ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Enrike Rutten, operationeel directeur HappyNurse: “Onze uitzendkrachten maken schrijnende situaties mee.”

Hoe gaat het met jullie?

“Omdat onze flexmedewerkers bij soms zwaar besmette zorginstellingen werken, zijn enkele ziek geworden. Sommigen zijn nu zelfs op de intensive care beland. Dat heeft impact. En zakelijk? We draaien goed, maar het is niet booming. In eerste instantie was er zelfs een rem op de inhuur, want de vaste medewerkers van klanten mochten niet meer met verlof en konden niet meer op vakantie. Er ontstond een soort adrenaline waarin vaste medewerkers vanuit hun passie voor het vak zich honderd procent inzetten, letterlijk en figuurlijk. Bij ons viel hierdoor een deel van de vraag weg.”

Hoe is de situatie nu?

“Die vraag kwam langzaam wel weer op gang, maar toen werden we voor een nieuwe uitdaging gesteld; om verspreiding van het virus te voorkomen, bedongen opdrachtgevers exclusiviteit. Uitzendkrachten moeten zich dus aan één instelling verbinden en kunnen niet langer werken waar en wanneer ze willen. We hebben alles in goede banen kunnen leiden, mede dankzij onze pool aan fase B- en C- uitzendkrachten. Ik verwacht wel dat we het een stukje verderop in deze crisis veel drukker gaan krijgen. Veel vaste medewerkers van instellingen zijn overbelast en hard toe aan verlof of vakantie.”

 

Sommige medewerkers zijn op de intensive care beland. Dat heeft impact.

 

Welke maatregelen hebben jullie genomen?

“Al onze krachten moeten goed beschermd hun werk kunnen doen en zich veilig voelen. Dat is essentieel. Dat zorgt soms voor moeilijke dilemma’s. Want wat als het vaste personeel bij een instelling er minder beschermd bijloopt dan wij gewend zijn? Dan is het raar als een uitzendkracht van Happy Nurse als enige wel met beschermende pak en maskers rondloopt. Daarover hebben wij intensief contact met opdrachtgevers. We komen er altijd uit, zonder te tornen aan de veiligheid van onze mensen. En onze kantoren? We hebben een hoofdkantoor en 28 vestigingen door heel Nederland. Al onze medewerkers werken vanuit huis. Dat gaat prima, maar collega’s beginnen elkaar nu wel te missen.”

Hoe geven jullie nu invulling aan goed werkgeverschap?

“Uiteraard door die veiligheid heel serieus te nemen. Daarnaast blijven we als vanouds opleiden en trainen, maar nu volledig digitaal. Veel van onze krachten maken schrijnende situaties mee. We zijn er voor hen. Ze kunnen altijd hun verhaal kwijt. Daarin zijn ook de franchiseondernemers heel belangrijk. Zij onderhouden intensief contact met hen.”

Wat zijn de positieve punten van deze crisis?

“Flexibiliteit is in de zorg nog wat minder ontwikkeld dan in andere sectoren. Er wordt vooral ad hoc ingehuurd. Voor ons is dat heel arbeidsintensief. Wij willen graag voor de langere termijn kunnen plannen. Deze crisis dwingt ons en onze opdrachtgevers beter te organiseren. Er is nauwer overleg en we kijken samen beter naar de forecast en vullen een vraag soms anders, creatiever in. Zo hebben we bijvoorbeeld studenten geneeskunde van ons zusje HappyMedStudent boven formatie ingezet op een afdeling waar veel ouderen ziek zijn. Een geweldige oplossing. Die studenten zien het als een leerzaam avontuur en weten van aanpakken.”

Wat valt u het meeste op?

“In deze beangstigende tijd heeft iedereen zijn spierballen getoond. Er is een groot beroep gedaan op onze flexibiliteit, die van onze flexmedewerkers en die van klanten. Samen zijn we gekomen tot waar we nu staan. Dat raakt en ontroert me.”

Wat is de grootste uitdaging voor de toekomst?

“Onze zorgprofessionals vitaal, gezond en happy houden!”

 

Dit interview stond in het ledenvakblad Reflex mei 2020

Gerelateerde artikelen