ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Intelligence Group: derde plek uitzendbureaus als meest effectieve kanaal om baan te vinden

Uit onderzoek van de Intelligence Group (IG) onder bijna 2.000 baanwisselaars blijkt het meest effectieve kanaal vacaturesites om een baan te vinden, op de voet gevolgd door bekenden/netwerk met respectievelijk 18,3% en 18,1%. Bij vacaturesites denken we aan de grootste generieke vacaturesites zoals Indeed.nl, LinkedIn en Nationalevacaturebank.nl. Maar ook nichesites kunnen zeer succesvol zijn. In Nederland zijn er bijna 2.500 verschillende vacaturesites.

Op de derde plek als meest effectieve kanaal op de Nederlandse arbeidsmarkt staan uitzendbureaus (8%). Een sector die – buiten de kritiek die zij ontvangt – een zeer belangrijke schakel is in de doorstroom van mensen naar een (vaste) baan en een essentiële schakel in de matching en het bij elkaar brengen van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. Zonder de uitzendbranche zou de arbeidsmarkt in Nederland substantieel slechter functioneren, zo stelt IG in haar onderzoek

Andere kanalen die effectief zijn, zijn bijvoorbeeld sociale media (7,3%). Dit kanaal – dat natuurlijk ook sterk afgeleid is van het eigen netwerk – staat inmiddels op de vierde plek en is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden. Sociale media wordt gevolgd door open sollicitaties, bedrijvensites en Google. Op de 13de plek vinden we UWV. Een kleine 2% heeft zijn/haar baan via UWV gevonden. Daarmee heeft UWV nauwelijks een rol bij het functioneren van de arbeidsmarkt in brede zin, al zal zijn effectiviteit onder bepaalde doelgroepen met een afstand tot de arbeidsmarkt groter zijn. Pikant is dat uitzendbureaus bijna 5 keer zo effectief zijn als UWV in het brengen van mensen naar een (nieuwe) baan, aldus IG.

Gerelateerde artikelen