ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Duidelijkheid over de NOW 2.0 is broodnodig

Het is vrijdagmiddag als ik op mijn thuiswerkplek een appje krijg van de beide ondernemers van Mise en Place: een groot uitzendbureau in de hospitality en al jaren lid van de ABU. Het doek is gevallen. Ik spreek kort met een van de directeuren en ben getroffen door zijn enorme gedrevenheid om ondanks de gigantische teleurstelling vooruit te kijken. Het tekent zijn ondernemersgeest. 

In een paar weken tijd heeft Corona vernietigend toegeslagen bij Mise en Place. Geen evenementen, geen business. Bedrijf weg, werk weg, bijna vierduizend medewerkers zonder werk. Ongelofelijk triest. Het geeft de crisis een gezicht, meerdere gezichten: de beide ondernemers en hun duizenden medewerkers. 

Ik vrees dat het niet bij dit ene uitzendbedrijf zal blijven. Er liggen goede jaren achter ons, maar de marges waren vaak dun. Uitzenden werd te vaak te goedkoop ingekocht. De NOW-regeling, hoe voortvarend uitgetekend en uitgevoerd ook, biedt onvoldoende soelaas. 

Ook als we over een paar weken een beetje opengaan zijn we er nog lang niet. De anderhalvemetereconomie zal immers nog steeds een krimpeconomie blijven. Dus moeten we nu al nadenken over NOW 2.0. Want 1 juni nadert met rasse schreden.

Menig uitzender die besloten heeft NOW aan te vragen en uitzendkrachten aan zich heeft verbonden, komt heel snel voor ingewikkelde vragen te staan. Wat gaat de markt doen? Kunnen we door met NOW? Voor hoe lang? Onder welke voorwaarden? Wat als…?

Snelheid, duidelijkheid én zekerheid over de NOW 2.0 zijn broodnodig. En beter passende voorwaarden om meer uitzendkrachten perspectief te kunnen bieden en meer uitzendondernemingen toegang te geven tot steunmaatregelen.

Een lagere toegangsdrempel en kostendekkende steun zijn keihard nodig als de crisis langer duurt. Om meer gevallen als Mise en Place te voorkomen. En vooral ook om onze branche straks bij de herstart van onze economie zijn belangrijke rol te kunnen laten spelen.

Gerelateerde artikelen