ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Ondernemer Thecla Bodewes mist een gelijk speelveld en consistent beleid

Thecla Bodewes staat aan het hoofd van Thecla Bodewes Shipyards. Ze is de 7de generatie van een eeuwenoud familiebedrijf en runt 4 werven.

Thecla Bodewes over de arbeidsmarkt

“De uitzendbranche kan bijdragen aan een wendbare arbeidsmarkt door te zorgen voor een goed opgeleide flexibele schil die snel effectief en productief inzetbaar is, bijvoorbeeld voor een baan in de techniek. De veranderende arbeidsmarkt vraagt dat werkgevers en uitzenders samen investeren in het goed opleiden of omscholen van mensen, en in ons geval het promoten van technische beroepen in de industrie op alle niveaus, zowel voor de gouden handen als de slimme koppen.”

Ongelijk speelveld op Europees niveau

“De uitdagingen waar wij voor staan zijn de stijgende loon- en energiekosten en de steeds veranderende wet- en regelgeving in Nederland. Het zijn factoren die onze internationale concurrentiepositie niet ten goede komen. Scheepsbouwers in Azië profiteren van de lage lonen daar, maar wij kunnen niet zomaar mensen uit Vietnam hier laten werken. Ook de steeds veranderende wetgeving rondom flexibele arbeid zorgt voor een ongelijk speelveld op Europees niveau.”

Strenge bankregels zijn belemmering

“Wat onze groei echt belemmert, zijn de regels rondom de bankgaranties. Als iemand voor 10 miljoen euro een schip bestelt en een eerste aanbetaling doet, moet er een bankgarantie komen voor de koper. Die regels zijn zo streng geworden; dit lukt niet meer bij banken. Terwijl: wij bestaan al heel lang, hebben alles overleefd. In Nederland kijkt men graag terug. Dan wordt er weer gewezen op het RSV-debacle, maar hoe lang is dat wel niet geleden? We moeten vooruitkijken. We hebben in Nederland maakindustrie nodig als we welvarend willen blijven. Laten we zuinig zijn op onze bestaande industrieën, en op de stevige poot van familiebedrijven daarbinnen. De Nederlandse overheid bestempelt de scheepsbouw als een belangrijke maakindustrie. Er is een apart kantoor voor op het ministerie van Economisch Zaken. Ook vanwege de toenemende geopolitieke druk is dit iets wat we graag in eigen huis willen houden. Dan is het vervolgens ook zaak om dat te gaan faciliteren.”

Creatieve oplossingen

“Voor de bankgaranties hebben we een omweg gevonden: verzekeraars dekken het risico. Ook proberen we ons portfolio steeds te verbreden, bijvoorbeeld met de verkoop van scheepsontwerpen. Om de loonkosten te drukken verbeteren we constant werkprocessen. We werken nu bijvoorbeeld met robotlassers. Qua efficiency zitten we echt op de limiet, anders wordt het problematisch. Wat wij voor hebben op andere werven, is dat onze schepen technisch zeer geavanceerd zijn, relatief schoon en duurzaam. Daardoor kunnen rederijen besparen op brandstof, en dat is in deze sector een heel groot voordeel. Door die proces- en productinnovatie kunnen we de concurrentie met de Chinese en Indiase werven nog aan.”

Nodig: consistent overheidsbeleid en een gelijk speelveld

“Ik ben ondernemer. Uitdagingen zijn prima. Maar wat ik daarbij wel nodig heb is consistent overheidsbeleid en een gelijk speelveld. Die consistentie ontbreekt. Bovendien weet Nederland boven op de Europese regels altijd weer een eigen weg te zoeken en extra regels te creëren. De toekomst is uitdagend. Veel Nederlandse werven zijn al verdwenen. Per jaar kijken we: kan het nog? De risico’s zijn groot. Als het niet meer gaat, gooien we het roer om of stoppen we. Ik wil me niet laten verrassen door een faillissement. Mede daarom zet ik me ook in voor de sector als geheel. We moeten collectief optrekken, echt samenwerken. Nederlandse schepen hebben wereldfaam. Hoe klein we ook zijn, iedereen kent ons als maritiem land. Als na 5 jaar een schip op het droge gaat en de hoofdinspecteur zegt: ‘Je kunt zien dat dit schip in Nederland is gebouwd’, maakt dat me trots.”

Gerelateerde artikelen