ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Randstad wil scholingsdeelname uitzendkrachten in twee jaar verdubbelen

Ontwikkelmogelijkheden afstemmen op de situatie en behoeften van werkenden is essentieel om een leven lang ontwikkelen mogelijk te maken. Hr-dienstverlener Randstad Groep werkt hiervoor nauw samen met de grootste opleidingsgroep van Nederland (NCOI Groep) en andere opleiders, zoals roc’s. Met één ontwikkelplatform voor uitzendkrachten en door nauwe samenwerking zorgen de partners voor meer maatwerk in het scholingsaanbod. Dat wordt ook steeds meer benut.

Randstad en NCOI kwamen begin 2021 overeen dat alle flexwerkers van Randstad Groep Nederland (o.a. Randstad en Tempo-Team) toegang kregen tot het aanbod van de opleiders binnen NCOI Groep. Dit als aanvulling op de al bestaande opleidingen en trainingen op het leerplatform Randstad Boost en Mijn Groei van Tempo-Team. Daarnaast wordt samengewerkt met 45 andere opleiders, waaronder roc’s. “Hierdoor is een breder leeraanbod ontstaan waarmee we meer maatwerk bieden,” zegt Linda Hopmans, die als directeur Bouw, Techniek & ICT verantwoordelijk is voor Randstad Boost.

Rol ROC
Op het centrale leerplatform vinden flexwerkers nu 450 online trainingen en ruim duizend (korte) opleidingen die voor iedereen vrij toegankelijk zijn. Ook kunnen hier uitgebreidere opleidingstrajecten worden aangevraagd. Voor mbo-opleidingstrajecten wordt samengewerkt met meerdere roc ’s, waaronder ROC van Twente. “Door deze publiek-private samenwerking wordt het mogelijk om werkenden meer maatwerk te bieden,” zegt Rick Damveld, adviseur bedrijfsopleidingen bij Stichting Endoor dat namens ROC van Twente landelijke samenwerkingen coördineert. “Voor Randstad werken we met groepen uitzendkrachten – zoals procesoperators – die hetzelfde vak willen leren, bijvoorbeeld in bbl-trajecten. Hierdoor kunnen wij lestijden, locaties en andere inhoudelijke zaken beter op hen afstemmen. Dit helpt ons roc om een leven lang ontwikkelen toegankelijker te maken voor iedereen.”

Resultaten en ambities
Samenwerking is volgens de partners hard nodig om meer talenten te benutten en om de groeiende mismatch tussen vraag en aanbod te verkleinen. “Met een diverser aanbod kunnen we meer mensen bereiken en iedereen een beter passend leeraanbod doen,” zegt Ilse de Cloe, commercieel directeur van NCOI Opleidingen. “Het intensiveren van opleidingsactiviteiten moet niet alleen de mensen bereiken die toch al met hun ontwikkeling bezig gaan. We moeten vooral de groep bereiken – werkenden en niet-werkenden – die dit het hardst nodig heeft. Dat kan door samen te zorgen voor mogelijkheden die passen bij hun behoeften.”

Randstad ziet de scholingsdeelname van flexwerkers de laatste jaren groeien en heeft stevige ambities. In 2020 volgden meer dan 10.000 van hun flexwerkers een opleiding. In 2021 waren dit er al 14.000. Hopmans: “Dit aantal willen wij de komende twee jaar verdubbelen.” Het loont ook om hierin te investeren. “Dat zien wij terug in de langere termijn dat mensen voor ons werken en in de medewerkerstevredenheid. Gemiddeld geven onze flexwerkers hiervoor een 7,5 maar na een opleiding is dat een 8. Ook zien wij mensen na een opleiding vaak een nieuwe stap zetten in hun loopbaan. En mensen in de techniek blijven na een opleiding twee keer zo lang bij ons. Iedereen heeft hier dus baat bij.”

Nieuwe stappen
Om meer uitzendkrachten te bereiken en stimuleren zich te ontwikkelen, gaan Randstad en NCOI data uit hun organisatie benutten om de mogelijkheden die er nu zijn beter inzichtelijk te maken. De Cloe: “Competenties ontwikkelen betekent vooral kansen laten zien en loopbaanpaden inzichtelijk maken. Het ontbreken van inzicht en zelfvertrouwen blijken de grootste barrières om nieuwe ontwikkelwegen in te slaan. Die obstakels willen wij zoveel mogelijk wegnemen.” Hopmans: “Zo kunnen meer mensen de regie nemen voor hun ontwikkeling. Of ze nu willen omscholen of verder willen in hun bestaande richting en willen werken aan hun ‘soft skills’. Hierdoor zien wij magazijnmedewerkers doorgroeien tot heftruckchauffeur en de kok die graag aan zijn motor sleutelt de overstap maken naar de mechatronica. Naast het opleiden zorgen we daarbij ook voor het testen, coachen en begeleiden van onze talenten.”

Van concurrentie tussen bekostigde en private opleiders is binnen de samenwerking weinig merkbaar. Damveld: “Wat opleiders doen, verschilt toch behoorlijk en daarbij zien we allemaal het grotere gezamenlijke belang voor de arbeidsmarkt.” De Cloe: “Als NCOI werken wij ook al langer samen met bijvoorbeeld roc’s. Concurrentie bestaat vooral in de perceptie van de buitenwereld. In de praktijk is er steeds meer samenwerking en streven we hetzelfde doel na: het terugdringen van de mismatch en het verhogen van de arbeidsmarktparticipatie.”

We streven allemaal hetzelfde doel na: het terugdringen van de mismatch en het verhogen van de arbeidsmarktparticipatie.

Melvin Hillenaar kon via Randstad Boost een nieuwe baan vinden met een tweejarig opleidingstraject. Wij spraken met hem over zijn nieuwe uitdaging.

 

Dit artikel verscheen eerder in Uitzendwerk – Maart 2022 – Nummer 1. 

Gerelateerde artikelen