ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

“Onze mensen zijn altijd tweede keus. Door de crisis worden zij nu eerste keus.”

Renzo Deurloo van GreenFox

Renzo Deurloo (46) is eigenaar en oprichter van GreenFox Social Return. Zijn firma helpt mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk. Met groot succes. “Ons doel is niet om winst te maken, maar om mensen aan werk te helpen. De coronacrisis biedt hen kansen. En dat is het enige wat zij willen: een kans.”

Wat doet GreenFox Social Return precies?

Wij creëren duurzame werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Iedereen heeft talenten. Bij de term ‘afstand tot de arbeidsmarkt’ denken werkgevers vaak aan mensen met een zware geestelijke of fysieke beperking. Maar dat is niet zo. Bij ruim 90% van de mensen gaat het om andere dingen. Het zijn drop outs, mensen met ADHD of dyslectie. Maar denk ook aan mantelzorgers of mensen met een opleiding of werkervaring waar geen of nauwelijks vraag naar is. Iedereen die langer dan drie maanden zonder werk zit, valt onder deze doelgroep. Onze grootste uitdaging is om vooroordelen weg te nemen bij werkgevers.”

Hoe stomen jullie kandidaten klaar?

“We begeleiden hen intensief en hebben veel contact, soms dagelijks. We helpen ze als ze schulden hebben en nemen andere drempels weg die hun kans op werk belemmeren. Vervolgens leiden we mensen op en bieden ze een werkplek. Opdrachtgevers mogen deze werknemers uitproberen. Bevalt het niet? Dan stoppen we direct. Geen enkel risico voor onze opdrachtgevers. Na een jaar worden ze vaak in dienst genomen. Dat gaat om niet. Wij maken wel winst, maar doen niet aan winstmaximalisatie. Ons hoogste doel is om mensen aan werk te helpen. Wij investeren in hen om ze te kunnen laten vertrekken. Verlaat iemand ons, dan vieren we dat met taart, bloemen of een etentje.”

 

Ons hoogste doel is om mensen aan werk te helpen. Wij investeren in hen om ze te kunnen laten vertrekken naar de opdrachtgever.

 

Hoe raakt de coronacrisis jullie?

“In de eerste plaats werkt twee derde van mijn collega’s nu vanuit huis. We hebben onze werknemers  daarbij slim opgesplitst. De teamleden die werken voor een bepaalde opdrachtgever, laten we niet als club werken, maar deels thuis, deels op kantoor. Zo kunnen we, mocht iemand ziek worden de continuïteit garanderen.”

Jullie mensen kunnen wel doorwerken?

“Ja, de meesten gelukkig wel. Sectoren als de bouw en infra draaien gewoon door. Medewerkers hebben vooral veel vragen over het werken volgens het RIVM-protocol. Het motto is nu: afstand houden, je handen vaak wassen en hoesten of niezen in je elleboog. We instrueren ze goed. Onze medewerkers zijn ons visitekaartje. Hoesten op een ‘foute’ manier is nu net zo onbeschoft als boeren in het openbaar. Omdat onze doelgroep toch al op moet boksen tegen allerlei vooroordelen, moeten ze het wat dat betreft altijd een stukje beter doen.”

De huidige crisis biedt jullie ook kansen zei je al.

“Ja. Je ziet nu een grote vraag ontstaan naar bepaalde beroepen, omdat er mensen uitvallen of extra vraag ontstaat bij bepaalde sectoren. Onze mensen zijn normaal gesproken vaak tweede keus. Men denkt al snel: die heeft een tijd thuis gezeten, daar zal wel iets mis mee zijn. Door de krapte die nu ontstaat, worden zij opeens eerste keus. En dat is fantastisch. Het enige wat mijn mensen willen, is een kans. En die krijgen ze nu. Die kans grijpen ze met drie handen aan. En wie denk jij dat er meer gemotiveerd is: een ‘reguliere’ kandidaat of iemand die al drie jaar thuis zit? Ons alternatief blijkt voor werkgevers vaak beter dan het ‘origineel’.”

Je bent een zeer bevlogen, sociale ondernemer. Dat heeft ook te maken met je eigen geschiedenis?

“Ja. Ik heb alle middelbare scholen in Zeeland wel zo’n beetje gehad. De term ADHD bestond toen nog niet, ik was ‘lekker druk’. Niet onbeleefd of vervelend hoor, maar ik kon niet stilzitten, was altijd grappen aan het maken en erg bijdehand. Als enige in de familie ben ik niet gaan studeren, maar op jonge leeftijd gaan werken. Toen ik uiteindelijk op Beursplein 5 terechtkwam, veranderde mijn zogenaamde beperking in een voordeel. Iemand met ADHD die goed van de tongriem is gesneden, past daar juist heel goed. En ik was heel goed in rekenen, dat hielp ook. Dat was wat hoor. Die jongen van wie iedereen dacht: dat zal nooit wat worden, reed opeens in een grotere auto dan zijn vader.”

Je ouders waren vast opgelucht.  

“Zij hebben altijd vertrouwen in mij gehouden. Ik was niet dom en ben erg ondernemend. Ze wisten dat ik iets kon, maar wat, dat was toen nog niet duidelijk. Hun houding was: wil je vuilnisman worden? Prima. Maar zorg dan wel dat je een goede vuilnisman wordt. Dat idee, iedereen kan iets, dat is nu exact de filosofie van GreenFox Social Return. Wij zeggen zelf: iedereen heeft een voorsprong, een talent. Focus op wat mensen wel kunnen. En dat werkt, want sinds onze oprichting in 2009 hebben we al honderden mensen aan werk geholpen en zijn we nog geen enkele opdrachtgever kwijtgeraakt.”

Wat kunnen we in Nederland beter doen?

“Ik vind het belachelijk dat we voor eenvoudige arbeid nog steeds mensen uit het buitenland halen, terwijl er zoveel Nederlanders beschikbaar zijn. Wij werken bijvoorbeeld fantastisch samen met de gebroeders Traub, die stukadoors opleiden. Zij zeggen: ‘Wij kunnen van iedereen een stukadoor maken.’ Daarbij kijken ze niet naar de persoon, maar naar het muurtje. In Nederland vergeten we wel eens dat je niet iedereen in de schoolbanken kunt zetten. Veel van onze mensen werken graag met hun handen. Wij doen alsof dat een schande is, maar dat is het niet. Overigens verdient een stukadoor zo’n 30, 40% meer dan iemand met een hbo-diploma.”

Wat ontroert je?

“De appjes die mensen me sturen. Al zijn ze al drie jaar weg, ze blijven appen. Bijvoorbeeld: ‘Ik heb een huisje gekocht.’ Of: ‘Mijn vrouw is zwanger van de eerste baby.’ Elke keer dat ik zo’n appje krijg, realiseer ik me wat voor een impact werk heeft op het leven van mensen. Dat is niet te onderschatten. Want zonder onze inspanningen en die van onze opdrachtgevers, hadden ze dat eerste huisje niet kunnen kopen en was die baby er waarschijnlijk ook nog niet gekomen. Dat soort berichtjes werkt verslavend voor mij. Het is mijn drive om door te gaan. Samen met onze opdrachtgevers veranderen we voor veel mensen hun toekomst op een hele positieve manier.”

Gerelateerde artikelen