Werklozen probeerden in 2023 vaker om gevonden te wórden
In 2023 zochten werklozen minder vaak naar werk, en als ze wel een poging deden, pakten ze hun zoektocht op een andere manier aan dan voorheen. Niet langer zocht de groep vooral zelf actief naar een geschikte werkgever; in plaats daarvan ondernamen ze juist vaker actie om door werkgevers gevonden te worden, blijkt uit eindejaarscijfers van Intelligence Group. Ze stuurden bijvoorbeeld minder open sollicitaties, maar kozen vaker voor een passieve route als het uploaden van een cv in een cv-databank.

Minder zelf zoeken en zoeken via uitzendbureaus, meer gevonden worden
Uit de cijfers wordt duidelijk dat ‘actieve’ kanalen als vacaturesites en uitzendbureaus dit jaar in populariteit afnamen, zeker ten opzichte van 2021. Van de werklozen die in dat jaar een baan vond zei bijvoorbeeld nog 46% gezocht te hebben via een uitzendbureau, terwijl dat in 2023 voor slechts 37% van hen gold. Vacaturesites, een ander ‘actief’ kanaal, kregen te maken met eenzelfde soort populariteitsdaling. Waar in 2021 nog 69% van de werklozen van zulke jobboards gebruikmaakte, zakte dat cijfer in 2023 naar 59%.
Populariteit passieve kanalen nam toe
Tegelijkertijd nam de populariteit van passieve kanalen meestal lichtjes toe, in elk geval ten opzichte van 2022. Zo groeide het aantal succesvol solliciterende werklozen dat de eigen online vindbaarheid verbeterde (van 23% naar 25%), en het aantal dat een cv in een databank uploadde nam toe van 34% naar 37%.
Hier valt de krapte in te herkennen: de personeelsschaarste hield afgelopen jaar immers aan, waardoor werklozen die wilden werken makkelijk iets konden vinden. Ze hadden baanzoek-kanalen daardoor simpelweg minder nodig en gebruikten ze over de hele linie ook aanzienlijk minder.
Werkzoekers met baan bleven bij strategie
Op zo’n arbeidsmarkt waar werkgevers steeds meer moeite hebben om geschikte mensen te vinden, en steeds minder reacties ‘vanzelf’ binnenkomen, blijken ze vaker bereid om dan maar zelf potentiële kandidaten te gaan benaderen.
Maar actief werkzoekenden die vanuit een baan aan het solliciteren zijn, wachten daar niet op. In elk geval: zij veranderden hun strategie in 2023 overigens nauwelijks. Kanalen als ‘online vindbaar zijn’ en ‘cv uploaden in databank’ waren onder mensen die vanuit een baan solliciteren bijvoorbeeld aanzienlijk minder populair dan bij de werkloze actief zoekenden. De eerstgenoemde groep maakte ook een stuk minder gebruik van uitzendbureaus in de zoektocht naar nieuw werk: slechts 19%, terwijl 34% van de werkzoekers zonder baan dat deed.

Meer lezen?
Benieuwd naar meer cijfers over oriëntatiekanalen in de zoektocht naar nieuw werk?