ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Hoe NS en Technicum de strijd om technici wél winnen

Persoonlijke aandacht en ontwikkeling maken het verschil

Technisch personeel werven is momenteel een grote uitdaging. Voor het onderhoud van treinen werkt NS daarom samen met arbeidsmarktspecialist Technicum. Hoe lukt het hen wél om de schaarse vakmensen te vinden? We namen een kijkje op locatie.

Wie in een trein stapt, staat er meestal niet bij stil dat achter het onderhoud een compleet eigen wereld schuilgaat. Die bevindt zich grotendeels in Haarlem en Berkel-Enschot. In Haarlem werken circa 750 medewerkers aan de modernisering van treinen. In Berkel-Enschot zit het NS Componentenbedrijf, waar 250 technici jaarlijks meer dan 45.000 onderdelen reviseren; van motoren, airco’s en remsystemen tot elektronica en automatische koppelsystemen. De onderdelen komen vuil binnen en gaan schoon en gereviseerd terug naar Haarlem. “Zo zorgen we ervoor dat een trein ongeveer 40 jaar meegaat,” vertelt Bas Wasser, hoofd Projecten van NS. Naast deze 2 hoofdlocaties heeft NS ruim 30 kleinere onderhoudsplaatsen door heel Nederland.

Instroom vergroten

Het vinden van voldoende gekwalificeerd personeel blijft een grote uitdaging. “Vooral door de tekorten aan technici. Als NS werven wij zelf ook, maar de instroom is veel te beperkt om de totale vraag te dekken,” aldus Wasser. Daarom werkt NS sinds september 2024 nauw samen met Technicum (onderdeel van RGF Staffing Nederland).

Naast werving wordt volop geïnvesteerd in opleiding en doorontwikkeling. Technicum verzorgt maatwerktrajecten, zodat nieuwe technici de juiste kwalificaties behalen. “We moeten ook wel opleiden, want met ‘tig’ bedrijven strijden om dezelfde technici helpt niemand. Via onze wervingspartners komen nu goede mensen binnen: ervaren techneuten én deelnemers aan leer- en ontwikkeltrajecten.” De instroom via Technicum wordt in het eerste jaar geschat op circa 60 mensen.

Bas Wasser van NS in Berkel-Enschot, Eefje Wolff en Thijs van Riel, beiden van Technicum

Bas Wasser van NS en Eefje Wolff eb Thijs van Riel van Technicum - VoorWerk 7 2025

Kwalitatieve werving

Technicum richt zich op tijdige invulling van vacatures, mét oog voor kwaliteit en tevredenheid, vertelt Thijs van Riel (Senior Operations Manager). “We kijken niet alleen naar het aantal nieuwe mensen, maar ook naar tevredenheid. Daarvoor hebben we KPI’s afgesproken: het gaat om kwaliteit én kwantiteit.”

Voor de werving gebruikt Technicum eerst de eigen pool van vakmensen en die van zusterbedrijven (zoals Start People en Unique). Daarnaast zijn er campagnes voor vakmensen en zij-instromers die zich willen laten omscholen. Van Riel: “Daarvoor hebben we praktijkgerichte opleidingstrajecten. En door bestaande medewerkers verder te ontwikkelen, kunnen zij doorstromen naar schaarse functies zoals elektromonteur.”

Monteur Peter begon op zijn 62e bij NS Componentenbedrijf

De instroom bij NS is divers: van jonge talenten tot ervaren vakmensen. Peter Ende (62) startte begin 2025 via Technicum bij het NS Componentenbedrijf in Berkel-Enschot. Daarvoor werkte hij via Technicum al 5 jaar als monteur aan defensievoertuigen. “Daaraan sleutelen is mijn hobby, dus dat was een geweldige baan. Helaas stopte het werk bij dat bedrijf, omdat Defensie inmiddels heeft gekozen voor een ander type voertuig. Dat was balen, en ik vroeg me af of ik op mijn leeftijd nog makkelijk aan de slag kon. Gelukkig kon ik via Technicum meteen door. Ik had geen extra vooropleiding nodig, alleen de standaard basistraining van NS om hier snel thuis te zijn. Dit werk bevalt me uitstekend. Ik werk vooral aan de koppelingen waarmee treinen verbonden worden. Het is een prettige werkomgeving. Droog, schoon, met leuke collega’s en we werken in een prettig tempo. Hier kan ik zeker door tot aan mijn pensioen! Sleutelen aan defensievoertuigen doe ik ook nog steeds, maar dan thuis als hobby. Ik ben net weer begonnen met een prachtige oude Nekaf Jeep.”

“Heerlijk werken in droge en schone werkomgeving”

Monteur Peter

Vast team

Om het partnerschap bij NS optimaal te ondersteunen, werkt Technicum met een vast team. Naast Van Riel vervult Eefje Wolff, senior manager Technicum Mobiliteit, een landelijke rol. Zij overlegt regelmatig met teamleiders en hr, en daarnaast is wekelijks een vaste inhouse consultant op locatie. In Berkel-Enschot zijn dat Febe Goijaerts en Naomi van Dinteren. “Wij zijn het aanspreekpunt voor onze vakmensen bij NS, ook voor hun begeleiding en ontwikkeling. Daarnaast organiseren we rondleidingen voor kandidaten. Het is zo belangrijk dat zij zelf zien waar ze voor kiezen en hoe er gewerkt wordt,” vertelt Goijaerts terwijl ze door de werkplaats loopt.

Even verderop spreekt Francis haar aan. “Hij werkt al jaren voor Technicum in vast dienstverband, nu bij NS maar eerder ook elders. Hij wilde eerst vooral via Technicum werken om op verschillende plaatsen ervaring op te doen. Sinds kort is hij overgenomen door NS. Dat wilde hij zelf ook en het bevalt hem goed. Dit soort doorstroom is belangrijk voor de instroom.”

Collage NS Technicum2

Bewijzen als partner

In Haarlem zijn Vanita Koolhoven en Bianca van Boksel-Goris de vaste inhouse consultants. Zij zetten in 2024 de landelijke werving voor NS op en richten zich nu vooral op Haarlem. “Hier is zeker 4 dagen per week een van ons aanwezig. Voor onze mensen én voor NS is dat van grote waarde. Of het nu gaat om een opleiding of praktische vragen, bijvoorbeeld over kleding of een loonstrook,” vertelt Koolhoven. Van Boksel-Goris: “Bij NS moesten we ons eerst bewijzen. Maar sinds ze zien dat we goede mensen binnenhalen, zijn we echt volwaardig partner en trusted advisor. NS vertrouwt op onze inzichten: als wij een kandidaat niet zien zitten, volgen ze dat ook. En andersom. Dat spreekt veel vertrouwen uit.” Koolhoven vult aan: “Eigenlijk voelen we onszelf inmiddels ook NS’ers. Alleen die vele afkortingen waren wennen – er bleek zelfs een boekwerk van 54 pagina’s over te bestaan! Ook die kant van dit specialistische werk moet je goed begrijpen in onze rol.”

Collage NS Technicum

Onbekend en zeer geliefd

Het technische werk bij NS is minder zichtbaar, maar cruciaal. Daarom is het laten zien van de werkomgeving zo belangrijk, zegt Wolff. “Veel mensen denken bij NS meteen aan conducteurs, terwijl er juist veel technisch werk is. Het is bovendien mooi droog werk, allemaal binnen en in een schone werkomgeving.” Van Riel: “En dan ook nog bij een top-10-werkgever in Nederland! Dat beseffen kandidaten vooraf vaak niet. Maar wie hier eenmaal begint, wil meestal niet meer weg. Het verloop is heel laag: veel mensen blijven tot hun pensioen. Onderdeel van ons werk is om kandidaten te laten zien welke kansen hier liggen.”

Gerelateerde artikelen