ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Samenwerken voor werkzoekenden in de regio Haaglanden

In de arbeidsmarktregio Haaglanden is er een nieuwe samenwerking ontstaan tussen UWV en uitzendorganisaties om werkzoekenden snel aan een duurzame baan te helpen. Werkzoekenden die voor het eerst binnenstappen, zijn vaak blij verrast als ze merken wat hier allemaal voor hen gebeurt. Hoe dat precies werkt, bekijken we bij UWV in Den Haag.

Heel uitnodigend oogt het ‘betonnen gebouw’ aan de Platinaweg in Den Haag niet meteen. Voor dienstverlening aan werkgevers is de locatie aan de rand van de stad prima. Maar tijden veranderen. De arbeidsmarkt is nu veel meer een ‘kandidatenmarkt’, met meer vacatures dan werkzoekenden. UWV verhuist eind dit jaar dan ook naar het Leeghwaterplein, meer centraal in de stad. “Voor onze cliënten is dat een stuk makkelijker en laagdrempeliger,” schetst Sven Zuurmond, adviseur werkgeversdienstverlening van UWV.

Waar de arbeidsmarktregio Haaglanden vroeger zo’n 15.000 werkzoekenden telde, zijn dat er tegenwoordig op de krappe arbeidsmarkt nog zo’n 6.000. Wie zijn baan kwijtraakt, kan hier terecht om zo snel mogelijk nieuw werk te vinden. Hoe sneller dat kan, hoe groter de succeskansen.

Stap 1

Sven Zuurmond van UWV en Reinier Selman van Olympia werken nauw samen om mensen snel aan een passende baan te helpen. Stap voor stap helpen zij werkzoekenden naar een nieuwe werkkring. Met succes.

Nieuwe werkzoekenden worden uitgenodigd voor een welkomstgesprek bij UWV. Kan iemand direct aan de slag of is eerst iets extra nodig, zoals een sollicitatietraining of opleiding?

Welkomstgesprek

De werkloosheidscijfers lopen in 2024 weer ietsje op, maar door de vele vacatures en tekorten in veel sectoren, vinden veel mensen weer snel werk. Eventueel met wat hulp als dat nodig is. Zuurmond: “We zien nu wel weer meer mensen die hun baan kwijtraken om bedrijfseconomische redenen. Soms na jarenlange trouwe dienst. Dat kan persoonlijk een knauw geven en dan moet onze begeleiding eerst gericht zijn op ‘rouwverwerking’, voor we naar nieuw werk kunnen kijken. Als mensen lang gewerkt hebben, is solliciteren op de huidige arbeidsmarkt ook weer nieuw.”

Nieuwe werkzoekenden worden uitgenodigd voor een welkomstgesprek. Als je door de schuifdeuren van de betonnen gevel stapt, kom je na de centrale balie direct op een vriendelijker ogend ‘werkplein’ terecht. Hier wordt samengewerkt om mensen snel weer duurzaam aan een passende baan te helpen. Naast de basisdienstverlening voor een uitkering worden ook direct werkmogelijkheden besproken. Is iemand werkfit? Kan diegene zelf een nieuwe baan vinden? Is bekend waar goede en passende baankansen liggen? Of heeft iemand eerst wat extra hulp nodig? Bijvoorbeeld een sollicitatietraining, werkfittraject of misschien een opleiding? De deur staat ook open voor werkgevers. Als werkplekaanpassingen, een praktijkverklaring of andere hulpmiddelen nodig zijn – zoals loondispensatie of een no-riskpolis – dan krijgt de werkgever daar hulp bij.

Stap 2

Werkzoekenden bespreken met een adviseur hun cv, wensen en vaardigheden die niet uit hun cv blijken.

Nieuwe kansen bekijken

De meeste werkzoekenden solliciteren direct zelf of krijgen hulp van een adviseur. “We bespreken met klanten hun cv, wensen, motivatie en vaardigheden die misschien niet uit hun cv blijken,” legt Zuurmond uit.” Dan gaan mijn collega’s en ik met hen op zoek binnen ons netwerk en dat van uitzendorganisaties. Samen hebben wij veel meer zicht op vacatures dan werkzoekenden op vacaturesites zien. Werkzoekenden zijn vaak blij verrast als ze merken hoe wij hen helpen en meebewegen met hun mogelijkheden. Ze komen soms binnen met het idee dat wij vooral op de sollicitatieplicht hameren. Als ze zien hoe wij hen helpen, verandert hun beeld en houding. Bijvoorbeeld als ze ontdekken dat wij hen helpen om die langgewenste zijstap in hun loopbaan te maken. Bijvoorbeeld vanuit administratief werk naar de zorg. Soms moet ik de verwachtingen van mensen helpen bijstellen, maar vaak zien mensen dat er meer mogelijk is dan zij denken.”

Stap 3

Zuurmond en Selman bespreken periodiek kandidaten en hun mogelijkheden.

Publiek-private samenwerking

Door de nieuwe publiek-private samenwerking binnen Haaglanden werkt UWV nauw samen met een select aantal uitzendorganisaties die werkzoekenden een opstap en extra kansen bieden op de arbeidsmarkt. “Uitzendorganisatie hebben – net als wij – een groot netwerk. Wel krijgen zij openstaande vacatures eerder binnen dan wijzelf. De manier waarop wij samenwerken, verschilt per uitzendorganisatie. Er zijn bureaus die vooral 1-op-1 kandidaten doorplaatsen, maar dat is steeds minder kansrijk. Door de nauwe samenwerking kunnen we veel bereiken en voor werkzoekenden een groot verschil maken. Bijvoorbeeld door skills van werkzoekenden in kaart te brengen. Zo worden nieuwe baankansen gecreëerd waar de kandidaat wellicht nog niet aan gedacht heeft. Of we zorgen dat werktijden goed zijn afgestemd op de mogelijkheden van een kandidaat. Voor een alleenstaande ouder kan dat essentieel zijn en zelf krijgt iemand zo’n aanpassing vaak niet voor elkaar bij een werkgever.”

Stap 4

Zuurmond stelt een werkzoekende voor aan consultant Selman van Olympia

Extra kansen

Uitzendorganisatie Olympia uit Zoetermeer is een van de uitzendorganisaties waarmee UWV al jaren nauw samenwerkt. Zuurmond: “Dit geeft meer werkkansen in bijvoorbeeld administratief werk, de logistiek, productiewerk en bij overheden. Via hen krijgen werkzoekenden banen bij overheden, waar ze niet zomaar binnen komen. Zij hebben extra connecties, kennen de werkgevers en de mogelijkheden die daar wel en niet zijn voor kandidaten.”

Om dit goed af te stemmen op kandidaten hebben Zuurmond en Olympia-consultant Reinier Selman een kort lijntje en periodiek contact. “We bespreken kandidaten sowieso iedere twee tot drie weken op een vast moment,” schetst Selman. “Sven stelt kandidaten aan mij voor en samen kijken we naar hun wensen en mogelijkheden. Ik spreek kandidaten uitgebreid, juist om hun skills die niet op het cv staan goed in beeld te krijgen. Een ‘gesprek van betekenis’ noemen wij dat.” Zuurmond: “Uitzendorganisaties zijn zeer goed om die skills te achterhalen en te koppelen aan een functie. Wij doen dat zelf ook, maar zij zijn daarin soms toch verder dan wij.”

Stap 5

Na een uitgebreid gesprek over motivatie en skills volgt een gerichte training en kan de kandidaat aan de slag bij een Klant Contact Center.

Duurzame banen

Als Olympia kansen ziet door de motivatie en skills van de werkzoekende, wordt ook gekeken wat misschien nog extra nodig is. “Als iemand vanuit de communicatie wil overstappen naar de IT is bijvoorbeeld een opleiding nodig. Daar investeren wij in. Voor mensen in de logistiek kan een heftruckcertificaat een grote stap vooruit betekenen. Zo zorgen wij dat mensen werk houden dat bij ze past. In deze kandidatenmarkt is dat extra belangrijk.”

Na een plaatsing houden Selman en Zuurmond contact over kandidaten. Zuurmond: “We willen weten hoe iemand zich ontwikkelt. We gaan echt voor de duurzame match. Een functie voor drie maanden beginnen we niet aan. Olympia weet precies wat we wel én niet zoeken.” Selman: “We kennen en begrijpen elkaar goed. Persoonlijk contact is daarvoor heel belangrijk. Wij willen hierin echt samen successen behalen voor werkzoekenden.”

Positief verrast

Werkzoekenden worden positief verrast door UWV, maar ook door Olympia. Selman: “Ik merk soms dat mensen eerst huiverig zijn voor ‘een uitzendbureau’. Dan beginnen we door vooroordelen met een 1-0 achterstand. Alsof wij mensen onderbetalen of afspraken niet nakomen. Of er wordt gedacht dat wij alleen werk aan de lopende band bieden. Ze weten niet dat wij bijvoorbeeld ook hr-managers plaatsen of hoogopgeleide expats. Zodra we wat langer contact hebben, kantelt het beeld en zijn mensen blij verrast dat wij ons ‘zelfs gewoon aan afspraken houden’ en dat wij ook leuke mensen zijn en hen écht vooruit helpen. En dat ze gewoon hetzelfde betaald krijgen als collega’s in vaste dienst.”

Om over en weer vooroordelen weg te nemen, verrichten Zuurmond en Selman binnen hun organisatie ook ambassadeurswerk voor de ander. Zuurmond: “Binnen UWV zijn collega’s eerst soms voorzichtig om een klant naar ‘een uitzendorganisatie’ te sturen. Pas als ik uitleg hoe we samenwerken verandert dat.” Selman: “Andersom moet ik me intern soms hard maken voor ‘een kandidaat uit de WW’. Maar als ik die persoon gesproken heb en erin geloof, kan ik intern uitleggen waarom dat is. Zo doen we dit echt samen en kunnen we voor werkzoekenden meer bereiken.”

Uitdaging

Naast de mismatch is de houding van werkgevers op de huidige arbeidsmarkt volgens beide partners de grootste uitdaging. Zuurmond: “Terwijl kandidaten steeds schaarser worden, blijven werkgevers soms extreem veeleisend. Dan zoeken ze bijvoorbeeld een jong persoon of willen dat iemand volledig op kantoor werkt. Terwijl een kleine aanpassing van hun eisen of de werkinhoud vaak een groot verschil en meer kandidaten oplevert.” Selman: “Als werkgevers daarin iets flexibeler zijn, wordt de mismatch direct een stuk kleiner.”

Gerelateerde artikelen