CSRD stap 4: maak een GAP-analyse en stel aanvullend beleid op
Met een gap-analyse breng je in kaart wat er al beschikbaar is binnen je bedrijf aan beleid over materiële thema’s, doelstellingen, KPI’s en data volgens de CSRD-verplichtingen. En belangrijk: zo zie je ook meteen wat er nog ontbreekt. Op basis hiervan kun je bepalen welke informatie nog nodig is en welke acties je moet ondernemen om aan de CSRD-eisen te voldoen.
Een duurzaamheidsbeleid of -strategie beschrijft de lange termijn doelen van je bedrijf op specifieke duurzaamheidsthema’s. Het laat zien hoe je die doelen wilt bereiken en hoe dit in de governance is opgenomen. Met de onderwerpen die in de materialiteitsanalyse als zeer belangrijk worden bestempeld, én waar nog geen beleid voor is, moet je aan de slag met het opstellen van beleid. Dit houdt in:
- Doelen stellen en bepalen hoe je bedrijf met het thema omgaat
- Plannen maken om de doelen te bereiken
Steeds meer bedrijven delen hun duurzaamheidsstrategie en beleid op hun website. Vanuit je duurzaamheidsverslag volgens de CSRD kun je daarnaar verwijzen of relevante delen direct opnemen in het verslag.