ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Het winnende concept van een bevlogen uitzender

Heroyam oprichter Hans Drijver:

“Ik wil vooral impact maken”

De titel Starter van het Jaar vormt voor Hans Drijver een mooie bekroning van een veelbewogen jaar. Als medeoprichter van uitzendbureau Heroyam hielp hij honderden Oekraïners aan werk. De winst wordt geïnvesteerd in medewerkers en gedoneerd aan het goede doel. Wat drijft deze jonge uitzendondernemer? “Een bedrijf is niet langer op aarde om winst aan aandeelhouders uit te keren. Ik wil vooral een positieve impact hebben op het leven van mensen.”

Wat is uw achtergrond?

“Ik heb in Zwolle bedrijfskunde gestudeerd op het Windesheim, met marketing als specialisatie. Al tijdens mijn studie ben ik gestart als freelancer en op mijn twintigste had ik een online marketingbureau met vijf medewerkers. Toen kwam Covid. Wat ik thuis achter mijn laptop zat te doen, kon ik ook in het buitenland. Als een digital nomad heb ik een halfjaar door Azië gereisd. Begin dit jaar kwam ik terug.”

En nu bent u op uw 26e opeens een succesvol uitzendondernemer.

“Als je dat acht maanden geleden tegen me had gezegd, had ik je waarschijnlijk uitgelachen. Maar inderdaad. Toen ik thuiskwam, ging ik op een vrijdag lunchen met mijn goede vriend Bart Dikkeschei. De oorlog in Oekraïne was toen net begonnen en er kwamen veel mensen naar Nederland. Bart, die een sterke connectie heeft met Oekraïne, wilde hen helpen met werk. Ik was direct enthousiast. Dat vormde het startschot voor Heroyam. Na de lunch zijn we direct aan de slag gegaan. Ik heb snel een website gemaakt, een logootje geknutseld en wat online campagnes gedraaid. De maandag daarop zat de inbox vol. We werden weggeblazen door de respons. We schrokken een beetje, dachten: straks staan hier vijfhonderd man op de stoep. We gaan de zaken serieuzer aanpakken. De eerste verloning vond bij wijze van spreken nog plaats op de achterkant van een bierviltje, maar in twee weken tijd hebben we een bakoffice opgebouwd en waren we up and running. Ook hebben we heel snel het ABU-keurmerk behaald. Dat was voor ons belangrijk. We zijn een jong, gek uitzendbureau dat alles net anders doet, maar wel met een solide fundament.”

Jullie succes is mede te danken aan het feit dat jullie winst gebruiken om extra te investeren in uitzendkrachten. Wat overblijft gaat naar een goed doel.

“Dat klopt. We zijn gewoon een bv, en willen ook graag goede deals maken met klanten. Maar wij maken geen winst om er zelf rijk van te worden. Door ons bedrijfsmodel hoeven we minder te focussen op marges en kunnen we veel investeren in het opleiden van onze krachten en eigen medewerkers. De winst die overblijft, doneren we volledig aan goede doelen. Dat is ook opgenomen in onze statuten. Die doelen worden mede bepaald door medewerkers. De eerste donatie was voor ‘Children of Heroes’, dat kinderen helpt die door de oorlog in Oekraïne wees zijn geworden.”

Op welke manier investeren jullie in uitzendkrachten?

“We doen een stapje extra, qua tijd, energie en middelen. Uitzendkrachten krijgen een fiets om naar hun werk te komen. Ze beginnen in een startersbaan, die soms iets onder hun niveau is. In die tijd krijgen ze Nederlandse taalles en is er daarna ook de mogelijkheid om andere vormen van opleiding te volgen. Zo stomen we hen klaar voor een volgende baan en kunnen mensen doorgroeien. We begeleiden mensen zeer intensief, ook op de werkvloer. Belangrijk is ook dat we – letterlijk – hun taal spreken en cultuur kennen. Onze medewerkers komen zelf uit Oekraïne.”

Om te kunnen focussen op Heroyam heeft u uw marketingbedrijf op een laag pitje gezet. Wat drijft u?

“Als ondernemer word ik heel enthousiast van nieuwe ideeën. En hier zie ik echt mogelijkheden. Met Heroyam kunnen we impact maken op de levens van mensen en echt iets betekenen. Dat is ontzettend mooi. Op dinsdag is het bij ons verloningsdag. De reacties die we dan soms krijgen… Mensen brengen chocolade en zelfs champagne. We kregen laatst een screenshot van iemands eerste loonstrookje met allemaal hartjes erbij. Tijdens een wandeling in Zwolle werden Bart en ik om de hals gevlogen door twee uitzendkrachten die op een terrasje zaten. Daar komt mijn drive vandaan.”

“Met Heroyam kunnen we impact maken op de levens van mensen en echt iets betekenen. Dat is ontzettend mooi.”

Persoonlijk wordt u hier niet rijk van.

“Integendeel. We leggen erop toe. De eerste lonen hebben we van ons eigen spaargeld betaald en ook de harde groei financieren we zelf. De eerste maanden hebben we geen salaris genomen. Inmiddels hebben we een bescheiden loon; er zijn uitzendkrachten die meer verdienen. Het boeit me niet zo. Ik woon in een klein appartementje in Zwolle, maar de meeste tijd ben ik toch aan het werk.”

Steeds meer uitzenders maken serieus werk van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vormen jullie de voorhoede van een nieuwe generatie?

“Ik hoop het. In het hele bedrijfsleven zie je dat er meer aandacht komt voor mvo. Met name jongeren verwachten dat ook van ondernemers. Dus er vind wel een kanteling plaats. Een bedrijf is niet langer op aarde om winst aan aandeelhouders uit te keren. En met een paginaatje mvo op je website kom je ook niet langer weg. Lege woorden tellen niet, acties wel.”

Heroyam hielp in korte tijd honderden Oekraïners aan werk. Wat is uw ambitie nu?

“Wij willen het sociaal-maatschappelijk betrokken uitzendbureau van Nederland worden. Ons bedrijfsmodel is ook prima van toepassing op andere groepen, zoals statushouders of mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt. Deze groepen zijn bij uitstek geschikt om uitzendwerk als springplank naar de arbeidsmarkt te gebruiken.”

Wat is daarbij jullie grootste uitdaging?

“We hebben talloze uitzendkrachten, maar te weinig opdrachtgevers. Inderdaad; in de huidige arbeidsmarkt is dat het omgekeerde probleem. We merken dat veel opdrachtgevers werken met preferred suppliers waar ze al jaren zaken mee doen. Het is moeilijk daar tussen te komen. Daar komt bij dat we zelf wel eens nee zeggen tegen klanten. Een opdrachtgever moet, net als wij, de bereidheid hebben te investeren in uitzendkrachten en een fatsoenlijke prijs te betalen. We gaan niet mee in die race naar de bodem.”

Wat kan helpen, is jullie recente uitverkiezing tot Starter van het Jaar in de uitzendbranche.

“Zeker, dat is een supermooie erkenning. We zijn met alle medewerkers naar de uitreiking geweest om dit moment samen te vieren. Die uitverkiezing laat zien dat wij als jong uitzendbureau wel echt kwaliteit leveren. Daar ben ik trots op. We zijn met een gezonde naïviteit aan dit avontuur begonnen, niet gehinderd door enige kennis van de uitzendbranche. Het was een rollercoaster. Nog steeds, eigenlijk.”

Gerelateerde artikelen