ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Nieuw initiatief bemiddelt 75 statushouders

Intensieve begeleiding en goede nazorg belangrijke succesfactoren

Hoe kun je duurzame inzetbaarheid van uitzendkrachten bevorderen? Base to Work ontwikkelde een nieuw initiatief om kandidaten met een afstand tot de arbeidsmarkt blijvend ‘werkfit’ te maken. Met maatwerk worden cliënten fysiek en mentaal klaargestoomd voor de arbeidsmarkt.

“Er is veel behoefte aan wat wij doen in de uitzendbranche,” zegt operationeel manager Henri Ruitenberg van Base to Work. Zijn organisatie helpt statushouders in het oosten van het land aan een duurzame basishouding ten opzichte van werk. “De markt schreeuwt om goede werknemers, maar waar haal je ze vandaan? Wij richten ons op mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, van wie wij zien dat ze veel potentieel hebben. Je moet dat potentieel echter wél de kans geven om tot bloei te komen. Dat vraagt om intensieve begeleiding.”

Je kunt een nieuwkomer niet ‘even snel’ aan een baan helpen, beaamt ook Base to Work-collega Idris Fatah Ahmed. “Daarom werken wij met een ‘werkfit-traject’ van zes tot negen maanden, waarbij kandidaten zowel fysiek als mentaal klaar worden gestoomd voor de arbeidsmarkt. We trainen mensen in zelfredzaamheid en leren ze verantwoordelijkheid te nemen voor de eigen ontwikkeling.”

Henri Ruitenberg en Idris Fatah Ahmed

In beweging komen

Fatah Ahmed vertelt over de integrale aanpak waarbij nieuwkomers letterlijk in beweging komen met sportactiviteiten. Maar er is ook aandacht voor veel andere dingen: “Hoe werkt de arbeidsmarkt in Nederland? Hoe kun je jezelf en je talenten het beste presenteren? Hoe krijg en houd je grip op financiële zaken?” Daarnaast worden de statushouders intensief begeleid door een jobcoach, zegt Fatah Ahmed. “Deze gaat mee naar sollicitatiegesprekken en ondersteunt op de werkvloer. De jobcoach heeft overleg met zowel de werknemer als de werkgever. Ook voor een werkgever is een statushouder immers vaak nieuw.”

Goede nazorg belangrijk

Een betaalde baan is een mooie eerste stap. In de aanpak van Base to Work is goede nazorg minstens zo belangrijk. Fatah Ahmed: “We helpen de kandidaat om zich veilig en vertrouwd te voelen op de werkplek en stappen te maken in werknemersvaardigheden en de eigen ontwikkeling.”

“Bovendien weten we de weg als het gaat om regelgeving of subsidiemogelijkheden voor deze specifieke groep mensen,” vult Ruitenberg aan. “We bieden leertrajecten aan in samenwerking met roc‘s en we maken gebruik van de interventiebudgetten van DOORZAAM. We werken verder nauw samen met ABU-lid Werkis, om de kandidaten die werkfit zijn vervolgens te bemiddelen naar passende arbeid.”

 

Als iemand duurzaam aan het werk komt, bespaar je als gemeenschap veel geld en krijgen mensen weer een toekomstperspectief. – Idris Fatah Ahmed, Base to Work

 

Integrale benadering succesvol

En dat deze integrale benadering succesvol is, blijkt uit de cijfers: gemiddeld 75% van de deelnemers stroomt door naar een betaalde baan of opleiding. Het afgelopen anderhalf jaar zijn in totaal 75 nieuwkomers door Base to Work bemiddeld. Een van hen was de Syriër Oday, vertelt Ruitenberg. “Na afronding van zijn inburgeringscursus liep hij vast. Het solliciteren ging erg moeizaam, omdat hij onzeker was over zijn Nederlands en moeite had om zich goed te presenteren bij werkgevers.” Na vele afwijzingen gaf Oday het zoeken naar werk op. Ruitenberg: “Via Base to Work liep hij stage en werd voorgesteld aan QOORE Recruitment, een van onze samenwerkingspartners. Die waren erg onder de indruk van hem en boden hem een vaste baan als Java-developer bij een ICT-bedrijf.”

Fatah Ahmed: “Het is echt een win-winsituatie. Een statushouder met een uitkering kost een gemeente circa 25.000 euro per jaar. Als iemand duurzaam aan het werk komt, bespaar je de gemeenschap dus een substantieel bedrag.”

En misschien nog wel belangrijker: mensen als Oday krijgen weer een toekomstperspectief. “Mensen aan het werk helpen is eenvoudig, maar ze aan het werk houden, is een uitdaging. Het is een kwetsbare doelgroep. Als je deze mensen geen coaching en begeleiding biedt, is het risico op uitval groot. Ik vind het dan ook onze gezamenlijke verantwoordelijkheid als uitzendbranche om ons daarvoor in te zetten.”

Dit artikel verscheen in het blad Uitzendwerk, nummer 4, december 2019.

Gerelateerde artikelen