Informatiepunten voor arbeidsmigranten: 1 plek voor alle vragen over wonen, werken en leven
Begonnen in Brabant, nu in ontwikkeling in heel Nederland: speciale informatiepunten voor arbeidsmigranten. Alles wat internationale medewerkers moeten weten over wonen, werken en leven in Nederland, vinden zij hier op 1 plek. Handig, want het is best lastig om in een vreemd land alle informatie te vinden die je nodig hebt. Stel je voor, je komt net in Nederland aan. Een nieuw land, met een vreemde taal, en andere regels – waar begin je? De informatiepunten zijn dé plek om te starten met alle vragen over wonen, werken en leven.
Programmamanager Arbeidsmigratie Peter Loef en zijn collega Koen Vogel hebben zich meteen bij de start aangemeld voor dit initiatief. Loef legt uit: “In Brabant werken we vanaf het begin samen met gemeenten, vakbonden en de provincie om dergelijke informatiepunten op te zetten. We zijn het gesprek begonnen over het formaliseren van de samenwerking in een stichting, en toen heeft het ministerie van SZW besloten om dit project landelijk uit te rollen. Daarmee ontstond het plan om een landelijk netwerk te organiseren van lokale fysieke en rondreizende informatiepunten en deze te koppelen aan en onderdeel uit te laten maken van de 35 arbeidsmarktregio’s. Zo werden Work in NL-informatiepunten in het leven geroepen.”
Hulp op 2 manieren
De informatiepunten werken op 2 manieren:
- Directe hulp in de moedertaal: arbeidsmigranten stellen gewoon vragen in hun eigen taal. Of het nu gaat over inschrijving bij de gemeente, een zorgverzekering regelen, of belastingzaken – ze worden direct geholpen. Vaak zelfs door mensen die zelf ook ooit nieuwkomer in Nederland waren.
- Doorverwijzing naar experts: voor moeilijkere vragen verwijzen de informatiepunten arbeidsmigranten door naar organisaties die expert zijn in bepaalde onderwerpen. Zo komen ze meteen bij de juiste plek uit voor antwoorden.
Vaste en rondreizende informatiepunten
Het eerste echte informatiepunt opende al eind 2023 in Brabant. Al snel volgde er meer locaties in deze regio, en ver daarbuiten. Van Den Haag tot Venlo: de informatiepunten zijn nu op plekken door heel Nederland te vinden. Arbeidsmigranten kunnen terecht met hun vragen in de bibliotheek in Waalwijk, of bij het informatiepunt in het stadskantoor in Utrecht. Vaak zijn er per regio, naast vaste informatiepunten, ook rondreizende bussen. Die rijden langs uitzendbureaus, bedrijven en grote huisvestingslocaties. Betrouwbare informatie, op loopafstand en praktisch voor de deur geparkeerd. Het voordeel van deze landelijke uitrol is dat iedere regio het informatiepunt op haar eigen manier kan invullen, afhankelijk van de lokale cultuur en omstandigheden.
Loef vertelt: “De inzet is om het aantal punten de komende periode verder uit te breiden. De 35 arbeidsmarktregio’s zijn gevraagd hun plannen te maken en daarbij ook rekening te gaan houden met de arbeidsmigranten in hun regio. De bestaande informatiepunten zijn voor hen dan ‘laaghangend fruit’. We richten dit in met samenwerkingsconvenanten, waarbij wij steeds benadrukken dat vooral de energie in de regio moet liggen. Daar moet het werk worden gedaan. Als de regio’s eigenaarschap voelen zullen ze er ook energie in steken. Een landelijk dictaat gaat niet werken; de landelijke partijen moeten zich inspannen de regio’s te laten excelleren.”
"We willen het aantal punten de komende periode verder uitbreiden. Het is belangrijk dat de regio's de vrijheid voelen om dit op hun eigen manier in te vullen. Landelijk moeten ze hierin ondersteund worden."
Peter Loef, Programmamanager Arbeidsmigratie
Rol van de ABU
“Wij wilden een landelijke samenwerking die (in ondersteunende zin) verbinding legt tussen de regio’s. Zo kunnen ervaringen en beschikbare inzichten regionaal aangereikt worden. En zo kan een nieuw initiatief makkelijk opstarten, omdat vanuit het landelijk overzicht direct goed werkende voorbeelden gedeeld kunnen worden uit andere informatiepunten,” licht Loef toe. “Door als ABU op deze manier betrokken te zijn, bieden we ook leden de mogelijkheid om bij de punten aansluiting te zoeken. Op een aantal plekken deden ze dat al. Onze leden waren bijvoorbeeld al betrokken bij de informatiepunten in Brabant, en wilden hun kennis, netwerk en dienstverlening graag beschikbaar stellen bij deze punten.” Loef maakt mede namens een aantal andere werkgeversorganisaties, waaronder de NBBU, inmiddels ook deel uit van de landelijke adviescommissie voor het ministerie op dit onderwerp. “Omdat wij binnen de ABU met 2 man fulltime beschikbaar zijn op arbeidsmigratie en volledig aangesloten zijn op wat er op dit onderwerp gebeurt, zijn we ook goed in staat verbindingen te leggen.”
Visie van de ABU op arbeidsmigratie
Deze informatiepunten passen goed bij de visie van de ABU op arbeidsmigratie: Brede welvaart heeft baat bij goed georganiseerde arbeidsmigratie. De ABU zet zich in om arbeidsmigratie goed te reguleren, gebaseerd op goed werkgeverschap. Daarbij staan sociale en maatschappelijke inclusie centraal. Dat arbeidsmigranten kloppende en betrouwbare informatie krijgen, helpt hen goed op weg in Nederland, en beschermt ze tegen misstanden. De informatiepunten bieden arbeidsmigranten de ondersteuning die ze nodig hebben. Zo zorgen we er samen voor dat arbeidsmigranten hun weg vinden in Nederland. Loef sluit af: “Ook verbinden we hier makkelijk andere initiatieven aan, zoals ons vangnetproject en sectorale initiatieven zoals de SNCU en Doorzaam. Door samenwerking hebben we een groter bereik en meer effect. Daarmee is het ook waardevol om de mooie dingen die we hebben ontwikkeld aan publieke activiteiten te kunnen verbinden.”