ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Henk Buitink (Covebo Uitzendgroep): “We moeten de arbeidsmigrant omarmen”

Arbeidsmigranten zijn van grote waarde voor de Nederlandse economie. Ze doen cruciaal werk in vitale sectoren. Vandaar dat de ABU en zijn leden vol inzetten op een warm welkom en goede arbeidsomstandigheden.

“We moeten de arbeidsmigrant omarmen, in plaats van beren op de weg te zien,” vertelt Henk Buitink, algemeen directeur van Covebo Uitzendgroep. “Voor veel consumenten is het werk van arbeidsmigranten niet goed zichtbaar. Maar wil je vandaag via Bol.com of AH.nl iets bestellen en het morgen thuis ontvangen? Dan wordt dit grotendeels mogelijk gemaakt door arbeidsmigranten. Zonder hun harde werk blijven schappen leeg en komt er ’s avonds geen stukje vlees op tafel. In de uitvoerende beroepen is in Nederland grote schaarste. Dit komt, omdat de nadruk vooral ligt op onze kenniseconomie. Ouders willen dat hun kind salesmanager, accountmanager of boekhouder wordt. Daarnaast krimpt onze beroepsbevolking, waardoor de tekorten alleen maar groter zullen worden. We hebben de arbeidsmigrant dus simpelweg hard nodig.”

 

“We hebben arbeidsmigranten simpelweg hard nodig.”

 

Aantrekkelijk vestigingsland

Er wordt echter nogal eens vergeten dat arbeidsmigranten een keuze hebben, zegt Buitink. “Ze kunnen met alle gemak ook naar Oostenrijk, Zweden of Duitsland. We moeten dus zorgen dat we een aantrekkelijk vestigingsland zijn en goede arbeidsomstandigheden kunnen bieden. Kwalitatieve huisvesting speelt daarin een belangrijke rol en helaas is het aanbod te gering. We hebben de komende jaren meer dan 120.000 goede plekken nodig. Met gemeenten en de ABU pakken we dit vraagstuk al jaren actief aan, maar er zit te weinig snelheid in. Het not in my backyard-principe speelt een grote rol. Gemeentes zijn trots op het aantrekken van grote distributiecentra, maar vergeten dat er dan ook 700 arbeidsmigranten gehuisvest moeten worden.”

Werkzekerheid

Buitink ziet regelmatig dat arbeidsmigranten de huisvesting bij de werving boven aan het wensenlijstje hebben staan. “Goede huisvesting is een belangrijk besliscriterium geworden. Via internet wordt van tevoren al opgezocht waar iemand terecht gaat komen. Zijn de reviews slecht, dan ziet de arbeidsmigrant er vanzelfsprekend van af. Het moet daarom gewoon goed geregeld worden. Wij garanderen werkzekerheid door gericht op een vacature te werven en mensen niet op de bonnefooi hierheen te halen. We hebben eigen wervingskantoren in onder andere Spanje, Hongarije en Polen. Daarnaast zijn veilige werkomstandigheden voor iedereen opgenomen in onze voorwaarden en handelen we daar ook actief naar. En we werken met 35 mensen door het hele land aan voldoende en passende huisvesting. Het omarmen van arbeidsmigranten biedt kansen. Door te investeren in de aantrekkelijkheid van ons land kunnen we de economische groei boosten. Laten we daarom gezamenlijk van ons imago als fijn en tolerant land een speerpunt maken.”

Dit artikel verscheen in Uitzendwerk 3 2020

Gerelateerde artikelen