ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Column: De brief voor de Koning

Sieto de Leeuw

In de nacht voordat hij tot ridder wordt geslagen, verbreekt Tiuri de regel dat hij met niemand mag praten. Hij opent de deur van de kapel en krijgt een verzoek waarvan hij de gevolgen niet kan overzien. Koste wat kost moet hij een belangrijke brief overhandigen aan koning Unauwen. Tiuri twijfelt maar hij gaat het doen. Voor de goede zaak. Het wordt een tocht vol ontberingen, gevaren, een strijd tussen goed en kwaad. Een tocht waarin hij zwaar op de proef wordt gesteld en hij moet vechten voor een waardige zaak. Een tocht die hem volwassen maakt en zal louteren.

Wie heeft het niet gelezen, dit boek van Tonke Dragt. In 1962 geschreven en nog steeds een mooi en pakkend verhaal. En sinds 20 maart te zien op Netflix (The Letter for the King). Ook dat.

De tocht die Tiuri onderneemt heeft grote parallellen met de actualiteit. De coronacrisis is te vergelijken met de zware tocht die de jonge ridder aflegt. Er dreigt gevaar. Er zijn veel spelers. De uitkomst is ongewis. Zijn inzet onverminderd. Samenwerken is het parool. En creatief denken noodzakelijk.

De ABU en zijn leden werken er hard aan om zoveel mogelijk uitzendkrachten aan het werk te houden. Daartoe hebben we onder andere een online platform geopend om leden die uitzendkrachten zoeken in contact te brengen met leden die uitzendkrachten hebben van wie het werk door de overheidsmaatregelen is weggevallen. Denk bijvoorbeeld aan de horeca en luchtvaart.

We willen – net als de vakbonden – dat zoveel mogelijk uitzendkrachten aan het werk blijven. Hoe langer de uitwerking van de NOW duurt, hoe lastiger dat echter wordt. Want opdrachtgevers verkeren in onzekerheid. Dat signaal hebben we duidelijk afgegeven in Den Haag. We pleiten voor gerichte maatregelen die snel en eenvoudig uit te voeren zijn, zodat uitzendkrachten en uitzenders snel zekerheid hebben.

 

We willen – net als de vakbonden – dat zoveel mogelijk uitzendkrachten aan het werk blijven.

 

In deze tijd moeten we met elkaar zoeken naar onconventionele en creatieve oplossingen. Dat lukt. De marktplaats die ik noemde is er zo een. En wat te denken van DOORZAAM, dat per direct van-werk-naar-werkvouchers beschikbaar stelt? Of de recreatiebranche waarmee we in gesprek zijn als het gaat om uitbreiding van de huisvestingsmogelijkheden voor arbeidsmigranten.

Samen staan we sterk. Samen komen we uit deze crisis. En u weet vast wat ik u aanraad ter ontspanning.

Gerelateerde artikelen