Driessen Groep “Werkgeluk begint met een goed verhaal. We willen mensen in het hart raken”
Driessen Groep wil werkgeluk mogelijk maken voor zoveel mogelijk mensen. Directeur Duurzaamheid Koen de Rooij: “Bij elk besluit dat we nemen, wegen we de impact op mens, milieu en maatschappij mee.”
Op bezoek bij Koen de Rooij
Directeur Duurzaamheid bij Driessen Groep.
Wie zijn jullie en wat doen jullie?
“Wij zijn Driessen Groep, een familie van bedrijven die zich inzet om werkgeluk mogelijk te maken voor zoveel mogelijk mensen. Onder onze groep vallen 10 werkmaatschappijen, allemaal met hun eigen expertise. Samen vormen ze een complete hr-suite. We hebben 800 eigen medewerkers en jaarlijks werken via ons uitzendbureau Driessen meer dan 10.000 flexkrachten.”
Waarom focussen jullie je op werkgeluk?
“Werkgeluk raakt aan de sociale kant van duurzaamheid. Driessen Groep wil duurzaam ondernemen op het vlak van mens, maatschappij en milieu. Stel, je hebt een sigarettenfabriek. Al zijn je sigaretten nog zo lekker, en je klanten nog zo tevreden: je maakt iets wat gezondheidsschade berokkent. Wij willen geen geld verdienen door problemen te maken, maar geld verdienen door problemen op te lossen. Werkgeluk begint met een goed verhaal. We willen mensen in het hart raken. En vervolgens écht helpen hun werkgeluk te vinden.”
Wat betekent ‘werkgeluk’ concreet?
“Voor ons komt dat samen in de 3 P’s: Purpose, Pleasure en People. We willen dat mensen hun werk als zinvol ervaren, dat ze welbevinden ervaren en dat ze werken in een omgeving waarin ze kunnen bloeien samen met anderen. Kort samengevat: samen gave dingen doen die ertoe doen. Op dit moment geven uitzendkrachten ons een 8,7. Een prachtige score waar we trots op zijn.”
Hoe geef je hier vorm aan als directeur Duurzaamheid?
“Ik wil duurzaamheid overbrengen in de hoofden, harten en handen van onze mensen. Door uit te leggen wat het belang is, en vooral door co-creatie met collega’s via bijvoorbeeld strategiesessies en brainstorms, zodat het ook echt concreet wordt in plannen en acties. Er zit ook een harde kant aan, denk aan certificeringen, data, wet- en regelgeving. Maar de kern is ook hier weer dat alles begint met een goed verhaal.”
Er zijn bedrijven die duurzaamheid en purpose louter als marketingtool lijken in te zetten.
“MVO staat bij ons niet los van onze strategie, maar is erin verweven. Bij elk besluit dat we nemen, wegen we duurzaamheid mee. Opdrachtgevers en talenten verlangen dat ook. Het helpt dat Driessen een familiebedrijf is. Het denken op lange termijn en dat sociale aspect zit in onze genen. Niet voor niets zijn we ook een B Corporation (*). Om dat keurmerk te krijgen, moesten we een zeer stevig assessment doorlopen, waarbij onze impact op mens, milieu en maatschappij werd gemeten.”
*Keurmerk van non-profitorganisatie B Lab dat wereldwijd bedrijven stimuleert hun business te gebruiken voor goede doeleinden – business as a force for good
Wat is precies jullie impact op mens en maatschappij?
“Als uitzender spelen we een cruciale rol in de duurzame inzetbaarheid van mensen. Uitzendwerk vormt een prachtige opstap richting de arbeidsmarkt. Het helpt mensen zich te ontwikkelen en van waarde te zijn. Daarbij heeft zo’n 15% van de mensen die wij bemiddelen een afstand tot de arbeidsmarkt. En voor groepen voor wie dat werkgeluk niet vanzelfsprekend is, hebben we diverse maatschappelijke initiatieven opgezet. Via onze Driessen Foundation bijvoorbeeld helpen we mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie. Denk aan alleenstaande moeders in de bijstand of mensen met een arbeidsbeperking.”
Wat is voor jou de grootste uitdaging?
“Mijn visie wordt binnen Driessen breed gedragen. Uitdaging blijft wel om nog meer kansen te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zowel binnen onze eigen organisatie als bij onze opdrachtgevers. Een andere grote bedreiging voor duurzaam werkgeluk is verzuim. Landelijk gezien is het verzuim onder vrouwen al jaren hoger dan bij mannen, ook binnen onze organisatie. Met name jonge moeders worstelen met de combinatie carrière en moederschap. Om die reden hebben we recent een grootschalig onderzoek gedaan naar het thema Vrouw & Werk onder 2.200 werkende vrouwen. We willen goed begrijpen wat voor hen knelpunten zijn en plegen daar interventies op. Bijvoorbeeld door werktijden beter te laten aansluiten op de zorg voor de kinderen en zo een betere work-lifebalans te geven.”
Wat is jullie ambitie?
“Werkgeluk voor zoveel mogelijk mensen mogelijk maken: ons streven is dit jaar minimaal 275.000 mensen bereiken via onze diensten.”
Wat is jouw persoonlijke drive?
“Mijn passie is mens en werk, mijn liefde de natuur. De complexiteit en perfectie van natuurlijke systemen kan ook een inspiratiebron vormen voor de echte wereld. In mijn baan komen al die elementen samen. Ik wil een bijdrage leveren aan het creëren van een duurzame beweging. Ik vertel mijn verhaal graag en met veel plezier. Als ik elke week een paar harten weet te raken, heb ik mijn doel bereikt.”