Denkend aan Holland
‘Denkend aan Holland zie ik breede rivieren traag door oneindig laagland gaan’, het is de eerste zin uit het overbekende gedicht van Hendrik Marsman. Het gedicht beschrijft het Nederlandse landschap en de strijd tegen het water. Ik moet door de huidige coronacrisis steeds aan die eerste zin denken. Ons maatschappelijk leven ernstig vertraagd, bedrijven staan stil en samen trekken we ten strijde tegen het coronavirus.
We noemen het ‘het nieuwe normaal’. Werken in de anderhalvemeter-economie. Het is de stip op de horizon die premier Rutte onlangs aan bedrijven en werkenden bood. Eerst de kappers weer open en daarna ontrolt zich langzaam de langverwachte herstart van onze economie. De schade van twee maanden stilstand is groot. Zonder NOW-regeling zouden er meer dan een miljoen extra werklozen zijn. Dit jaar krimpt onze economie met bijna 10%. De helft van de bedrijven verwacht de crisis niet te overleven als deze zes maanden gaat duren. Het zijn duizelingwekkende cijfers, die we nog maar moeilijk kunnen bevatten en die ons economische beeld voor de komende jaren zullen kleuren.
Wat betekent ‘het nieuwe normaal’ voor bedrijven? Stilstand wordt ingeruild voor werken en ondernemen met de voet bij de rem. In veel sectoren is er in ‘het nieuwe normaal’ sprake van krimp, dus bedrijven kachelen nog steeds achteruit. Een golf van reorganisaties komt eraan, want bedrijven moeten zich aanpassen aan ‘het nieuwe normaal’. Wendbaarheid wordt belangrijker dan ooit. Voor bedrijven én voor mensen. Dat weten we als afdronk van eerdere grote crises en dat geldt nu eens te meer. In Zuid-Korea moest de opening van de horeca na een paar dagen alweer worden teruggedraaid.
Uitzenders zijn bij uitstek degene die bedrijven helpen bij het organiseren van wendbaarheid. Eerst bij de opstart met hr-advies over de inrichting van veilig en gezond werken, met goed georganiseerde flexibiliteit en met op maat gesneden personeelsplanning in de anderhalvemeter-economie. Daarna bij het verder herstel met het faciliteren van de groei.
Ook voor werkenden bieden uitzendondernemingen uitkomst. Zij kunnen als geen ander ‘van-werk-naar-werk’ organiseren, zoals dat ook na de financiële crisis op grote schaal gebeurde. Juist intersectoraal, met her- en bijscholing en met gebruikmaking van big data om de arbeidsmarktwaarde van werkenden goed zichtbaar te maken. Zo helpen uitzenders werkenden oversteken in de anderhalvemeter-economie en trekken ze de arbeidsmarkt weer vlot. Samen met UWV, gemeenten en werkgevers.
Denkend aan Holland, zie ik ondanks de enorme crisis kansen voor de branche om van waarde te zijn in ‘het nieuwe normaal’.