ook krijgen uitzendkrachten bij het bedrijf snel een vast contract aangeboden. “Veel arbeidsmigranten willen echter niet in vaste dienst. Omdat ze dan de voordelen van uitzenden missen, zoals een zorgverzekering en huisvesting. Daarnaast biedt uitzendwerk hun de kans om vaker naar hun thuisland te kunnen gaan.”
“Als opdrachtgever heb je een belangrijke rol in het waarborgen van goede werkomstandigheden voor arbeidsmigranten. Laat het niet alleen aan het uitzendbureau over.”
Dirkjan van Lienden, Manager Workforce bij CEVA Logistics
Zo beloont CEVA uitzender met goed beleid
“Met onze uitzendpartners zetten we bovendien in op goede sociale begeleiding, zoals ondersteuning bij inschrijving bij een gemeente of het vinden van een huisarts,” benadrukt Van Lienden. “Goede begeleiding zorgt voor minder stress, meer werkplezier en betere prestaties op de werkvloer. Kort en goed: arbeidsmigranten zien wij gewoon als onderdeel van ons team.” Of uitzenders zich daadwerkelijk houden aan gemaakte afspraken, wordt met audits gecontroleerd, aldus Van Lienden. “Een positieve audituitkomst betekent dat het uitzendbureau in aanmerking komt voor een groter marktaandeel binnen CEVA. Op die manier belonen we bureaus die hun verantwoordelijkheid nemen en goed voor hun mensen zorgen.”
Samenwerking met gemeente
In veel gemeenten is het nog steeds een uitdaging om arbeidsmigranten goed te bereiken, weet Van Lienden uit ervaring. “Met de gemeente Waalwijk hebben we daarom een website en app met praktische informatie voor nieuwe bewoners ontwikkeld. Die app is er in 9 verschillende talen.” Momenteel wordt met de gemeente Waalwijk en uitzendbureaus tevens gewerkt aan een convenant. “Dit convenant moet de hele keten verantwoordelijk maken. Oók op het moment dat een arbeidsmigrant niet meer werkzaam is bij het uitzendbureau, de huisvesting verlaat en nog geen nieuwe baan of onderdak heeft gevonden. Door vroegtijdig samen te werken, kunnen we voorkomen dat mensen tussen wal en schip vallen.”
Cijfers en impact
- CEVA Logistics verwerkt 160 miljoen tot 180 miljoen pakketjes per jaar.
- In Nederland werken 13.000 medewerkers bij verschillende vestigingen.
- Het bedrijf werkt met 14 uitzendorganisaties, allemaal lid van de ABU of NBBU.
- Van de uitzendkrachten is 25% lokaal geworven, 75% komt uit andere EU-landen.
Oproep om handhaving te versterken
Helaas wordt in de markt niet altijd netjes omgegaan met arbeidsmigranten, weet Van Lienden. Wat zou daar in zijn ogen aan moeten gebeuren? “Het allerbelangrijkste is dat de handhaving wordt versneld én versterkt, die is nu veel te beperkt. Daarnaast moet de ketenverantwoordelijkheid voor inleners verplicht worden, moet er meer betaalbare en fatsoenlijke huisvesting komen en moeten de huisvestingnormen en het toezicht daarop worden verbeterd.” Beperking van de flexibiliteit – door bijvoorbeeld een uitzendverbod in bepaalde sectoren – kan volgens Van Lienden leiden tot onnodige verstoring van bedrijfsprocessen en lost de onderliggende problemen niet op. “Het betekent verlies van ervaren arbeidsmigranten en daarmee een beperkte wendbaarheid in piekperiodes voor logistieke bedrijven. Bovendien zal het werk dan verschuiven naar schimmige constructies, waardoor de arbeidsvoorwaarden en – omstandigheden van arbeidsmigranten verslechteren.”
Neem als opdrachtgever je verantwoordelijkheid
Welk advies heeft hij tot slot voor andere inleners? “Neem je rol in de keten serieus. Als opdrachtgever heb je een belangrijke rol in het waarborgen van goede werkomstandigheden voor arbeidsmigranten. Laat het niet alleen aan het uitzendbureau over. Gebruik audits, stel duidelijke eisen aan uitzendbureaus en bezoek huisvestingslocaties. Uitzenders die hun zaken goed op orde hebben, verdienen vertrouwen en groei. Met andere partijen moet je kritisch zijn en durven bijsturen.” Daarnaast zijn een goede onboarding en begeleiding in de eigen taal door flexcoaches op de werkvloer cruciaal, aldus Van Lienden. “Door als opdrachtgever je verantwoordelijkheid te nemen, draag je bij aan betere zorg voor arbeidsmigranten én aan een stabiele, loyale en gemotiveerde groep medewerkers. Daar profiteert uiteindelijk iedereen van.”
Han van Horen, bestuurder Labour Power Company

Han van Horen: “Nederland is in Europa een belangrijk doorvoerland. Dat maakt dat de logistieke sector cruciaal is voor ons land. Ondanks digitalisering en robotisering, blijven mensen onontbeerlijk voor het logistieke werk. Maar die zijn in onze krappe arbeidsmarkt steeds lastiger te vinden. Vandaar dat er een beroep wordt gedaan op uitzenders om elders in Europa medewerkers te vinden. Omdat je mensen uit hun vertrouwde omgeving naar ons land haalt, brengt dat een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Als Labour Power Company vertalen wij dat in een zorgplicht. Jobcoaches zorgen voor sociale begeleiding in de eigen taal. Ze helpen met vragen over de arbeidsovereenkomst, het regelen van een bankrekeningnummer, zorgverzekering en huisarts. Daarnaast hebben we ook een omvangrijk huisvestingsbedrijf, met een eigen technische dienst, mensen die de verhuur regelen, schoonmakers en beheerders op de woonlocaties. Zelfs als opdrachtgevers iemand in vaste dienst nemen, houdt onze verantwoordelijkheid niet op. Ook dan ondersteunen we als er problemen zijn. Het aangaan van een langdurig partnerschap is onderdeel van onze filosofie, maar invulling geven aan goed werkgeverschap kunnen wij niet alleen. Daar hebben we de inleners met goede intenties voor nodig, zoals CEVA Logistics. Als alle inleners uitsluitend zaken zouden doen met ABU- en NBBU-leden, dan zouden er vanaf morgen geen misstanden meer zijn.”