ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Door jobcarving heeft Stedin nu allround monteurs én assistent-monteurs: “Je moet het vooral willen en er bewust voor kiezen”

Netwerkbeheerder Stedin staat voor de maatschappelijke opgave om de elektriciteitsnetwerken in de provincies Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland klaar te stomen voor de energietransitie. Dat betekent jaarlijks een flinke uitdaging om het gasnet te onderhouden en het elektriciteitsnet uit te breiden. Alleen al in 2023 legde Stedin 1.300 kilometer aan elektriciteitskabels aan en breidde de capaciteit van het net uit met 425 megawatt. Dit is te vergelijken met de elektriciteitsvoorziening van 1,5 keer de stad Den Haag.

Dit is al een grote uitdaging, maar helemaal met de toch al krappe arbeidsmarkt. Jobcarving bleek een van de oplossingen. “In 2018 startten we met ons serviceteam en werken we niet meer alleen met allround monteurs die álle werkzaamheden kunnen uitvoeren. We hebben de taken opgesplitst, zodat de technisch minder complexe taken door een assistent-monteur verricht kunnen worden. Hierdoor kunnen meer kandidaten instromen in deze nieuwe functie. We leiden ze zelf op binnen het serviceteam,” zegt projectleider Juul den Edel van Stedin. Zo zijn al ruim honderd trajecten gestart voor mensen met een zogenoemde ‘afstand’ tot de arbeidsmarkt. Dit begon voor mensen in de Participatiewet, maar als je het goed doet, krijg je ook een grotere ‘vijver’ met kandidaten,” zegt teamleider Kirsten de Jager. “Een grote omslag was om niet meer te denken in functies, maar vanuit taken.”

Advies en trainingen

USG Restart helpt werkgevers om jobcarving toe te passen. “Werkgevers staan er steeds meer voor open, maar vinden het ook lastig hoe ze het moeten aanpakken”, ziet Jannette van Blitterswijk, businesslinemanager Restart Carrière & Inclusieve Arbeidsmarkt. USG Restart helpt hen met advies over de aanpak en welke taken geschikt zijn. “Vaak gaat het om repeterende taken, (deel)taken waar geen specialistische kennis voor nodig is of taken waar personeel niet aan toekomt. In een gesprek ontstaan binnen een uur vaak al ideeën voor jobcarving-profielen. Daarnaast helpen we bestaande medewerkers en leidinggevenden ook met ‘on the job’-trainingen om er goed mee om te gaan. Voor een allround monteur is het bijvoorbeeld ook wennen om bepaalde taken niet meer te doen en over te dragen aan de assistent-monteur.”

Meestal detacheert USG Restart werknemers eerst een halfjaar bij de werkgever, die hen daarna zelf in dienst neemt. “Dat is een veilige kennismaking voor zowel werkgever als werknemer. Hierdoor is het laagdrempeliger en weet de werkgever dat alle specialistische zaken rond verzuim, vakanties, risico’s en eventuele extra ondersteuningsmaatregelen goed geregeld zijn. Zo is het ook toegankelijk voor kleine ondernemers, zoals de bakker op de hoek,” aldus Van Blitterswijk. In bijna alle gevallen leidt dit tot een duurzame plaatsing: 95% van de kandidaten gaat uiteindelijk over op een vast contract bij de werkgever.

Succesfactoren

Stedin en USG Restart hebben een structurele samenwerking waarbij USG Restart naast de werving van kandidaten ook zorgt voor jobcoaching. Belangrijke succesfactoren voor jobcarving zijn volgens Van Blitterswijk aan de werkgeverskant vooral een open blik om personeelswerving anders in te vullen. “Vaak met een bewuste keuze om hun team compleet te maken met een afspiegeling van de maatschappij. Daarnaast is vooral in het begin vaak extra geduld en begeleiding nodig. Meestal is ook een collega als ‘buddy’ een must als vast aanspreekpunt op de werkvloer. Voor werknemers kijken we uiteraard naar hun talenten en drijfveren, maar vaak is motivatie de belangrijkste succesfactor.” Bij Stedin onderschrijven ze dit. “Wat wij doen, kan eigenlijk overal. Je moet het vooral willen en er bewust voor kiezen”, aldus De Jager.

Door jobcarving op haar plek bij Prénatal

Shannon (31) ging - na een succesvolle proefplaatsing - aan de slag bij Prénatal. Zij werd daarmee de duizendste kandidaat met afstand de arbeidsmarkt die USG Restart met behulp van jobcarving naar werk begeleidde. Na verschillende werkervaringen ontdekte Shannon dat ze moeite had om zich alle benodigde vaardigheden eigen maken. Dat maakte haar onzeker. Dit veranderde toen Shannon via UWV deelnam aan een Werk Fittraject bij USG Restart. Samen met een jobcoach bracht ze haar talenten en drijfveren in kaart en coachingsplan opgesteld. Een sollicitatie bij Prénatal volgde. Door de doorgaans zeer brede functie voor verkoopmedewerker meer prikkelarm te maken, vond zij hier haar plek. “Shannon heeft haar plek verkoopmedewerker helemaal gevonden. Ze houdt de winkel netjes en verzorgt bijvoorbeeld de bevoorrading, maar ze hoeft klanten niet te adviseren. Daar hebben haar collega’s nu meer tijd voor. Dat bevalt wederzijds heel goed. We zijn erg blij dat we haar een werkplek kunnen bieden waar zij zich veilig en comfortabel voelt,” aldus Iris Peeten-van Limpt, people & culture business partner van Prénatal.

Dit artikel verscheen in Uitzendwerk 1 – 2024

Gerelateerde artikelen