ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Of toch wel?

Gisteren verschenen de nieuwe ABU-markmonitorcijfers. In periode 8 daalde het aantal uitzenduren met 16% en daalde de omzet met 12% ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Voor de derde keer op rij lieten de cijfers een verbetering zien. De vraag is of dit herstel de komende periode doorzet. Want ondanks alle negatieve berichtgeving, zijn er ook andere kleine lichtpunten op de markt zichtbaar.

Ik zet een aantal zaken voor u op een rij:

  • Allereerst de ABU-marktmonitorcijfers: periode 5 uitzenduren -24%, periode 6 -22%, periode 7 -20%, periode 8 -16%.
  • Het vertrouwen van ondernemers in de flexbranche (waar de uitzendbranche onder valt) komt na een diepe val in het tweede kwartaal, op dit moment weer uit op een positief saldo van 22%. Vertrouwen is een sterke voorspeller van de omzet en daarmee ook van invloed op de groei van de economie.
  • De inkoopmanagersindexen, ook belangrijke graadmeters voor de economie, zien er de laatste maanden weer een stuk beter uit.
  • De wereldhandelsmonitor veert in juni weer op. Er is een forse inhaalgroei van 7,6% ten opzichte van afgelopen mei.

Zouden we dan toch nog een V-curve krijgen? Het scenario van relatief snel herstel. De geschiedenis leert ons dat de ontwikkelingen in de uitzendbranche een belangrijke voorspeller zijn voor de rest van de economie. Of ben ik te optimistisch? Laten we niet vergeten dat de cijfers die we nu publiceren nog steeds flink lager zijn dan die van vorig jaar. En wat gaat er gebeuren wanneer de steunmaatregelen van de overheid langzamerhand worden teruggeschroefd of er een tweede coronagolf komt? Allemaal vragen.

Eén zwaluw maakt nog geen zomer. Of toch wel? De tijd zal het ons leren.

Gerelateerde artikelen