Uit de praktijk: Timing verankert ontwikkelaanpak met specialisten in klantenteams
Ambities voor het opleiden en ontwikkelen van uitzendkrachten en duurzame inzetbaarheid goed verankeren in je organisatie, is een belangrijk aandachtspunt. Timing ontwikkelde hiervoor een visie en aanpak en vertaalde die onder andere naar de praktijk door te zorgen dat in alle klantenteams een DI-specialist aanwezig is.
De basis voor deze verankering werd gelegd in een afstudeeronderzoek in 2021, waarvoor mensen uit alle lagen van de organisatie zijn geïnterviewd. “Daaruit sprak een stevige behoefte om onze activiteiten voor duurzame inzetbaarheid en leren en ontwikkelen meer te vertalen in concrete acties,” zegt Viviën Scholz, adviseur EMPower van Timing. “Vooral vanuit onze visie dat iedereen recht heeft op werk. Maar hoe kunnen we nog beter zorgen dat mensen inzetbaar zijn en blijven?”
Visie en actiepunten
Timing ontwikkelde een visie rond de vier ondersteuningspijlers van ontwikkelingsfonds Doorzaam: Gezondheid, Cultuur, Loopbaan en Werksituatie. Scholz: “Daarover zijn we intern data gaan verzamelen en acties ontwikkelen, met veel aandacht voor het opleiden en ontwikkelen van uitzendkrachten.” Een belangrijke stap is de introductie van DIspecialisten in de klantenteams, zodat zij de volledige operationele organisatie ondersteunen. “Dit zijn intercedenten die dit als extra rol hebben naast hun reguliere werk. Zij kijken binnen hun team naar de vertaling in acties. Wij leiden ze zelf op en voorzien deze specialisten voortdurend van informatie, ideeën en betrekken ze bij organisatie- brede ontwikkelingen op het gebied van duurzame inzetbaarheid om dit onderdeel van het dagelijkse werk te laten zijn.”
"Met alle online werkprocessen zijn persoonlijke gesprekken nog belangrijker"
Viviën Scholz
adviseur EMPower van Timing
Persoonlijke gesprekken
Belangrijk in de aanpak is de grote rol voor persoonlijke gesprekken met uitzendkrachten over hun loopbaan en behoeften op het gebied van opleidingen en ontwikkelen. “Bijna altijd is een gesprek met persoonlijke aandacht de eerste stap. Hoe gaat het met iemand? En met zijn ontwikkeling en werkbehoeften? Persoonlijke gesprekken zijn extra belangrijk geworden sinds werkprocessen steeds meer online plaatsvinden. Vroeger kwamen mensen nog in je kantoor langs om hun urenbriefje in te leveren. Dat persoonlijke contact had grote waarde voor deze gesprekken. Dat moeten we nu op een andere manier organiseren. Wij helpen intercedenten ook om de juiste vragen te durven stellen, bijvoorbeeld met gesprekstrainingen.” Daarnaast kunnen uitzendkrachten extra coachingsgesprekken aanvragen met een ‘personal coach card’.
“Iedereen heeft recht op werk, maar hoe kunnen we nog beter zorgen dat mensen inzetbaar zijn en blijven?”
Veel meer ontwikkeltrajecten
Veel ontwikkelactiviteiten worden betaald vanuit het vaste ontwikkelbudget (1,02% van de loonsom) dat voorheen minder intensief werd gebruikt. Daarnaast worden extra vergoedingen van Doorzaam benut. “Het resultaat van de extra inspanningen was direct te zien in de ontwikkel-trajecten die uitzendkrachten volgen. Dit is in 2023 bijna verdriedubbeld ten opzichte van een jaar eerder! We gaan de resultaten van de extra inspanningen zelf ook steeds meer meten, zodat we onze aanpak steeds verder kunnen verfijnen.”