ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Patricia Pronk, Actief Werkt!, zoekt altijd naar verbindingen

“Alleen al bij Royal FloraHolland en Schiphol vielen tijdens de eerste weken van de coronacrisis zo’n 400 banen weg voor onze flexmedewerkers. We zijn toen meteen met hen in gesprek gegaan om in beeld te brengen wie herplaatst wilde worden en wie een training of opleiding wilde volgen. Vervolgens hebben we voor iedereen die open stond voor herplaatsing ander werk gezocht. Omdat bij huidige opdrachtgevers de vraag niet voldoende bleek om iedereen weer aan het werk te krijgen, zijn we breder gaan kijken. Via ons netwerk kwamen we terecht bij supermarktketen Hoogvliet. Zij kwamen handen tekort op het distributiecentrum en de e-commerceafdeling.

Bij Hoogvliet konden onze mensen direct aan de slag, zonder omscholing. Want ze werken daar met hetzelfde orderpicksysteem als bij Royal FloraHolland. Ook bij het AMC, een bestaande klant, konden we meer mensen plaatsen. Bij hen was het logischerwijs drukker dan normaal. Uiteindelijk hebben we op deze manier zo’n 60 medewerkers kunnen herplaatsen. Waar mogelijk zetten we ook de werk-naar-werk vouchers van DOORZAAM in. Daarmee konden we bijvoorbeeld acht flexibele arbeidskrachten alvast inwerken op andere afdelingen binnen Royal FloraHolland, waardoor ze straks als de markt weer aantrekt duurzamer inzetbaar zijn.

We zijn altijd alert op het versterken van verbindingen. Niet alleen tussen ons met de flexmedewerker en de klant, maar ook tussen de klant en flexmedewerker onderling. Want flexmedewerkers werken het liefst langere tijd met dezelfde collega’s bij hetzelfde bedrijf, en de klant ziet graag iemand die is ingewerkt en een hoge productiviteit heeft. Deze tijd maakt verbinden voor langere tijd wel lastiger. Toch proberen we dat wel. Bijvoorbeeld door continu met elkaar in gesprek te blijven, flexmedewerkers urengarantie te geven en hen op basis van hun ambities op te leiden, zodat ze breder inzetbaar zijn.”

Gerelateerde artikelen