ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Grip op techniek: twee praktische workshops

Hoe houd je als uitzender grip op digitale technologie? Wat heb je precies nodig en hoe vind je je weg in de hr-tech jungle? Veel ondernemers worstelen met deze vragen. De ABU ontwikkelde daarom twee verschillende workshops die praktische handvatten geven.

Jildert Huitema, co-founder van ImpactWork, ontwikkelde de workshops voor de ABU. “Ik begrijp heel goed dat uitzenders hier behoefte aan hebben, zeker als je niet beschikt over een uitgebreide IT-afdeling. Je kunt misschien nog een digitale strategie ‘bestellen’ bij McKinsey, maar dan? Wie helpt je met de uitvoering in de praktijk?”

Hr-tech jungle

Die praktische uitdagingen zijn legio, zo blijkt. Huitema: “De rol van techniek groeit. Als uitzender kun je naast je kernsystemen nu ook beschikken over heel veel extra tooling. De komst van AI heeft dat verder versterkt. Veel techniek die vroeger enkel beschikbaar was voor grote uitzenders, is dankzij AI nu (gratis) beschikbaar voor mkb-ondernemers. Allemaal instrumentjes die het werken makkelijker en efficiënter kunnen maken. Er zijn nu zoveel initiatieven, producten en tooltjes, dat de hr-tech jungle nog ondoordringbaarder is geworden. Bovendien zie ik vaak dat systemen niet goed zijn ingericht of niet goed gebruikt worden. Medewerkers raken gefrustreerd doordat ze met verschillende tools werken die niet fijn samenwerken, waardoor ze soms ook informatie twee keer moeten invoeren in systemen. Met als resultaat dat jij voor het systeem werkt, in plaats van andersom.”

Workshop Technologielandschap

Dinsdag 3 oktober

De workshop ‘Technologielandschap’ gaat vooral over het kiezen van de juiste (deel)oplossingen (en aanbieders) die ondersteuning bieden in het primaire proces van uitzenders. Hoe maak je de juiste keuzes, hoe integreer je technologie in het bestaande proces en hoe zet je technologie optimaal in om maximaal rendement uit het beschikbare potentieel te halen? Onderwerpen die behandeld worden zijn onder meer hr-technologietrends, het up-to-date houden van ATS en Backoffice en de link tussen digitalisering en Customer Experience.

Workshop Inzet van Data

Dinsdag 31 oktober

De tweede workshop heet ‘Inzet van Data'. Huitema: “Als uitzender beschik je door de inzet van technologie over veel meer data dan voorheen. Die data kun je inzetten om beter te sturen, de markt te bewerken of schaarse kandidaten te vinden. Toch zijn er genoeg ondernemers die worstelen met het ontsluiten en benutten van data. In deze workshop geven we informatie over de belangrijkste data(bronnen) in het primaire proces, wat je hiermee kunt in je dagelijkse besturing, maar ook in marktbewerking en marketing. Aan de orde komen: link tussen data en customer journeys, de koppeling tussen in- en externe data en het meten van de instroom, waarbij we veel praktische voorbeelden geven.”

Duurzaam

Wat Huitema betreft, maakt duurzaamheid integraal onderdeel uit van al deze ‘tech-uitdagingen’. “ImpactWork heeft niet voor niets ‘Impact’ in de naam. Wij zijn een community van zzp’ers die zich vooral wil inzetten voor een gezonde, duurzame arbeidsmarkt. We maken ons hard voor eerlijk werk, gelijke kansen en het tegengaan van discriminatie. Technologie kan daarin een belangrijke rol spelen. Een algoritme dat goed is ingericht, kent geen bias. Met name in de eerste workshop gaan we ook in op de vraag hoe je duurzame uitdagingen op de arbeidsmarkt, zoals ongelijkheid, personeelstekort of lage werknemerstevredenheid, kunt omzetten in zakelijke kansen.”

Gerelateerde artikelen