ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Marja Beumer directeur eigenaar van Projob: “De verbinding, de creativiteit en de oplossingsgerichtheid; dat zijn de cadeautjes van deze crisis.”

Hoe gaat het met jullie?

“Redelijk goed. We kunnen doordraaien, maar krijgen wel behoorlijke klappen te verwerken omdat ook in het administratieve segment tijdelijke contracten beëindigd worden. Maar dat komt wel weer goed. We zijn financieel gezond en hebben een aardige buffer opgebouwd.”

Welke maatregelen hebben jullie genomen?

“Zo’n 85% van onze medewerkers werkt nu vanuit huis, de rest zit op kantoor. We overleggen via Teams en Zoom. Dat werkt prima en dat zet mij wel aan het denken over het kantoor van de toekomst. Thuiswerken biedt voordelen, zeker voor medewerkers die dagelijks in de file staan. Zelf heb ik gisteren een Zoombijeenkomst voorgezeten met klanten. Als niet zo digitaal onderlegde 64-jarige ben ik daar trots op.”

Hoe geven jullie nu invulling aan goed werkgeverschap?

“Elke dag om 12.00 uur kunnen klanten, medewerkers en tijdelijke krachten online inloggen voor gratis ‘stoelyoga’. Een collega, die ook yogadocente is, verzorgt dit. Onze coaches stellen hun diensten nu online beschikbaar. Iedereen kan in werktijd gratis een half uur coaching krijgen. Zo proberen we de gevoelens van onzekerheid en stress die mensen toch ook wel ervaren, te verminderen. Ik merk dat collega’s die thuiswerken vooral het fysieke contact missen. Goede communicatie fungeert, zeker nu, als een anker. Ik geef extra aandacht. Als iemand het even moeilijk heeft, maak ik daar een wandeling mee en alle collega’s hebben een vaste externe coach. Onze acties worden gewaardeerd. Een klant zei: ‘Wat een geweldige partner zijn jullie. Niet alleen op zakelijk, maar ook op menselijk vlak.’”

Wat valt je het meeste op in deze tijd?

“De snelheid waarmee dingen blijken te kunnen veranderen. Vorige week sprak ik een klant uit een klassiek ingerichte onderneming waarin verder gedigitaliseerd moest worden. Verwachting was dat dit twee jaar zou gaan duren. En wat blijkt, door de coronacrisis is het hen in vier weken gelukt! Dat zie je nu overal: onze wendbaarheid en ons aanpassingsvermogen zijn groter geworden. We blijken oude patronen nu veel makkelijker los te kunnen laten en zijn creatiever en oplossingsgerichter. Wat me vooral opvalt, is de nieuwe hang naar collectiviteit. Voorheen vond ik dat we als sector en als maatschappij te veel op ons eigenbelang gericht waren. Maar kijk nu eens. We zetten samen de schouders eronder, willen delen. Wow! De verbinding, de creativiteit en de oplossingsgerichtheid; dat zijn de cadeautjes van deze crisis.”

Wat is de grootste uitdaging voor de toekomst?

“We moeten ons razendsnel aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. We kunnen niet langzaam wennen aan een recessie; we gaan nu met een rotgang van krapte naar overschot. Zelf heb ik al meerdere dips meegemaakt, maar voor de jongere collega’s is dit een nieuwe situatie. Wat ik vooral hoop, is dat we ons door deze crisis bewuster worden van hetgeen echt belangrijk is. Samenwerken, delen, gezondheid, Dat is altijd al onze filosofie geweest. Geen winstmaximalisatie, maar welzijnsmaximalisatie. Dankbaar zijn voor wat je hebt.”

Je wilde zelf nog iets kwijt.

“Ik had drie mensen op tijdelijk contract. Ik heb ze allemaal verlengd. Dat is een risico in deze tijd, maar dat hoort bij ondernemerschap. Het is ook een signaal waar mensen vertrouwen uit putten. Op 18 september bestaan wij 25 jaar. Dat jubileum ga ik vieren, met iedereen.”

Dit interview stond in het ledenvakblad Reflex mei 2020

Gerelateerde artikelen