ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Podcast Aan het werk maakt duidelijk hoe werk levens verandert

Door verhalen te vertellen geef je mensen een gezicht. Dat is het uitgangspunt van het tweede seizoen van Aan het werk, een podcast van de ABU waarin mensen aan het woord komen die, ondanks een moeilijke start, hun weg naar werk vonden. “Werk is meer dan een inkomen,” zegt podcastgastheer Joop de Boer. “Het geeft structuur, eigenwaarde en een plek in de maatschappij.”

Het idee voor de podcast begon al vóór Joops eerste werkdag bij de ABU. Toen aan hem gevraagd werd wat hij wilde doen, antwoordde hij: “Een podcast maken.” Joop: “Ik houd van het vertellen en het ophalen van verhalen. Verhalen van mensen die een moeilijke weg hebben afgelegd kunnen anderen inspireren. Vanuit mijn werk bij UWV en uitzendorganisatie Olympia weet ik dat dit werkt.”

Het eerste seizoen van de podcast had een meer beleidsmatige insteek, waarin het thema publiek-private samenwerking en arbeidsmarktinitiatieven centraal stonden. In het tweede seizoen is gekozen voor de persoonlijke benadering: de verhalen van de werkzoekenden zelf. “Werk geeft je het gevoel dat je ertoe doet,” zegt Joop. “En dat verdient een podium.”

Astrid en Joop over podcast

De kunst van het verzamelen

Het verzamelen van deze persoonlijke verhalen is niet altijd eenvoudig. “Het begint bij onze leden, zij hebben de mooie voorbeelden. Vervolgens komt er veel regelwerk bij kijken, zegt Astrid Wintershoven, communicatieadviseur bij de ABU met een lach. “We hebben hierbij gelukkig goede hulp van collega Wilma.” Astrid voert de voorgesprekken met de gasten om meer te weten te komen over hun achtergrond en drijfveren. “We gaan heel zorgvuldig om met de kwetsbaarheid van de kandidaten die hun verhaal delen. Ze moeten zich veilig voelen tijdens de opnamen en ervan op aan kunnen dat hun verhaal een positieve impact heeft.”

De podcast Aan het werk is een bron van inspiratie. Het moedigt luisteraars aan om meer te denken in kansen, minder in beperkingen en om iedereen een eerlijke kans te geven op de arbeidsmarkt en in de maatschappij.

Kansen creëren voor kwetsbare groepen

Joop benadrukt de rol van uitzendorganisaties bij het bieden van kansen. “Uitzenders denken in mogelijkheden, bieden coaching, en brengen mensen in contact met bedrijven die openstaan voor werkzoekenden met een bijzondere achtergrond. Dat netwerk van bedrijven is essentieel.” Astrid: “Een van onze gasten, een ex-gedetineerde, ging al vanuit de gevangenis solliciteren. Dat bleek heel lastig. De combinatie van de inzet van Dienst Justitiële Inrichting binnen de gevangenis en uitzender Manpower maakte het mogelijk om de brug naar werk te slaan. Dat gaf hem na zijn vrijlating meteen een andere startpositie.”

De uitzendbranche speelt dus een cruciale rol als verbinder, maar ook in het proces van coaching en opleiding. “Het is vaak een gezamenlijke inspanning tussen de publieke en private partners, kortweg PPS, waarbij alle partijen zich inzetten om kwetsbare groepen een kans te geven,” stelt Joop. “Maar uiteindelijk moeten ze het zelf doen. Dat vraagt een groot doorzettingsvermogen.”

Verhalen die raken

Elk verhaal is indrukwekkend, maar er zijn momenten die zowel Joop als Astrid persoonlijk het meest zijn bijgebleven. Zoals het verhaal van Omid, die 3 jaar geleden Afghanistan moest ontvluchten. Op dat moment wist hij nog niet dat zijn vrouw zwanger was. Joop: “Toen zijn vrouw en kind eindelijk naar Nederland kwamen, kon hij zijn zoon voor het eerst in zijn armen nemen. Als vader kun je je niet voorstellen hoe dat moet zijn,” vertelt Joop, zichtbaar emotioneel geraakt. Astrid: “Ik was ook onder de indruk van hoe Omid zijn verhaal verbeeldde door de metafoor van de boom. De bladeren die vallen, staan voor alles wat hij verloren heeft, maar nu kan hij nieuwe bladeren laten groeien in Nederland.” Nora, een andere gast, vertelde haar verhaal over de weg uit de bijstand en hoe zij uiteindelijk weer op haar plek in de maatschappij kwam. “Haar verhaal laat zien hoe belangrijk het is dat mensen geloven in hun eigenwaarde,” zegt Astrid. “Het is niet alleen door training en werkervaring, maar ook door inspirerende rolmodellen zoals Nora dat anderen weer in zichzelf gaan geloven.”

Wat willen jullie dat luisteraars meenemen?

De boodschap die Joop en Astrid willen overbrengen, is duidelijk: luister naar iemands verhaal en geef mensen een kans. Joop: “Het kan iedereen, dus ook jou, overkomen om op een zijspoor terecht te komen. Neem het verhaal van Henny, die dakloos werd nadat hij verliefd was op een vrouw en haar naar Spanje volgde. Hij kwam berooid terug, maar dankzij de hulp van het Leger des Heils en uitzender PDZ heeft hij nu zijn leven weer op de rit.” Astrid vult aan: “De persoonlijke verhalen geven mooie inzichten. Zoals het effect van werk op je gezin, de extra uitdagingen van mensen in een rolstoel of hoe belangrijk het is dat uitgevallen jongeren weer een doel krijgen. Mensen kunnen weer meedoen in de maatschappij. We zijn telkens weer geïnspireerd door wat dit met hen doet.”

Derde seizoen

Over een derde seizoen wordt al volop nagedacht. Joop: “Er zijn zo veel organisaties die zich inzetten voor anderen, denk aan TENT Nederland die met andere bedrijven helpt de arbeidsmarktintegratie van vluchtelingen te versnellen en de Start Foundation die met Open Hiring mensen helpt aan de slag te komen. Daar zijn nog heel veel mooie en inspirerende verhalen op te halen.”

Gerelateerde artikelen