Uit de praktijk: Ontwikkelgesprek met uitzendkracht én inlener leidend bij PDZ Uitzendbureau
Het stimuleren van het opleiden en ontwikkelen van uitzendkrachten heeft sinds een aantal jaren meer prioriteit bij de uitzendorganisaties van STAN Partners in West- en Zuid-Nederland, waaronder PDZ Uitzendbureau. Gesprekken met uitzendkrachten én inleners hierover zijn daarbij een belangrijk startpunt én blijvend aandachtspunt.
De extra ambities op het gebied van opleiden en ontwikkelen zijn onderdeel van de aanpak voor meer duurzame inzetbaarheid bij STAN Partners. Dit begon oorspronkelijk bij PDZ Uitzendbureau, onder andere actief in de sector Zorg & Welzijn. “Door de personeelstekorten in deze sector vinden we opleiden al lange tijd heel belangrijk. De steeds meer kandidaat-gedreven markt in meer sectoren heeft dat verder vergroot,” schetst Roos Wijngaard, DI-specialist en senior vestigingsmanager voor Zorg & Welzijn van PDZ.
Van beleid naar praktijk
Via het strategisch vijfjarenplan werden de ontwikkelambities sinds 2022 een vast onderdeel in de jaarplannen van alle vestigingen. Dat begon tijdens een managementdag over DI. Wat is het precies en wat kunnen wij hiermee? Dat waren belangrijke gespreksonderwerpen. “Bij PDZ bleken we al best veel te doen, maar we zijn het opleiden en ontwikkelen sindsdien wel meer bewust en doelgericht gaan inzetten.”
"We bleken al veel te doen, maar zijn het meer bewust en doelgericht gaan inzetten."
Roos Wijngaard , Di-specialist van PDZ
Met trainingen van opleiding- en ontwikkelfonds Doorzaam zijn bij PDZ acht DI-experts opgeleid die hun kennis door de organisatie verspreiden. Een van de belangrijkste aandachtspunten in de aanpak zijn de gesprekken met uitzendkrachten en inleners over opleiden en ontwikkelen. “Ons doel is om vier keer per jaar een evaluatiegesprek te voeren met uitzendkrachten over hun plannen, ambities en ontwikkelbehoeften. Maar gesprekken met inleners hierover zijn ook heel belangrijk. Het is ook hun belang als wij medewerkers ontwikkelen en binden.
“Ons doel is om vier keer per jaar een evaluatiegesprek te voeren met uitzendkrachten over hun plannen, ambities en ontwikkelbehoeften.”
Wij hebben de medewerking van opdrachtgevers ook nodig. Er is al veel mogelijk met het vaste ontwikkelbudget van uitzendkrachten (1,02% van de loonsom).”
Intercedenten faciliteren
Een belangrijk aandachtspunt is dat intercedenten gefaciliteerd worden om goede loopbaangesprekken te voeren. “Een valkuil is dat hier op directieniveau te gemakkelijk over wordt gedacht. Het is toch een ander soort gesprek dan de gesprekken die intercedenten gewend waren te voeren. Kun en durf je dan de juiste vragen te stellen om het gesprek op gang te brengen? De een gaat dat van nature gemakkelijker af dan de ander. Daarom helpen we intercedenten met een training over gesprekstechnieken om loopbaangesprekken te voeren. Een alternatief kan zijn om specialisten aan te stellen die ontwikkelgesprekken voeren.” Er worden inmiddels veel meer loopbaangesprekken gevoerd met uitzendkrachten. “Vier per jaar halen we nog niet altijd, maar er is zeker vooruitgang geboekt en we blijven hieraan werken,” zegt Wijngaard. Ook wordt het bestaande ontwikkelbudget beter ingezet en worden meer scholingsvouchers van Doorzaam benut. “Met inleners voeren wij meer gesprekken over het ontwikkelen van medewerkers. Bijvoorbeeld door steeds met elkaar te kijken wat de volgende stap van iemand kan zijn.”