Over de Europese Toegankelijkheidsrichtlijn, die 30 juni ingaat
Eerder dit jaar informeerden we leden over de Europese toegankelijkheidsrichtlijn die op 28 juni 2025 in werking treedt. Er geldt een overgangsperiode van vijf jaar, tot uiterlijk 28 juni 2030. Het gaat dan om systemen en websites die vóór deze datum zijn geïmplementeerd en niet worden vervangen of gewijzigd.
Werk je nu aan een nieuwe website die na 30 juni 2025 live gaat? Dan is het goed dat je navraag doet bij de webbouwer of de website voldoet aan de eisen die gesteld worden in richtlijn.
Hoe zat het ook alweer met deze richtlijn? Op Mijn ABU lees je wat deze nieuwe wetgeving voor jouw onderneming betekent. Je vindt daar een uitgebreide uitleg over de richtlijn, de impact op uitzendbureaus en wat je moet doen om te voldoen aan de nieuwe regels. Ook leggen we uit welke uitzonderingen er zijn en hoe de wet wordt gehandhaafd.
Hoe weet ik of mijn website digitaal toegankelijk is?
- Vraag je webbouwer of je website voldoet aan de WCAG 2.1 criteria. Welke vragen stel je aan je webbouwer? – MKB Toegankelijk
- Voer de Zelfscan uit
- Er zijn verschillende onderdelen die je kunt controleren om te kijken of je site toegankelijk is:
a. Toetsenbordtoegankelijkheid: niet iedereen kan een muis gebruiken. Bijvoorbeeld als je blind bent. In dat geval is het belangrijk dat je website ook te gebruiken is zonder muis, dus met het toetsenbord. Dit kun je zelf controleren door de muis weg te leggen en door met de TAB-toets (springen naar hoofdonderdelen), spatiebalk (keuze bevestigen of vinkje zetten), Enter (keuze activeren) en pijltjestoetsen (omhoog en omlaag bewegen) door de website te navigeren. Lukt dit niet, dan is je site niet toegankelijk gebouwd.
b. Inzoomen: voor slechtzienden is het belangrijk dat je kunt inzoomen op de website. Door met je browser in te zoomen op meer dan 200% kun je vaststellen of er geen tekst buiten het scherm valt of dat zinnen afgebroken worden. Als er onderdelen buiten het scherm vallen (bijvoorbeeld een menu) is er nog werk aan de winkel.
c. Contrast: wanneer een website onvoldoende contrast heeft, kan dat problemen opleveren voor bijvoorbeeld kleurenblinden. In dat geval kan het lastig zijn om letters van de achtergrond te onderscheiden. Er zijn hulpprogramma’s waarmee je contrast kunt controleren maar met het blote oog kom je ook best ver. Grijze tekst op een witte achtergrond is een voorbeeld van te laag contrast.
d. Focus: als je openspringende vensters(pop-ups) op je website gebruikt zoals bijvoorbeeld een cookiemelding, dan kun je ook daarvan controleren of je deze zonder je muis te gebruiken (dus alleen met het toetsenbord) weg kun klikken. Vaak is de (toetsenbord)focus nog gericht op de pagina onder het openspringend venster waardoor de bezoeker geen enkele knop meer kan activeren. De bezoeker zit dan “gevangen” in de onderliggende pagina
e. Begrijpelijkheid van teksten: niet iedereen is onze taal even machtig. Dat geldt voor mensen die niet in Nederland geboren zijn maar ook voor mensen die bijvoorbeeld doof geboren zijn. Voor deze groepen is Nederlands niet de moedertaal (dove mensen leren meestal eerst gebarentaal voordat ze Nederlands leren). Door taalniveau B1 op je website te gebruiken maak je de site begrijpelijk voor ongeveer 80 – 90% van de Nederlandse bevolking. Je kunt het taalniveau van je site automatisch laten controleren door tekst te kopiëren en te plakken in de taalniveauchecker van Accessibility.
f. Controleer je site op captcha’s: captcha’s zijn vragen die een websitebezoeker moet beantwoorden om aan te tonen dat hij/zij een mens is. Vaak worden captcha’s gebruikt op formulierpagina’s om spam te voorkomen. Je kunt je voorstellen dat dit voor bezoekers met een visuele beperking een probleem kan zijn. Dit is op te lossen door bijvoorbeeld een rekenvraag te gebruiken, die ook voorgelezen kan worden door voorleessoftware
g. Alternatieve teksten: als je op je website afbeeldingen gebruikt dan is de inhoud daarvan niet beschikbaar voor iemand met een visuele beperking. Door te beschrijven wat er op de afbeelding te zien is, maak je de afbeelding voor iedereen “zichtbaar”. Vrijwel ieder cms biedt de mogelijkheid om alternatieve tekst aan een afbeelding toe te voegen.
h. Gebruik van flitsende elementen: wat we ons vaak niet realiseren wanneer we een mooie flitsende website hebben is dat iemand die gevoelig is voor toevallen (bijvoorbeeld epilepsie) en fysieke reacties een toeval kan krijgen door die flitsende elementen.