ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Wetsvoorstel VBAR naar Tweede Kamer

Op de laatste dag voor de start van het Kamerreces heeft minister Van Hijum het aangepaste wetsvoorstel Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties (VBAR) nog naar de Tweede Kamer gestuurd. Dit wetsvoorstel is aangepast naar aanleiding van het Uber-arrest van de Hoge Raad.

Er zijn in het nieuwe wetsvoorstel eigenlijk 2 grote toets criteria overgebleven, namelijk de criteria voor werknemerschap en de criteria voor zelfstandig ondernemerschap, die duidelijk moeten maken of de opdracht door een zelfstandige kan worden uitgevoerd. Deze criteria zijn nog steeds gebaseerd op de huidige jurisprudentie. In die zin verandert er eigenlijk niets. Toch is dit wetsvoorstel wel flink anders dan het vorige omdat in het vorige wetsvoorstel het extern ondernemerschap pas aan bod kwam wanneer de criteria die wijzen op werknemerschap en die van zelfstandig ondernemerschap in evenwicht waren. Dat is nu losgelaten en het extern ondernemerschap weegt nu net zo zwaar mee als de andere criteria.

5 criteria die wijzen op werkinhoudelijke of organisatorische aansturing

  1. De werkgevende is bevoegd om aanwijzingen en instructies te geven over de wijze waarop de werkende de werkzaamheden moet uitvoeren en de werkende moet deze ook opvolgen.
  2. De werkgevende heeft de mogelijkheid om de werkzaamheden van de werkende te controleren en is bevoegd om op basis daarvan in te grijpen.
  3. De werkzaamheden worden verricht binnen het organisatorisch kader van de organisatie van de werkgevende.
  4. De werkzaamheden hebben een structureel karakter binnen de organisatie.
  5. Werkzaamheden worden zij-aan-zij verricht met werknemers die soortgelijke werkzaamheden verrichten.

5 criteria die wijzen op werken voor eigen rekening en risico

  1. De financiële risico’s en resultaten van de werkzaamheden liggen bij de werkende.
  2. De werkende zorgt voor een herkenbare en zelfstandige uitvoering van de werkzaamheden.
  3. De werkende is in het bezit van een specifieke opleiding, werkervaring, kennis of vaardigheden, die in de organisatie van de werkgevende niet structureel aanwezig is.
  4. Er is sprake van een korte duur van de opdracht en/of een beperkt aantal uren per week.
  5. Kenmerken die wijzen op ondernemerschap van de werkende (buiten de arbeidsrelatie gelegen) voor soortgelijke werkzaamheden (extern ondernemerschap)

Rechtsvermoeden
Dit deel van het wetsvoorstel is niet gewijzigd. Alleen wordt het tarief steeds aangepast omdat deze is gekoppeld aan de jaarlijkse stijging van het minimumloon. Het tarief in dit wetsvoorstel is nu €36.

Handhaving
Dit wetsvoorstel verandert niets aan de huidige manier van handhaven door de Belastingdienst. Ook nu moet de Belastingdienst alle Deliveroo-criteria holistisch afwegen.

Vervolg
De wens van de minister wordt vooral gestuurd door de gelden uit het Europese Herstel- en Veerkrachtplan en hij hoopt dus dat de wet per 1 januari 2026 van kracht wordt. Het is maar de vraag of dat gaat lukken omdat wordt verwacht dat de wet pas naar de verkiezingen in de Tweede Kamer kan worden behandeld. Met het initiatiefvoorstel Zelfstandigenwet kan het ook zomaar een belangrijk onderwerp van de verkiezingen en de coalitieonderhandelingen worden.

Meer weten?
Wil je als ABU-lid meer weten over zzp? Kijk dan even bij onze Veelgestelde vragen zzp op Mijn ABU.

 

Gerelateerde artikelen