ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

She Matters en Adecco bieden toegangspoort naar baan

Hoog opgeleid, uiterst gemotiveerd, twee- of drietalig; de vrouwen van She Matters zijn het allemaal. Ze zijn ook nieuwkomers, gevlucht uit hun land van herkomst. Hun zoektocht naar werk wordt belemmerd door het stempel ‘vluchteling’. Adecco Nederland ziet kansen en biedt de vrouwen een toegangspoort naar een baan.

Christina Moreno is van Mexicaans-Amerikaanse komaf en werkte zich met veel doorzettingsvermogen op tot mensenrechtenadvocaat in Den Haag. In 2017 kwam ze in aanraking met hoogopgeleide, vrouwelijke statushouders. “Ze ontroerden me. Deze vrouwen zijn hun land ontvlucht. Ik droom van een reisje of een nieuwe auto, hun droom is het hebben van een baan op niveau. Ze zijn ontzettend gemotiveerd om voor zichzelf en hun familie te zorgen, maar willen ook echt carrière maken. En dat is lastig, want slechts 11% van de statushouders in Nederland heeft werk en dat percentage zal voor vrouwelijke vluchtelingen nog lager liggen.”

Sisterhood

In de avonduren begon Moreno zich in te zetten voor deze vrouwelijke nieuwkomers. “Ik noemde het ‘The Thing’, tot ik op een avond in 2017 ergens de hashtag ‘She Matters’ zag. Dat was het.” Moreno zegde haar baan op en wijdde zich volledig aan She Matters, dat deels uit een stichting bestaat en deels uit een BV. “Ik selecteer kandidaten op basis van een uitgebreide screening en assessment. Zij volgen in kleine groepjes zes weken ons Lotus Flower-programma met allerlei vormen van coaching en cursussen. Daarbij draait het ook om onderling contact, support, vriendschap, kortom: sisterhood. We sluiten elk programma feestelijk en ceremonieel af. Ik ben dan altijd weer geroerd door de metamorfose van deze vrouwen, hun gedrevenheid en hun toewijding.

 

Net zoals expats zijn deze kandidaten internationaal georiënteerd en hoog opgeleid.

 

Rode loper

Helaas: werkgevers staan niet te trappelen. Hoe Moreno ook pitchte, ze kreeg slechts mondjesmaat kandidaten geplaatst. Hier gaat Adecco Group nu een rol spelen. Jasper Rynders, directeur Executive Relations: “Onze wereldwijde slogan is: Making the future work for everyone. En werk zien we als een eerste levensbehoefte. Bepaalde groepen hebben moeite om zich toegang te verschaffen tot de arbeidsmarkt. Wij kunnen helpen, omdat we de warme relaties met opdrachtgevers al hebben. We vormen een brug, rollen als het ware de rode loper uit voor deze vrouwen. Niet vanuit liefdadigheid, maar omdat we weten dat ze onze opdrachtgevers veel te bieden hebben.”

Directe match

Afgelopen zomer startte de samenwerking. Rynders: “We focussen eerst op administratieve functies; we konden via ons label Top Secretaries al direct een paar matches maken. Deze gesprekken lopen nu. Daarna kijken we verder. Er is ook een werkgever die zegt: deze kandidaat voldoet niet aan de functie-eisen, maar ze is zo goed en leuk dat we een positie gaan creëren die recht doet aan haar talent.”

Taal vormt geen barrière, integendeel. Moreno: “De meeste vrouwen zijn afkomstig uit Syrië. Zij hebben op de universiteit van Damascus, voorheen een van de beste universiteiten ter wereld, Engelstalig onderwijs genoten. Ze spreken vloeiend Engels en Arabisch. Veel van onze participanten zijn bezig met het leren van de Nederlandse taal en spreken het op middelmatig tot goed niveau.”

Zakelijke benadering

Hoewel de eerste reacties positief zijn, is en blijft het overtuigen van opdrachtgevers het belangrijkste obstakel. Rynders: “Opdrachtgevers zeggen bijvoorbeeld: ‘Er zijn al zoveel goede kandidaten, waarom zou ik voor deze vrouw kiezen?’ Anderen willen vooral ‘goed doen’.” Moreno: “Maar wat mij betreft gaat het niet om ‘goed doen’. Ik presenteer deze vrouwen bewust niet als een charity case, maar als een unieke aanwinst. Die zakelijke benadering werkt veel beter bij opdrachtgevers. Wij zijn zelf ook zakelijk. Vandaar ook het scherpe onderscheid tussen de stichting She Matters – met het Lotus Flower-programma – en de BV, waar we een fee vragen voor het plaatsen van hooggekwalificeerde kandidaten.”

Anders denken

Rynders: “Deze vrouwen moet je zien als het toefje slagroom op de taart. Hier kunnen zomaar de CEO’s van de toekomst tussen zitten. Ze zijn een heel fijne groep om mee te werken. Je hoeft ze niet te motiveren of overtuigen, ze zien de mogelijkheden en willen hun eigen bestaan vormgeven. Ik probeer werkgevers een andere bril op te zetten, te laten kijken naar wie niet in het standaardplaatje past. Een werkgever zei: ‘Je hebt me de ogen geopend.’ Wij maken dit soort initiatieven ook onderdeel van onze aanbestedingen en dat werkt aantoonbaar zeer goed.”

Rotvraag

Moreno maakt een vergelijking met expats, die wel een positief imago hebben: “Net zoals expats zijn onze kandidaten internationaal georiënteerd en hoog opgeleid. Hun drive en soft skills komen daar nog eens bij. Alleen dragen ze het stempel ‘vluchteling’ en hebben zij daardoor een aantal jaar niet kunnen werken. Vaak krijg ik de vraag of deze vrouwen niet beschadigd zijn door het verleden, de oorlog, hun vlucht. Ze hebben zeker veel meegemaakt, maar dit belemmert deze vrouwen niet om goed te functioneren.”

Coaching niet nodig

De kandidaten van She Matters ontvangen dezelfde coaching als andere kandidaten van Adecco. Extra coaching is niet nodig, gezien het selectieve voortraject van She Matters. Wat is er volgens Rynders wel nodig om deze hooggeschoolde vrouwen succesvol te bemiddelen? “Opdrachtgevers moeten goed nadenken over welke plek in het bedrijf geschikt is voor deze kandidaten. En moeite doen om de kandidaat echt te leren kennen. Vraag je als werkgever ook af waarom je dit doet en nog niet eerder hebt gedaan. Dat moet meer zijn dan ‘Oh, kijk ons eens hip zijn’. Communiceer jouw motivatie naar alle medewerkers. Maar alles begint bij de wil. Want als je wilt, is alles mogelijk.”

Pure winst

Een belangrijk voordeel van de She Matters-kandidaten: ze brengen diversiteit op de werkvloer. Moreno: “Hier in Nederland valt nog veel winst te behalen op dat vlak. Gek, want het is al talloze keren bewezen dat diverse bedrijven het op allerlei vlakken beter doen.” Rynders: “We zijn in Nederland horende doof en ziende blind. We hebben deze groepen keihard nodig. Want anders zit de BV Nederland over een aantal jaar met een structureel tekort aan werkenden.” Moreno: “Als She Matters in Nederland een succes wordt, dan bouw ik dit internationaal uit. Maar mijn echte droom is om ‘out of business te zijn’, dat het bestaan van She Matters onnodig is, omdat de maatschappij gelooft in de kracht van deze vrouwen.

Gerelateerde artikelen