ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Inzicht in de wereld van werk in transport en logistiek

De logistiek staat voor grote uitdagingen: er is een tekort aan personeel en digitalisering en verduurzaming dwingen de sector tot verandering. Werk aan de winkel dus, aldus TLN-directeur Jan Boeve.

“Nederland is een land met veel logistieke bedrijvigheid,” zegt Jan Boeve, directeur van Transport en Logistiek Nederland (TLN). “De bouwsector, industrie, detailhandel, agrarische sector, zorgaanbieders en consumenten zijn allemaal afhankelijk van logistiek. De bevolking en economie groeien ondertussen, waardoor de behoefte aan logistieke ruimte toeneemt. Maar die ruimte is tevens nodig voor andere maatschappelijke behoeften. Voor dat dilemma zullen we de komende jaren samen oplossingen moeten vinden.”

"We komen structureel 10.000 chauffeurs en mensen in ondersteunende functies tekort."

Jan Boeve, Directeur Transport en Logistiek Nederland

Arbeidsmigratie hard nodig

Dat is zeker niet de enige uitdaging waar de sector voor staat. Ook het grote tekort aan personeel baart Boeve zorgen. “We komen structureel 10.000 mensen tekort. Chauffeurs en mensen in ondersteunende functies. En dat tekort gaat toenemen. Veel oudere chauffeurs gaan de komende jaren met pensioen en de nieuwe generatie chauffeurs wil niet meer zoveel uur per week werken. Dat betekent dat je voor het internationale transport voor elke vacature niet één, maar anderhalve chauffeur nodig hebt.” Binnen Nederland is er in diverse regio’s nog steeds personeel te krijgen, zegt Boeve. “We willen iedereen die in Nederland woont, graag aan het werk helpen. Maar arbeidsmigratie blijft keihard nodig. In de toekomst zijn er door robotisering en automatisering minder mensen nodig. Maar daar zijn we nog niet. Willen wij dat alle versproducten in de supermarkt liggen? Willen we dat een nieuwe fiets op tijd in de winkel is? Willen we dat onze online bestellingen snel in huis zijn? Dan is het essentieel om te zorgen dat er voldoende mensen voor het transport en de logistiek zijn.”

Schaalvergroting onvermijdelijk

Een andere opgave die er voor de transport en logistiek ligt, is de verduurzaming. Zo wordt onder meer ingezet op de elektrificatie van het stadsvervoer, vertelt Boeve. “Er komen steeds meer milieuzones, waardoor binnensteden moeilijker te bereiken zijn. Overlaadpunten en kleinere elektrische wagens moeten dat oplossen. Dat is duurzamer, maar zorgt voor meer files en vraagt om meer chauffeurs. Terwijl de arbeidsmarkt al krap is. Verduurzaming vraagt bovendien om grote investeringen van bedrijven in wagens en extra personeel. Daardoor is schaalvergroting onvermijdelijk.” Door de personeelskrapte en de noodzaak van verduurzaming zal de sector steeds meer data-gedreven en efficiënter moeten gaan werken, stelt Boeve. “Digitalisering en automatisering van werkprocessen vragen om nieuwe kennis, talenten en vaardigheden van medewerkers. Maar door de krappe arbeidsmarkt en hoge werkdruk is er vaak weinig tijd bij bedrijven om mensen op te leiden.”

Roel van Kempen, operationeel directeur Allroad: “Wij blijven staan voor kwaliteit.”

“Het tekort aan chauffeurs is een groot probleem in de sector. We merken dat veel transportbedrijven nog traditioneel denken en niet meebewegen met de markt. Ze zoeken dan chauffeurs die vijftig uur per week willen werken. Maar de nieuwe generatie wil dat niet meer. Goede profielen worden daardoor regelmatig afgewezen. Terwijl een vacature prima vervult kan worden door meerdere mensen met minder uren.

In de warehouses speelt een ander probleem. Daar zien we dat personeel door malafide partijen voor te lage tarieven wordt aangeboden. Dat gaat ten koste van de mensen die er werken en het bederft de markt. Want bedrijven gaan daardoor niet in zee met gecertificeerde ondernemingen, die zich wel netjes aan alle regels houden en investeren in hun medewerkers. Wij zijn dan ook een warm voorstander van de vergunningplicht voor uitzenders.”

Veel te lage pakkans

De laatste uitdaging die Boeve voor zijn sector ziet, is het waarborgen van de kwaliteit van werk. “Onze cao is een waardevol instrument om een gelijk speelveld en eerlijke concurrentie te creëren. Bij inhuur van personeel raden we onze leden altijd aan om met ABU-uitzendbureaus in zee te gaan, vanwege het verplichte keurmerk. Maar dat neemt niet weg dat we kritisch naar onszelf moeten blijven kijken, bijvoorbeeld als het gaat over werkdruk of werk- en rijtijden. Daarbij is het essentieel dat de overheid meer geld vrijmaakt voor handhaving. Want het zijn vooral malafide spelers die onze sector onder druk zetten en de pakkans is op dit moment veel te laag.”

Toekomstgericht opleiden

“Er zijn een aantal zaken die binnen onze branche echt beter kunnen en moeten,” besluit Boeve zijn verhaal. “Ons imago klopt niet met de werkelijkheid, waardoor we potentiële medewerkers mislopen. Daarom zijn we onlangs de campagne ‘Het lukt alleen met de logistiek’ gestart. Met name de instroom van meer jongeren met een migratieachtergrond is zeer gewenst. Zij laten de transport en logistiek vaak links liggen, omdat het een onbekende sector voor hen is.” Verder moet de duurzame inzetbaarheid van medewerkers verbeteren, stelt Boeve. “Niet alleen door het automatiseren van fysiek belastende werkzaamheden, maar ook door het opleiden van medewerkers. Zodat ze kunnen blijven meedoen in een werkomgeving die sterk verandert door digitalisering en verduurzaming. Voor de uitzendbranche liggen er naar mijn idee twee mooie uitdagingen: om ons te ondersteunen bij het aantrekken van nieuwe doelgroepen en door mee te denken over toekomstgericht opleiden. Laten we samen die handschoen oppakken.”

Julian van der Meijden, CFO bij RGF Staffing Nederland: “We leiden op en bieden perspectief.”

“De grootste uitdaging in onze sector is het behouden van gekwalificeerd personeel. Een groot deel van onze klanten kampt met een structureel tekort aan chauffeurs en logistiek medewerkers, maar is beperkt in staat om loyaliteit bij deze doelgroep te creëren. Om deze uitdaging het hoofd te bieden, investeren wij continu in wervings- en opleidingsprogramma’s. We geloven in duurzaam ondernemerschap en dat betekent: opleiden en perspectief bieden. Wij ondersteunen onze flexkrachten in elke loopbaanfase: van een bijbaan als studentchauffeur tot eerste startersfunctie en uiteindelijk een professionele baan. Daarnaast bieden we onze medewerkers maximale flexibiliteit. We maken gebruik van een innovatief digitaal platform waarop zij hun eigen werktijden kunnen bepalen. Dit platform bedient ook klanten. Zo kunnen we snel en efficiënt de juiste match vinden en hebben we real-time inzicht in beschikbaarheid en planning. Zo kunnen we snel inspelen op de personeelsbehoeften van klanten.”

Gerelateerde artikelen