ABU: Algemene Bond Uitzendondernemingen

Impact Europese wetgeving: alles op een rij

Zowel vanuit onze eigen regering als de EU komt er veel wetgeving op ons af. De ABU volgt deze ontwikkelingen nauwgezet en ondersteunt zijn leden zo goed mogelijk bij de implementatie hiervan. Hierbij op een rij: de belangrijkste verordeningen die onlangs in werking zijn getreden of dit jaar nog (gefaseerd) in werking treden, hoe de specifieke verordening zich verhoudt tot privacywetgeving en welke verplichtingen dat met zich meebrengt. 

We gaan in op:

  • CSRD
  • AI-Act
  • Data Act
  • Digital Service Act
  • Accesibility Act

CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive)

De CSRD (Richtlijn rond duurzaamheidsrapportage door ondernemingen) is een Europese Richtlijn die bepaalde bedrijven verplicht te rapporteren over duurzaamheid in een duurzaamheidsverslag. Dit houdt in dat zij worden verplicht om te rapporteren over hun impact op mens en milieu. De verplichting geldt vanaf 2024 voor bedrijven die eerder ook al aan de de Non-Financial Reporting Directive (NFRD) moesten voldoen. Vanaf boekjaar 2025 moeten ook grote bedrijven die eerder buiten de NFRD vielen, rapporteren.

Welke gevolgen heeft deze wetgeving voor onze branche?

De European Sustainability Reporting Standards (ESRS) bepalen wat bedrijven moeten rapporteren en zorgen ervoor dat dit op een uniforme manier gebeurt. Dit gaat bijvoorbeeld over de CO2-uitstoot, de man-vrouwverdeling in de top, personeelsbeleid of informatie over hoe bedrijven relaties met leveranciers beheren en de impact hiervan op de leveringsketen.

Hoe verhoudt deze wetgeving zich tot privacywetgeving?

Als werkgever lever je voor de rapportageverplichting géén persoonsgegevens van individuele werknemers aan. De privacywetgeving speelt daarbij dus geen directe rol. Wel geldt de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zodra u wél persoonsgegevens verwerkt, bijvoorbeeld bij het verzamelen of bewerken van gegevens voor deze rapportage. Volgens de AVG mag u dat alleen doen als u daar een geldige reden (grondslag) voor heeft. Die grondslag is in dit geval de wettelijke rapportageverplichting. U mag dus persoonsgegevens verwerken om aan deze verplichting te voldoen – mits u zich houdt aan de regels van de AVG. Dat is vergelijkbaar met de manier waarop u bij andere administraties met persoonsgegevens omgaat.

Hoe helpt de ABU mij hierbij?

We hebben onze leden op diverse manieren geïnformeerd, geadviseerd en geholpen bij de invoering van de richtlijn. Zo is er een webpagina gewijd aan het onderwerp, is er een uitgebreide stappenplan opgesteld en zijn er verschillende templates beschikbaar.

 

Kernonderwerp Relevantie intermediairs Impact Verhouding AVG
Duurzaamheidsrapportage en ESG-transparantie Verslaglegging over o.a.: CO2-uitstoot, man-vrouwverdeling in de top, personeelsbeleid Rapportageverplichting De AVG blijft leidend bij verwerking van persoonsgegevens.

AI-Act (Artificial Intelligence Act)

De EU wil met de AI-Act (Verordening Artificiële Intelligentie) een wettelijk kader creëren voor de ontwikkeling, inzet en het gebruik van kunstmatige intelligentie. De nieuwe wetgeving gaat uit van verschillende risiconiveaus. AI-systemen met een beperkt risico krijgen te maken met lichte transparantieverplichtingen. Voor het gebruik van AI in hoog risicosectoren gelden voorwaarden en regels. De AI-Act is vorig jaar formeel aangenomen en is deels al in werking getreden. Per 1 augustus 2025 gelden de algemene transparantieverplichtingen. De verplichtingen voor de hoog risicosectoren treden op 1 augustus 2026 in werking.

Welke gevolgen heeft deze wetgeving voor onze branche?
Intermediairs maken in toenemende mate gebruik van AI-systemen (denk aan matching-algoritmen, voorspellende analyses of geautomatiseerde beslissystemen). De AI-Act verplicht ondernemingen die dergelijke systemen inzetten om aan te tonen dat deze niet discriminerend zijn, (makkelijk) uitlegbaar zijn voor kandidaten en onder menselijk toezicht staan.

Hoe verhoudt deze wetgeving zich tot privacywetgeving?

AI-systemen moeten de privacy van mensen gedurende hun hele gebruik beschermen. Bij het verwerken van persoonsgegevens moeten organisaties zo min mogelijk gegevens gebruiken en zorgen dat privacybescherming van persoonsgegevens zo goed mogelijk is ingebouwd in het systeem. Alleen als het echt nodig is om fouten of vooroordelen in een AI-systeem met hoog risico te ontdekken en te verbeteren, mogen ook gevoelige persoonsgegevens worden gebruikt. Dit mag alleen als er goede maatregelen zijn om de privacy en rechten van mensen te beschermen.

Hoe helpt de ABU mij hierbij?

De ABU helpt zijn leden bij dit implementatieproces via gerichte informatievoorziening en praktische tools te plaatsen op de pagina ‘De AI-Act uitgelegd’. Ook worden leden op de hoogte gehouden via de ABU-nieuwsbrief en tijdens ABU-actueel van 19 juni zal de AI-Act worden besproken.

 

Kernonderwerp Relevantie intermediairs Impact Verhouding AVG
Verantwoord gebruik van AI-systemen Strenge eisen aan de ontwikkeling en gebruik van AI Risicobeoordeling, transparantie, menselijk toezicht bij hoog-risico AI AI-systemen die persoonsgegevens verwerken vallen óók onder de AVG. Aan beide wetten moet worden voldaan

Data Act

De Data Act (Dataverordening) is onderdeel van de bredere Europese datastrategie, die tot doel heeft om een eerlijke, innovatieve en data gedreven economie te stimuleren en beschermen. De verordening beoogt dit doel te bereiken door partijen (bedrijven (B2B), overheden (B2G) en individuen (B2C)) meer toegang te geven tot data die zij mede helpen te genereren en deze data te delen met derde partijen. De verordening treedt op 12 september 2025 in werking.

Welke gevolgen heeft deze wetgeving voor onze branche?

Intermediairs zijn steeds meer afhankelijk van digitale platforms, (persoons)gegevensuitwisseling en automatisering voor efficiëntere dienstverlening. De wet dwingt uitzendorganisaties en ook hun opdrachtgevers, leveranciers en IT-partners om bewuster en transparanter om te gaan met data.

Hoe verhoudt deze wetgeving zich tot privacywetgeving?

Innovatie wordt bevorderd, met strenge waarborgen voor privacy en veiligheid. De Data Act biedt kansen voor intermediairs, zoals verbeterde datadeling en efficiënter gebruik van bedrijfs- en werknemersdata. Een belangrijk doel van de wet is om duidelijke regels vast te stellen omtrent het gebruik van de data: wie mag data gebruiken, delen en onder welke voorwaarden, vooral wanneer persoonsgegevens van (potentiële) arbeidskrachten betrokken zijn.

  • Zorgvuldig onderscheid maken tussen persoonlijke en niet-persoonlijke data
  • Bescherming van persoonsgegevens waarborgen in lijn met de AVG
  • Transparantie richting uitzendkrachten over het gebruik en delen van hun gegevens
  • Implementeren van robuuste contractuele afspraken en beveiligingsmaatregelen.

De Data Act stelt expliciet dat persoonsgegevens binnen de reikwijdte van de AVG vallen. Dit betekent dat bij datadeling tussen partijen zorgvuldig moet worden voldaan aan de verwerkingsgrondslagen en dat passende beveiligingsmaatregelen moeten worden genomen. De bestaande verplichtingen over toegang tot gegevens worden niet gewijzigd.

Hoe helpt de ABU mij hierbij?

De ABU is bereid zijn leden te ondersteunen bij de implementatie van de Data-Act. Mochten leden hier specifieke behoeftes bij hebben dan vernemen wij dit uiteraard graag. Voor inhoudelijke vragen kan contact worden opgenomen met Koen Vogel (vogel@abu.nl) en voor vragen die gaan over de bedrijfsvoering kan contact worden opgenomen met Krista Plat (plat@abu.nl).

 

Kernonderwerp Relevantie intermediairs Impact Verhouding AVG
Regulering datadeling en hergebruik Gegevensdeling tussen intermediairs, opdrachtgevers, derden en betrokkenen Regels over toegang tot data van slimme apparaten data delen met derden Bescherming bij datadeling en doelbinding van persoonsgegevens

Digital Service Act

De Digital Services Act (Digitaledienstenverordening) is een Europese verordening die op 17 februari 2024 volledig van kracht is geworden. Het doel van deze wet is om de veiligheid, transparantie en verantwoordelijkheid op digitale platforms te vergroten door online platforms en tussenpersonen te verplichten om illegale inhoud en activiteiten op hun platformen te bestrijden en de grondrechten van gebruikers te beschermen door digitale diensten te reguleren en verantwoordelijkheden op te leggen voor het modereren van content en het transparant omgaan met algoritmen en advertenties.

Welke gevolgen heeft deze wetgeving voor onze branche?

Voor intermediairs die als digitaal platform opereren, waarbij werkzoekenden en opdrachtgevers direct met elkaar in contact worden gebracht, zijn de strengere regels uit de verordening van toepassing. Voor deze organisaties geldt dat zij – onder andere – een transparant meldsysteem voor onjuiste of illegale content moeten hebben, moeten rapporteren over contentmoderatie en moeten voldoen aan hun informatieplicht richting gebruikers. Platformaanbieders die gebruik maken van externe platforms voor bijvoorbeeld hun vacatureteksten moeten voldoen aan zorgvuldigheids- en transparantievereisten.

Hoe verhoudt deze wetgeving zich tot privacywetgeving?

De Digital Servies Act stelt strenge eisen aan transparantie, contentbeheer bij digitale diensten, de inzet van algoritmen en gepersonaliseerde advertenties. Kandidaten hebben recht op uitleg over hoe hun gegevens worden gebruikt bij geautomatiseerde beslissingen. Platforms moeten voldoen aan strengere regels voor het modereren van content en het voorkomen van illegale informatie. Wanneer persoonsgegevens betrokken zijn bij het verwijderen van content (zoals cv’s), gelden de regels van de AVG voor betrokkenen. Uitzendorganisaties moeten zorgen dat hun systemen voldoen aan de beveiligingseisen, met name bij het delen van persoonsgegevens via digitale platforms.

Hoe helpt de ABU mij hierbij?

De ABU is bereid zijn leden te ondersteunen bij de implementatie van de Digital Servies Act. Mochten leden hier specifieke behoeftes bij hebben dan vernemen wij dit uiteraard graag. Voor inhoudelijke vragen kan contact worden opgenomen met Koen Vogel (vogel@abu.nl) en voor vragen die gaan over de bedrijfsvoering kan contact worden opgenomen met Krista Plat (plat@abu.nl).

 

Kernonderwerp Relevantie intermediairs Impact Verhouding AVG
Regulering digitale platforms en contentbeheer Verwerking van persoonsgegevens bij matching en moderatie Transparantie bij profilering, advertenties en moderatie Aanvullende transparantievereisten bij verwerking van persoonsgegevens

Accesibility Act

De European Accessibility Act (Toegankelijkheidsrichtlijn) verplicht bedrijven om producten en diensten toegankelijker te maken voor mensen met een beperking. Het doel is om de digitale en fysieke toegankelijkheid in de EU te verbeteren. Dit betekent dat bedrijven verplicht worden om hun diensten en producten zo te ontwerpen dat iedereen, dus ook mensen met een beperking, deze zonder belemmering kunnen gebruiken. De regels gaan op 28 juni 2025 van kracht.

Welke gevolgen heeft deze wetgeving voor onze branche?

Omdat intermediairs een cruciale rol spelen in het ondersteunen van mensen bij het vinden van werk, is het essentieel dat de tools toegankelijk zijn voor iedereen, ongeacht beperkingen, om gelijke kansen te waarborgen. Concreet betekent dit – onder andere – dat bijvoorbeeld vacaturewebsites en sollicitatieprocedures zo moeten worden ingericht dat iedereen er gebruik van kan maken. Dit is niet alleen een juridische verplichting, maar draagt ook bij aan een inclusieve arbeidsmarkt.

Hoe verhoudt deze wetgeving zich tot privacywetgeving?

Voor intermediairs kan deze verplichting betekenen dat er bij werving, plaatsing of begeleiding van uitzendkrachten specifieke gegevens over beperkingen worden verwerkt. Dit soort gegevens valt onder bijzondere persoonsgegevens in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

Het verwerken van bijzondere persoonsgegevens is in beginsel verboden. In dit kader mogen alleen bijzondere persoonsgegevens worden verwerkt als zij hiervoor uitdrukkelijke toestemming hebben van de kandidaat (niet van de werkende) of als dit noodzakelijk is voor de uitvoering van specifieke rechten.

Hoe helpt de ABU mij hierbij?

De ABU helpt zijn leden bij het implementatieproces door informatievoorziening op de pagina ‘De Toegankelijkheidsrichtlijn uitgelegd’. Ook worden leden op de hoogte gehouden via de ABU-nieuwsberichten.

 

Kernonderwerp Relevantie intermediairs Impact Verhouding AVG
Digitale toegankelijkheid voor mensen met beperking Toegankelijke vacaturewebsites en tools; inclusieve dienstverlening Websites, apps en online diensten moeten toegankelijk zijn volgens WCAG-richtlijnen Bescherming van bijzondere persoonsgegevens

Gerelateerde artikelen