ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Marcella de Muinck over diversiteit: “Maak ‘die ander’ tot ‘ons’”

“De uitzendbranche is een van de meest diverse sectoren van Nederland, als het gaat om uitzendkrachten. Ik wil die diversiteit ook terug laten komen in mijn eigen team, Olympia Werkvertrouwen. Vraag je eens af waar je meer van leert: een team met tien ‘versies’ van jezelf of een team met tien totaal verschillende medewerkers?”

Marcella de Muinck is directeur van Olympia Werkvertrouwen, de afdeling binnen Olympia die focust op het helpen van mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie. De Muinck: “Het is een bewuste keuze geweest om van Olympia Werkvertrouwen een heel divers team te maken. Als uitzender willen we discriminatie op de arbeidsmarkt tegengaan en diversiteit op de werkvloer stimuleren. Maar dan moeten we ook goed naar onszelf kijken. Wij bedienen een zeer brede groep aan kandidaten, dus hebben wij zelf ook een brede blik nodig. Dat helpt ook bij het benaderen van kandidaten. Zo helpen onze Oekraïense intercedenten hun landgenoten aan werk. We geven iedereen een kans, omdat iedereen een kans verdient. Maar let wel: we willen niet als ‘redder’ klinken. Het gaat echt om talent.”

Levendige discussie

Diversiteit in een team is wat De Muinck betreft slechts een eerste stap. “Divers is nog niet per se inclusief. Inclusiviteit heeft te maken met gelijkwaardigheid. Waar je bij diversiteit inzoomt op de verschillen, draait het bij inclusiviteit juist om hetgeen wat ons bindt. De vraag is: hoe je van ‘die ander’ een ‘ons’ maakt. Hoe beter je elkaar kent, hoe herkenbaarder iemand wordt en hoe kleiner de afstand tot elkaar. Wij hebben een veilige werkomgeving gecreëerd. Iedereen mag er zijn, alle stemmen worden gehoord. We praten veel. Hoe diverser de karakters en achtergronden van medewerkers, hoe meer discussie. Dat kan soms schuren, maar dat is niet erg. Integendeel: daar leren we het meest van. Inclusiviteit kan alleen ontstaan als je het echt samen doet.”

“Als je de angst voor het onbekende wegneemt, opent zich een hele wereld.”

Marcella de Muinck, directeur Werkvertrouwen

Online bubbel

Veel mensen – en dus ook werkgevers – zijn van nature gewend gelijkgestemden om zich heen te verzamelen. De Muinck: “Tegenwoordig wordt die neiging verder versterkt door de online bubbels waar we in leven. Een bubbel waarin je iedereen die je niet aanstaat of anders denkt, blockt. Dat is een enge ontwikkeling. Het komt voort uit angst voor het onbekende, angst voor confrontatie ook. Vanuit Olympia proberen we die weg te nemen. We hebben een workshop voor intercedenten ontwikkeld: ‘Inclusief werven begint bij jezelf’. En we maken filmpjes over belangrijke dagen en momenten uit andere culturen en religies, bijvoorbeeld over het Offerfeest, Keti Koti en de Pride. We doen nog veel meer, maar waar het om gaat is dat we als organisatie laten zien dat we bewust bezig zijn met deze thema’s. En vooral: dat er mensen achter labels zitten. Als je de angst voor het onbekende wegneemt, opent zich een hele wereld.”

Oproep

Oog voor diversiteit is hard nodig, in alle geledingen van de maatschappij, zo vindt De Muinck. “De maatschappij verhardt. Kijk eens naar de opmerkingen die vrouwen die een hoofddoek dragen of mannen die hand in hand lopen, krijgen. Kijk naar de Zwarte Piet-discussie of de excuses voor ons slavernijverleden. Meer aandacht voor elkaar, meer inclusie, kan een antwoord vormen op verdere verharding van de maatschappij. Ik wil iedereen oproepen hier bewuster mee om te gaan. Als werkgevers kunnen we hier een belangrijke rol in spelen. Dit is bij uitstek een onderwerp waarop je elkaar niet beconcurreert, maar omhoog helpt.”

 

Meer weten over wat de ABU en zijn leden doen om diversiteit en inclusiviteit te bevorderen?

Stuur een mail naar Yoka Eeltink

Gerelateerde artikelen