ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Dennis Mortier (directeur Consolid): “Onze allocatiefunctie nu maximaal waarmaken”

Dennis Mortier Consolid 2

Veel bedrijven verkeren in zwaar weer door de coronacrisis, ook in de uitzendsector. Er is onzekerheid en vraaguitval. Toch ziet Dennis Mortier, directeur Consolid en bestuurslid van de ABU, ook nieuwe initiatieven en samenwerking ontstaan. “Juist nu kan de uitzendsector haar maatschappelijke meerwaarde goed laten zien.”

Wat merkt uw bedrijf van de coronacrisis?

“Als bemiddelaar in vervoer en veiligheid is door het sluiten van de scholen een van onze belangrijkste activiteiten weggevallen. Schooltaxi’s en zorgvervoer zijn niet meer nodig en in het openbaar vervoer is het in snel tempo veel rustiger geworden. Opdrachtgevers hebben alle boventallige uitzendkrachten naar huis gestuurd. Aan de andere kant is de vraag naar distributiechauffeurs voor het vullen van de supermarkten en de thuisbezorging juist sterk toegenomen. En bovendien zien we een toestroom van potentiële nieuwe kandidaten die elders werk hebben verloren.”

Hoe geeft u in deze crisistijd invulling aan goed werkgeverschap?

“Waar mogelijk proberen we uitzendkrachten te herplaatsen. De horecalevering is stilgevallen, chauffeurs uit die branche kunnen nu prima in de retail aan de slag. Hetzelfde geldt voor taxichauffeurs. Zij kunnen direct ingezet worden voor de thuisbezorging van de Albert Heijn of Jumbo. Uitzendkrachten die toch thuis komen te zitten, willen we zo veel mogelijk in dienst houden. Daar doen we onze uiterste best voor en gelukkig lijken de steunmaatregelen van het kabinet dit ook te ondersteunen. Als dit voorbij is, willen we de draad direct weer oppakken. We willen binding houden en communiceren daarom veel met onze uitzendkrachten. We gaan het gesprek aan en proberen waar nodig onzekerheden en angst weg te nemen.”

 

Wij maken het bedrijven mogelijk om af te schalen en op te schalen waar nodig. En personeel bieden wij de overstap naar ander werk in lastige economische tijden.

 

Heeft de uitzendsector genoeg financiële reserves om de klappen op te vangen?

“De sector heeft een aantal goede jaren achter de rug. We hebben daarom een redelijke buffer kunnen aanleggen. Maar vergeet niet dat vorig jaar al lichte krimp te zien was. Intern zijn veel uitzendondernemingen hard gegroeid, terwijl het resultaat minder was. Bovendien heeft de Wet arbeidsmarkt in balans, die per 1 januari inging, de uitzendsector begin dit jaar al een knauw gegeven. Ook bij ons is payrolling uit het portfolio verdwenen. Het ging dus al even wat minder, maar deze crisis treft de sector natuurlijk wel heel hard. Als deze situatie langer dan een aantal maanden aanhoudt, wordt het voor iedereen erg lastig.”

Kunt u uit de voeten met de maatregelen van het kabinet?

“De maatregelen geven op papier een enorme impuls en het kabinet heeft er veel applaus voor gekregen. Ook wij kijken er als bedrijf positief naar, maar er zijn ook vragen. De technische uitwerking is nog onduidelijk en die kan flinke gevolgen hebben. Is de uitwerking zoals wij verwachten, dan zullen de maatregelen ervoor zorgen dat uitzendbureaus veel mensen in dienst kunnen houden. Het steunpakket vervangt de WW en houdt het bij de werkgever. Dat is heel sterk. Toch wil ik wel een kanttekening plaatsen. Negentig procent subsidie om iemand in dienst te houden, is natuurlijk fijn. Maar het betekent ook dat er tien procent eigen kosten zijn. Voor grote ondernemingen kan dit een flinke kostenpost worden. Een kostenpost die we niet onbeperkt lang kunnen dragen. Niemand weet hoe lang deze situatie zal gaan duren, maar voor nu zijn het de juiste maatregelen en doen ze wat ze moeten doen: rust bieden voor de volledige markt.”

Hoe helpt de ABU zijn leden en uitzendkrachten?

“De ABU helpt ons door het bieden van de juiste informatie. Er komt momenteel zo veel op ons af. Met zijn deskundigheid scheidt de ABU het kaf van het koren. Elke dag verschijnt er op hetzelfde tijdstip een adequate en zeer welkome nieuwsbrief. Daarnaast onderhoudt de ABU op een heel goede manier de contacten met de politiek en UWV. Ze behartigen op een snelle en intensieve manier de belangen voor alle uitzendorganisaties. Daar zijn wij als Consolid erg tevreden over.”

Wat kunnen uitzendondernemingen doen om elkaar te helpen?

“Er wordt al veel gedaan. De ABU faciliteert het contact tussen de leden op een prima manier en daardoor kan er, bijvoorbeeld via LinkedIn, heel goed vraag en aanbod uitgewisseld worden. Ook wij slaan inmiddels de handen ineen met collega-ondernemers en plaatsen bijvoorbeeld onze taxichauffeurs door naar werk in distributiecentra. Iedereen heeft daar belang bij. Het is belangrijk dat die centra blijven draaien én dat mensen blijven werken. Werkgevers voelen door de steunmaatregelen de verplichting om extra inzet te tonen om mensen aan het werk te houden. Bovendien ontstaan er daardoor ook interessante initiatieven waarbij thuiszittend personeel vrijwilligerswerk gaat doen.”

Voor welke opgave staat de branche?

“Juist nu kan de uitzendbranche haar maatschappelijke meerwaarde goed laten zien. Wij maken het bedrijven mogelijk om af te schalen en op te schalen waar nodig. En personeel bieden wij de overstap naar ander werk in lastige economische tijden. De distributie, zorg en beveiliging hebben in deze situatie op zeer korte termijn extra handjes nodig. De uitzendbranche heeft de juiste contacten en opleidingscapaciteiten. Aan ons dus de taak om onze meerwaarde te benutten en te zorgen dat wij onze allocatiefunctie juist nu maximaal waarmaken.”

Gerelateerde artikelen