Nedflex werkt samen met klanten aan ‘Waanzinnig Werkgeverschap’: als goed niet goed genoeg is
Soms is goed niet goed genoeg. Althans, niet voor Nick Bos, CEO van Nedflex. Samen met zijn opdrachtgevers werkt hij aan wat bij Nedflex ‘Waanzinnig Werkgeverschap’ heet. “We willen ons onderscheiden op kwaliteit en duurzaamheid.”
‘Gewoon’ goed werkgeverschap? Prima natuurlijk, zo meent Nick Bos. “Maar,” zo zegt hij: “ABU-uitzenders zijn allemaal goede werkgevers. Het is niet langer onderscheidend. Om succes te hebben en te komen tot duurzame inzet van medewerkers, moet je er een paar flinke scheppen bovenop doen. Dat doen wij niet alleen zelf; wij helpen ook onze klant om een betere werkgever te worden.”
Klantobsessie
Nedflex, een middelgrote uitzender in Noord-Holland, is vooral actief in de agrarische sector, food en bakery, de horeca en de vrijetijdssector. Bos: “Wij leiden aan klantobsessie. We werken steeds intensiever met klanten samen, ontwikkelen nieuwe diensten en werkwijzen, die erop gericht zijn onze opdrachtgevers zelf productiever te maken.” Dat Waanzinnige Werkgeverschap is daar een logisch uitvloeisel van. “Zomaar een klein voorbeeldje. Voor een grote klant, waar wij inhouse zitten, hebben we een nieuw, geïntegreerd onboardingsproces ontworpen, volledig digitaal. Medewerkers hoeven dan niet eerst onze onboarding te volgen en vervolgens die van onze klant. Zo’n strakke, efficiënte onboarding levert zowel de klant, onszelf en de medewerkers iets op. Bij een andere klant hebben we een gezamenlijke goodybag ontwikkeld, die medewerkers de eerste werkdag ontvangen.”
"Concurrentie op prijs willen we niet meer. Wij kiezen ervoor om ons werkgeverschap en dat van onze klant naar een next level te brengen en de duurzaamste te zijn."
Nick Bos, CEO van Nedflex
Nedlab
Deze kleine voorbeeldjes vormen wat Bos betreft slechts een voorproefje van hetgeen komen gaat. “Ik kan je nu nog niet zeggen wat dat Waanzinnig Werkgeverschap inhoudt. Dat gaan we ontdekken in ons ‘Nedlab’. We richten hiervoor een fysieke plek in, bij wijze van knipoog hebben we zelfs al doktersjassen besteld. Alle ideeën, hoe wild ook, zullen we daar gaan testen. Denk bijvoorbeeld aan een AI-device die uitzendkrachten begeleidt on the job, in plaats van een jobcoach. Of denk aan de totale regie op je eigen werkrooster. Medewerkers zijn op zoek naar meer regie over de ‘planning’ van hun leven. Daarbij staat werk niet per se op één. Het draait meer om zingeving.”
Kosten terugverdienen
Het initiatief van softwareontwikkelaar Afas om elke medewerker op vrijdag vrij te geven met behoud van loon, gaat Bos een stapje te ver. “Een mooi initiatief, maar kosten zijn wel een factor. Je kunt heel veel leuke dingen verzinnen, maar we moeten samen met de klant de kosten wel terug kunnen verdienen. Bijvoorbeeld doordat je werknemers langer vasthoudt, ze productiever worden of minder vaak ziek zijn. Dat zijn elementen die we meenemen bij het testen; er moet een aantoonbaar effect zijn. En in dat proces betrekken we uiteraard ook onze klanten. Uiteindelijk willen we onze klanten de beste werkgevers laten zijn. En uiteraard voeren we innovaties ook zelf in. Zo zijn we nu aan het experimenteren met flexibele werktijden.”
Moordende concurrentie
Het was de krapte op de arbeidsmarkt, die Bos inspireerde om het werkgeverschap een boost te geven. “Het is ontzettend moeilijk geworden om nieuwe medewerkers te vinden. De cost for hire zijn daardoor ook erg gestegen. We vissen allemaal in dezelfde vijver en de concurrentie is moordend. Die concurrentie op prijs, dat willen we niet meer. Wij kiezen er nu voor om ons werkgeverschap en dat van de klant naar een next level te brengen en de duurzaamste te zijn. Op die manier worden we aantrekkelijker voor kandidaten en weten we ze langer vast te houden.”
Beste uitzender van 2024
Sectoren verschillen wel, als het gaat om innovatiebereidheid, zo merkt Bos. “De agrarische sector maakt de afgelopen jaren heel veel gebruik van arbeidsmigranten. Dat heeft niet per se geleid tot innovatief werkgeverschap. In de horeca zie ik die bereidheid veel meer. De klappen die zij hebben gehad, onder andere door corona, heeft hen gedwongen te innoveren.”
Ondertussen heeft Nedflex zijn eerste succes op weg naar Waanzinnig Werkgeverschap binnen. Onlangs werden ze uitgekozen tot het beste uitzendbureau van 2024. Nedflex staat op de eerste plaats van de MT1000-ranglijst in de categorie uitzendbureaus. De MT1000-ranglijst is een onderzoek van ondernemersplatform MT/Sprout onder zakelijke beslissers. Bos: “Deze eerste plaats is een enorme steun in de rug om onze plannen rond werkgeverschap verder uit te rollen.”